نخستین گام مظاهری برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری

گروه بازارپول- با انتشار خبر تفویض اختیار فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موسسات مالی و اعتباری انصار و مهر (بسیجیان) به رییس کل بانک مرکزی، مظاهری، در نخستین گام قاطع خود برای ساماندهی موسسات یاد‌ شده با موفقیت چشمگیری مواجه شده است. روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پس از مذاکرات رییس کل بانک مرکزی با سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اختیارات این فرمانده در دو موسسه مالی انصارالمجاهدین و مهر (بسیجیان سابق) به مظاهری، رییس کل بانک مرکزی تفویض شده است.

۱۰۰درصد سهام موسسه مالی و اعتباری مهر به بنیاد تعاون بسیج و ۱۰۰درصد سهام موسسه مالی و اعتباری انصار به بنیاد تعاون سپاه پاسداران تعلق دارد.

مظاهری در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتصاب در سمت ریاست بانک مرکزی، اولویت نخست خود را رسیدگی به وضعیت موسسات مالی غیربانکی اعلام کرد. به گفته وی، نقش این موسسات در افزایش نقدینگی غیرقابل انکار است. اظهارات مظاهری توسط رییس‌جمهور احمدی‌نژاد نیز به گونه‌ای دیگر تایید شده است.

موسسات یادشده با صدها شعبه و میلیون‌ها سپرده‌گذار در کشور به واقعیت غیرقابل انکاری تبدیل شده‌اند که باید درنهایت به رسمیت شناخته شوند. بانک مرکزی برای صدور مجوز نهایی این موسسات شرایطی را تعیین کرده است که از جمله آنها پرداخت سرمایه قانونی، سپرده قانونی و تایید صلاحیت مدیرعامل و هیات‌مدیره آنان است. خسروی، مدیر روابط‌عمومی موسسه مالی و اعتباری انصار به دنیای اقتصاد گفت: این موسسه تاکنون هر آنچه را که بانک مرکزی درخواست کرده مورد اجابت قرار داده است و پس از این نیز چنین خواهد کرد. به گفته وی، تدبیر فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد تفویض اختیار موسسات یادشده به رییس کل بانک مرکزی برای انجام مراحل اخذ مجوز، قابل تقدیر است و امید می‌رود که پس از سال‌ها به مشکل مجوز موسسات یاد شده پایان دهد.

یک مقام آگاه نیز به دنیای اقتصاد گفت: امروز (دیروز) مدیران موسسات یاد شده با رییس کل بانک مرکزی جلسه‌ای داشته‌اند تا پیرو تفویض اختیار فرمانده کل سپاه در مورد مراحل اخذ مجوز بررسی‌هایی صورت گیرد. این مقام آگاه افزود: تا پایان این هفته احتمالا در مورد زمان‌بندی دریافت مجوز توافقاتی حاصل خواهد شد.

اکنون پس از موضوع چک‌پول‌ها که به گفته احمدی‌نژاد یکی از عوامل افزایش نقدینگی در کشور بوده است، موضوع موسسات مالی و اعتباری در دستور کار قرار گرفته که امید می‌رود با تدبیر مقامات مسوول به وضعیت آنها رسیدگی شود و با تطبیق وضعیت آنها با ضوابط بانک مرکزی، این موسسات نیز که بخشی از نیازهای بازارپول کشور را برآورده می‌کنند از بلاتکلیفی خارج شده و با صدور مجوز نهایی برای آنها به ارائه خدمات در چارچوب ضوابط بانک مرکزی ادامه دهند.