گروه بنگاه‌ها - دکتر نتاج در یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد مقاله‌ای در خصوص سنجش و گزارشگری سرمایه‌های فکری در بانک‌ها و موسسات مالی ارائه کرد. دکتر غلامحسن تقی نتاج، در یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران ضمن تشریح اهمیت صنعت بانکداری در نظام اقتصادی کشور، به ارائه مدل جدیدی در خصوص گزارش‌دهی سرمایه‌های فکری با تاکید بر رهیافت‌هایی برای بانک‌ها و موسسات بانکی پرداخت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های فکری، هسته اصلی و بزرگ‌ترین دارایی سازمان‌ها است، گفت: سازمان‌های دانش بنیان به منظور کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظام‌مند سرمایه‌های فکری خود می‌باشند. از این رو به کارگیری رویکردی مناسب برای شناسایی، ارزیابی و مدیریت سرمایه‌های فکری، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نتاج با اشاره به اینکه سرمایه فکری دارای سه عنصر سرمایه انسانی، ساختاری و ارتباطی است، ادامه داد: سرمایه‌های انسانی بیانگر دانش افراد یک سازمان است که شامل مهارت و شایستگی‌های سرمایه انسانی، استعداد، خلاقیت و دانش آنها در زمینه‌هایی که برای موفقیت سازمان ضروری است می‌باشد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اهمیت سرمایه فکری در بنگاه‌های اقتصادی افزود: مدیریت سرمایه فکری در بانک‌ها و موسسات مالی از قابلیت اجرایی بالایی برخوردار است، اما تاکنون به دلایلی همچون عدم وجود شیوه‌های اندازه‌گیری مناسب و پیچیدگی‌های موجود در زمینه سرمایه فکری، استقبال و تلاش چندانی در این خصوص به عمل نیامده است.

وی در ادامه به تشریح مدل پژوهشی خود پرداخت و گفت: الگوی پیشنهادی این نوع گزارش‌دهی شامل ۵ گام اساسی شامل: تبیین چشم‌انداز و ارزش‌های دانشگاه، انتخاب و تدوین استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و فرآیندهای مرتبط با دارایی‌ها و منابع نامشهود، تعیین و تدوین شاخص‌ها و گزارش سرمایه‌های فکری می‌باشد.