بازار در پی نشانه‌های مثبت

گروه بازار پول- همانطور که انتظار می‌رفت بازار داخلی در واکنش به برخی خبرهای مثبت با افت قیمت ارز و سکه همراه بود. دلار در ساعات اولیه بازار با نرخ ۲۹۶۰ تا ۲۹۷۰ تومان معامله شد که نسبت به قیمت روز پنج شنبه تقریبا ۴۰ تومان کاهش ثبت کرد. قیمت سکه نیز به نرخ یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان بر تابلوی قیمت‌ها در ساعات اول بازار نقش بست که نسبت به قیمت روز پنج شنبه تقریبا ۱۸ هزار تومان کاهش داشت. این روند البته دو ساعت بیشتر دوام نداشت و بازار با افزایش قیمت مواجه شد. دلار آمریکا تا ۲۹۹۰ تومان تعدیل شد و سکه نیز تقریبا ۱۰ هزار تومان بالاتر رفت.

بازار نسبت به خبرها و اظهار نظرهای سیاسی حول محور مساله هسته‌ای ایران واکنش مثبت داشته و نظر به اینکه بالاترین قیمت ثبت شده برای ارز تا لحظه تنظیم این گزارش ۲۹۹۰ تومان اعلام شده بود، امکان افت و فروکش کردن بیشتر تب و تاب قیمت هنوز هم وجود دارد. با اینکه برخی بازگشت قیمت را نشانه‌ای برای کم اثر بودن این خبرها عنوان کرده‌اند، اما قیمت‌ها تمایلی به بالارفتن بیش از سطح فعلی از خود نشان نداده‌اند. این نشان می‌دهد که برخلاف تصور، فضای موجود و ابراز خوش‌بینی‌ها اگرچه همواره قطعیت ندارند، اما بر بازاری که عموما به دنبال علائم و سیگنال‌هایی برای نوسان‌گیری است، تاثیرگذار است.

تازه‌ترین خبرها از مذاکرات حاکی از آن است که غرب همچنان ضمن انتظار برای توقف غنی‌سازی

۲۰ درصدی، بسته شدن سایت فردو و اجازه بازرسی از پارچین را در صدر تقاضا‌های خود قرار داده است تا در صورت موافقت ایران امتیازاتی را برای طرف ایرانی قائل شود. هنوز به طور دقیق اطلاع‌رسانی رسمی از سوی مقامات کشورمان در این خصوص صورت نگرفته و وزارت خارجه یا شورای‌عالی امنیت ملی نظر صریحی پس از برگزاری این دیدار نداشته‌اند.

طبق اخبار رسیده امکان نشست ایران با ۱+۵ طی هفته‌های آتی در استانبول ترکیه تقویت شده و سیاستمداران غربی نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به حل این موضوع دارند.

قیمت سایر ارزها دیروز البته روند تقریبا ثابتی داشت، یورو در بازار آزاد ۳۹۸۰ تومان و پوند انگلیس ۴۸۲۰ تومان فروخته شدند. دیروز در بازار طلا نیم سکه در محدوده ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۸ هزار تومان تعیین شدند. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار دیروز با کاهش ۱۱۳۰ تومانی روبه‌رو شد و ۱۲۱ هزار و ۶۱۰ تومان در ساعات میانی بازار اعلام شد.

در مرکز مبادلات در اولین روز کاری هفته، اما قیمت دلار با ۲ ریال کاهش مواجه شد و ۲۴ هزار و ۵۸۹ ریال تعیین شد، اما یورو با ۲۱۳ ریال افزایش به سطح ۳۲ هزار و ۳۶۷ ریال رسید. در این بازار قیمت درهم امارات، ین ژاپن، وون کره جنوبی بدون تغییر باقی ماندند، اما لیر ترکیه با ۱۰ ریال و روبل روسیه، روپیه هندوستان و یوآن چین هر یک با ۳ ریال کاهش مواجه شدند.

در بازارهای جهانی قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۹۶ دلار بسته شد. روند قیمت طلا همانطور که در روزهای اخیر طی گزارش‌هایی به آن اشاره شد، به دلیل مجادله دولت آمریکا و اعضای جمهوری خواه کنگره این کشور بر سر افزایش مالیات از ثروتمندان که عمدتا جمهوری خواه هستند و همچنین کاهش هزینه‌ها تحت فشار است. جمهوری خواهان معتقدند که با افزایش مالیات‌ها میزان اشتغالزایی در آمریکا افت خواهد کرد. آنها همچنین معتقدند که دولت اوباما باید برای کاستن از میزان کسری بودجه هزینه‌های دولتی را کاهش دهد. تاثیر این مجادله در حالی همچنین پابرجا است که فدرال رزرو روز چهارشنبه مهر تایید دیگری بر سند محرک‌های اقتصادی این کشور زد و قرار است تا ماهانه ۴۵ میلیارد دلار اوراق قرضه با رویکرد تقویت میزان اوراق قرضه بلند مدت به اقتصاد آمریکا تزریق کند.در صورتی که تا پایان سال میلادی جاری توافقی بین دو حزب قدرتمند آمریکا صورت نگیرد، رکود دیگری متوجه بازارهای مالی و کالایی جهان خواهد شد.

پوشش اولویت ۸ کالایی در انتظار عرضه ارز وزارتخانه‌ها

همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: آغاز پوشش اولویت گروه ۸ کالایی به روند سریع عرضه ارز وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی در این مرکز بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد کریمی افزود: علت تاخیر در تامین ارز گروه ۸ کالایی، روند کند فروش ارز وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و صادرکنندگان به این مرکز است.

وی با اشاره به بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز وزارتخانه و شرکت‌های دولتی به مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: منتظر خرید ارز منابع جدید هستیم تا بلافاصله عملیات تامین ارز برای اولویت گروه ۸ کالایی و پوشش بیشتر تقاضاها صورت گیرد.

کریمی از پرداخت یکصد میلیون و ۸۹۵ هزار دلار برای دانشجویان غیر‌بورسیه و بالاتر در بانک تجارت خبر داد و تصریح کرد: بعد از دریافت اطلاعات از بانک سامان به عنوان بانک عامل دیگر در تامین ارز دانشجویان بورسیه؛ مبالغ پرداختی این بانک هم اعلام خواهد شد.

وی گفت: بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی غیر‌ از تامین ارز دانشجویان، بیماران، مسافران و ماموران دولت؛ تخصیص ارز برای مصارف خدماتی ۱۹ گانه نیز آغاز شده است.

کریمی اظهار کرد: بانک‌ها موظف هستند براساس منابعی که در اختیار دارند خدمات جدید را به نرخ مبادله‌ای پوشش دهند و در صورت نیاز، کسری ارز خود را از بانک مرکزی خریداری کنند. وی درباره سقف تامین ارز برای فرصت‌های مطالعاتی نیز گفت: همه بانک‌های عامل موظفند با استناد به مدارک متقاضیان و براساس تشخیص و تایید سازمان‌های تخصصی، ارز مورد نیاز این گروه خدماتی را بدون محدودیت تامین کنند. کریمی افزود: از آغاز فعالیت مرکز مبادلات تاکنون (بیش از دو ماه) تامین ارز برای واحدهای تولیدی از مرز ده هزار و سیصد مورد گذشته است.

پرداخت تقریبا ۱۰۱ میلیون دلار به دانشجویان غیر‌ بورسیه

در عین حال خبر رسید که بانک تجارت به عنوان بانک عامل از تاریخ ۱۹ مهر ماه سال جاری تا تاریخ بیست و دوم آذر ماه مبلغ صد میلیون و ۸۹۴ هزار و ۹۳۱ دلار به دانشجویان غیر‌بورسیه مقطع فوق لیسانس و بالاتر با نرخ مبادله‌ای پرداخته کرده است.

کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌ خبر اظهار کرد: با توجه به اهمیت تامین نیازهای ارزی دانشجویان بورسیه و غیر‌بورسیه و با توجه به تامین اسکناس صورت گرفته توسط بانک مرکزی، بیش از صد میلیون دلار به دانشجویان غیر‌بورسیه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: اولویت‌های مصارف خدماتی دیگر (گروه‌های ۱۹ گانه) مطابق با مقررات جدید بانک مرکزی به نرخ مبادله‌ای توسط سیستم بانکی کشور تامین می‌شود.

وی افزود: به طوری که بانک‌های کشور برای اولویت‌های خدماتی می‌توانند به نرخ مبادله‌ای از بانک مرکزی ارز خریداری کنند.

ثبت‌سفارش‌های مرکز مبادلات ۱۰۲۴۴ فقره اعلام شد

بانک مرکزی نیز خبر داد که مرکز مبادلات ارزی کشور در بیست و سوم آذرماه، تعداد ۶۹ فقره سفارش را جهت تخصیص ارز به ثبت رساند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با محاسبه عملکرد روزهای پیشین، تعداد ثبت‌سفارش‌های پذیرفته شده در این مرکز به رقم ۱۰۲۴۴ فقره رسید.