ایسنا- یک کارشناس مسائل بانکی علت کاهش منابع قرض‌الحسنه و توقف وام‌های ازدواج را جاذبه کمتر پس‌انداز قرض‌الحسنه، مطالبات معوق بانک‌ها، پایین بودن نرخ سود عقود مبادله‌ای و تغییرات نرخ ارز دانست. سیدبهاء الدین حسینی هاشمی به ایسنا اظهار کرد: در این زمان از سال قدرت وام دهی بانک‌ها خیلی خوب نیست و یکی از دلایل آن نیز پایان یافتن سال و الزام بانک‌ها برای اجرایی کردن تعهداتشان در طول سال است.

وی گفت:‌ در واقع در این مقطع زمانی حجم انبوه مصوبات قبلی بانک‌ها بیشتر از اوایل و اواسط است و بر همین اساس بانک‌ها موظفند مصوباتی که صادر کرده‌اند را تا پایان سال اجرایی کنند.

حسینی هاشمی همچنین به رشد مطالبات معوق بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این مطالبات معوق به مرز خطرناک و هشداردهنده‌ای رسیده است؛ یعنی معوقات بانکی از ۲۴ الی ۲۵ درصد منابع قابل تصرف بانک‌ها افزایش پیدا کرده است و طبق آخرین آمار ۷۰ هزار میلیارد تومان حجم مطالبات معوقه است.

این کارشناس مسائل بانکی افزود: همچنین در پایان سال مصارف بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا می‌کند و تقریبا همه‌شان دچار کسری نقدینگی می‌شوند مخصوصا با تغییر نرخ ارز که سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اقتصادی حداقل دو برابر شده است. بنابراین از پرداخت مطالبات قبلی بانک‌ها خودداری می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع یکی از دلایل عدم پرداخت وام ازدواج از سوی بانک‌ها همین عدم توازن منابع و مصارف است. ضمن آنکه وام‌های قرض‌الحسنه از محل منابع قرض‌الحسنه تامین می‌شود که با توجه به آنکه این منابع با سپرده‌های خرد مردم در بازارهای دیگری که جذابیت بیشتری دارند مانند ارز یا طلا صرف شده منابع زیادی برای قرض‌الحسنه باقی نمانده است.

حسینی هاشمی با بیان اینکه ارزش پول کشور ما دچار کاهش صددرصدی شده؛ بنابراین دیگر کسی پس‌انداز قرض‌الحسنه نمی‌کند، گفت: بخش دیگری از منابع جهت وام‌های قرض‌الحسنه مطالبات معوق است که تامین نشده و موجب می‌شود منابع برای اختصاص وام‌ها کاهش یابد.

این کارشناس مسائل بانکی راهکار تامین منابع برای وام ازدواج جوانان را اختصاص منابعی غیر از منابع بانکی عنوان کرد و گفت: دولت اگر بخواهد کمک کند باید صندوقی جداگانه برای این امر اختصاص دهد، البته صندوق مهر رضا در چند سال گذشته شکل گرفت، اما نتوانست به خوبی فعالیت کند؛ بنابراین برای این امر لازم است که حتی بخشی از منابع ارزی و ریالی درآمدها در یک صندوق باشد تا بتواند به جوانان تسهیلات بدهد و این کاری است که کشورهای دیگر نیز انجام داده‌اند.

وی تحریم‌ها و محدودیت‌ها را بی‌تاثیر در کمبود منابع بانکی ندانست و گفت: منابع بزرگ بانک‌ها و قدرت وام‌دهی آنها بستگی به منابع بین‌المللی دارد این درحالی است که ما از آن منابعی که از طرف بانک‌های طرف قرارداد با بانک‌های ایران تامین می‌شدیم به دلیل تحریم‌ها محروم هستیم.بنابراین درصد زیادی کاهش منابع داشتیم.

حسینی‌هاشمی درباره توقف وام خودرو از طریق بانک‌ها نیز گفت: تولیدکنندگان خودرو با توجه به تغییر نرخ ارز نتوانستند قیمت مشخصی از خودرو را اعلام کنند و سازمان حمایت نیز قیمت‌هایی عنوان کرده که مورد تایید خودروسازان نیست و منافع آنها را تامین نمی‌کند از طرف دیگر هزینه بانک‌ها بالا است و نرخ تسهیلات مبادله‌ای برای دادن وام برای بانک‌ها به صرفه نیست از این رو از یک سو بانک‌ها تمارض می‌کنند و از سوی دیگر نیز خودروهایی اقدام به فروش نمی‌کنند و بر همین اساس نیز بخشی از لیزینگ‌ها معاملاتشان متوقف شده است.