یک کارشناس ارشد مالی با اشاره به وابستگی اندک نظام بانکداری اسلامی به سهام و اوراق قرضه گفت بحران مالی جهان تاثیر چندانی بر این نظام نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف تایمز، یک کارشناس ارشد امور مالی و بانکی گفت بحران مالی جهان تاثیر چندانی بر نظام بانکداری اسلامی نداشته است. یحیی البتراوی معاون بخش مدیریت سرمایه اهلی بانک افزود: نظام مالی و بانکداری اسلامی به حیات خود ادامه خواهد داد و رشد بانکداری اسلامی طی سال‌های آینده بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: بانکداری اسلامی در شارجه نیز از بحران مالی جهان، آسیب چندانی ندیده است و تحلیل‌ها و آمارهای رسمی نیز نشانگر این واقعیت است که بحران مالی جهان تاثیر ناچیزی بر بانکداری اسلامی شارجه داشته است. در آینده نیز بحران مالی جهان تاثیر چندانی بر نظام بانکداری اسلامی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش نظام بانکداری اسلامی به دلیل آنکه وابستگی چندانی به سهام و اوراق قرضه ندارد، توانسته از بحران مالی جهان در امان بماند. نظام بانکداری اسلامی از ابزارهای رایج در نظام بانکداری آمریکا و اروپا فاصله گرفته است. قراردادهای بانکداری اسلامی شفافیت بیشتری دارد. البتراوی تاکید کرد: نظام بانکداری اسلامی جایگزین‌های بهتری برای تامین مالی پروژه‌ها دارد که این ابزارها بر اساس اجاره و مضاربه است.

وی در عین حال هشدار داد: نگرانی‌هایی در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌های اسلامی در بخش مسکن و سهام بخش خصوصی وجود دارد.

تاسیس نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در بحرین گروهی از سرمایه‌گذاران منطقه خاور میانه نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی را با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰میلیون دلار در بحرین تاسیس کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشریه مید، مرکز این بانک در بحرین است و هدف اصلی از تاسیس آن سرمایه‌گذاری در فرصت‌های اقتصادی منطقه از جمله پروژه‌های ساختمان‌سازی‌، انرژی و پتروشیمی خواهد بود .

جمال علی الهزیم، رییس این بانک سرمایه‌گذاری در این باره گفت: فکر می‌کنم بتوانیم در چنین شرایط سختی، اعتباری را برای این بانک به دست آوریم. سرمایه‌گذاری ۲۰۰میلیون دلاری نشانگر رویکرد و استراتژی محتاطانه و میانه روی این بانک و سرمایه‌گذاران آن است.

سرمایه‌گذاران اصلی این بانک عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری فرست کویت، گلوبال اینوستمنت هاوس و موسسه مالی نور ابوظبی.

شایان ذکر است بحران مالی غرب فرصت مناسبی برای نظام بانکداری اسلامی است تا با استفاده از ابزارهای پولی و مالی جایگاه خود را در نظام مالی جهان ارتقا دهد.