نظام شناور و مدیریت شده ارز با توجه به شرایط اقتصاد ایران بهترین سیستم ارزی برای کشورمان است. دکتر احمد مجتهد، رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور،‌ به خبرنگار ایسنا گفت: اقتصاد ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و انتخاب هرگونه نظام ارزی باید با توجه به این ویژگی‌ها صورت پذیرد.

وی در تشریح برخی از این ویژگی افزود: کوچک بودن اقتصاد در عرصه مبادلات جهانی، قیمت‌پذیر بودن آن، اتکای شدید به درآمدهای نفتی با نوسان شدید، شوک پذیری بالا، محدودیت در حجم ذخایر ارزی و کشش‌پذیری ناچیز عرضه منابع ارزی از جمله ویژگی‌هایی است که انتخاب نظام ارزی مناسب را برای ایران با حساسیت‌های خاصی مواجه می‌کند.

رییس موسسه پولی و بانکی تصریح کرد: حتی در صورت وجود منابع و ذخایر ارزی فراوان، اتخاذ و پیگیری نظام نرخ ثابت ارز، اتلاف وسیع منابع ارزی را به دنبال دارد و نبود ساز و کارهای مناسب برای اتکای کامل به فعالیت‌های آزادانه نیروهای بازار ارز، تدبیر بخش خارجی اقتصاد با استفاده صرف از کارکرد این نیروها را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: نظام نرخ چندگانه ارز، شیوه‌ای ماندگار و پایا برای کشور نیست، زیرا تمامی مزایای ناشی از نرخ‌های ترجیحی ارز را به صورت آثار مثبت بیرونی به محیط خارجی سرریز می‌کند و رقابت‌پذیری خارجی اقتصاد ملی را به صورت مستمر در معرض فرسایش قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل پولی گفت: باتوجه به مشکلات عدیده اقتصاد کشور در سطح کلان و لزوم اعمال کنترل و مدیریت بر ساز و کارهای آن، نظام شناور و مدیریت شده می‌تواند گزینه‌ای مطلوب باشد به ویژه اینکه قابلیت انعطاف و قدرت مانور کافی را به سیاست‌گذاران ارزی کشور می‌دهد و در صورت وقوع و انتقال شوک‌های خارجی به اقتصاد، به تعادل رساندن مجدد بخش خارجی اقتصاد با استفاده از ابزارهای این نظام محتمل‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: در این نظام که مقام پولی بدون تعیین یا تعمد قبلی نسبت به یک مسیر از قبل اعلام شده برای نرخ ارز، در بازار دخالت می‌کند و سیاست پولی برای هدایت اقتصاد داخلی به نسبت آزادانه به کار گرفته می‌شود. بنابراین امکان هدف‌گذاری پولی و استفاده از ابزارهای سیاست پولی برای رسیدن به اهداف اقتصادی به ویژه در بخش واقعی و اقتصاد نظیر بهبود رفاه رشد اقتصادی و اشتغال امکان‌پذیر می‌شود. مجتهد یادآور شد: روی آوردن بیش از بیش به نظام نرخ‌های ثابت ارز و تثبیت ارزش ریال به یک ارز عمده و قوی، ضمن آنکه سبب از دست رفتن ذخایر ارزی کشور می‌شود، استفاده از سیاست پولی را در راستای تامین اهداف ارزی قرار داده و استقلال سیاستگذار پولی را سلب می‌کند.