دنیای اقتصاد- تعطیلی بازارهای جهانی، آرامش را به بازار ارز و طلا بازگرداند. روز گذشته نرخ دلار و یورو در بازار غیر رسمی تهران ثابت ماند؛ اما پوند ۲۵ تومان نسبت به روز پنجشنبه ارزان شد. بازار سکه نیز پس از چند روز افزایش روز گذشته کاهش قیمت داشت. در بازار آزاد از قیمت سکه طرح قدیم، جدید و نیم سکه ۵ هزار تومان کاسته شد. در بازار رسمی نیز سکه تمام بهار آزادی با ۳ هزار و ۶۴۰ تومان افزایش ۴۸۲ هزار تومان معامله شد تا سکه دولتی دو هزار تومان گران‌تر از سکه بازار آزاد عرضه شود. خبر

آرامش نسبی در بازار ارز و طلا

سکه دولتی ۲۰۰۰ تومان از سکه بازار پیش افتاد

گروه بازار پول- قیمت اغلب سکه‌ها دیروز کاهش یافت. روز گذشته به دنبال افت قیمت جهانی طلا و بالا رفتن قیمت سکه‌های بانکی، نرخ انواع سکه در بازار با کاهش مواجه شد.

در پایان معاملات هفتگی قیمت آن تا ۱۷۴۶ دلار فروافتاد. با فروکش کردن تب طلا در بازار‌های جهانی، آرامش نسبی در بازار داخلی حکمفرماست. کاهش شدید قیمت طلا موجب شد تا سکه بهار آزادی دیروز با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ۴۸۰ هزارتومان برسد. سکه طرح قدیم و نیم سکه هم با ۵۰۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۴۹۰ هزارتومان و ۲۴۰ هزارتومان فروخته شدند. ربع سکه نیز ۳۰۰۰ تومان ارزان شد و تا ۱۳۱ هزارتومان پایین آمد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار (بدون اجرت) در بازار روز گذشته ۲۰۰۰ تومان ارزان شد و به قیمت ۲۱۲ هزار تومان رسید. بنا براین هر گرم طلای ۱۸ عیار (بدون اجرت ساخت) تا ۴۸ هزار و ۹۴۰ تومان افت کرد. سیاست هماهنگ سازی قیمت در بانک مرکزی دیروز منجر به افزایش ۳۶۴۰ تومانی قیمت سکه بانکی شد.نرخ سکه دولتی دیروز به ۴۸۲ هزارو۴۰ تومان رسید.نیم سکه نیز با ۳۱۲۰ تومان افزایش قیمت تا ۲۴۰ هزار و ۲۴۰ تومان بالا برده شد. در عین حال قیمت ربع سکه در سطح ۱۳۰ هزار تومان ثابت ماند.

به این ترتیب، قیمت سکه بانکی در روز گذشته ۲۰۰۰ تومان از قیمت سکه بازار پیش افتاد. در روزهای اخیر به دنبال افزایش شدید قیمت سکه در بازار و ایجاد فاصله قیمتی، شعب منتخب بانک ملی شاهد خرید سکه از سوی مردم بود. برخی مسوولان شعب اعلام می‌کردند که برای خرید سکه باید از صبح به بانک مراجعه کرد، چراکه سهمیه سکه بانکی اغلب تا قبل از ظهر در شعب تمام می‌شود. با بالا آمدن قیمت سکه بانکی ظاهرا به طور موقت تمایل به خرید سکه بانکی از بین می‌رود.

بانک مرکزی دیروز نرخ مرجع دلار را ۹ ریال بالا برد و آن را ۱۰۵۷۵ ریال تعیین کرد. با این حال در بازار ارز قیمت دلار آمریکا و یورو ثابت ماند. دلار ۱۱۸۰ تومان و یورو ۱۶۹۰ تومان به فروش رسید. در همین حال پوند انگلیس با روند منفی قیمت روبه‌رو شد وبا ۲۵ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱۹۳۵ تومان فروخته شد. بهای سایر ارزها نیز تغییرات چندانی نداشت. سیاست توقف فروش ارز مسافری در صرافی‌ها به کاهش چشمگیر دلالی در بازار ارز خواهد انجامید. رویه‌ای که به نظر می‌رسد در آرامش بازار ارز تاثیرگذار باشد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته به رکورد در محدوده ۱۸۲۰ دلار دست یافت. اما در پایان معاملات هفتگی تا ۱۷۴۶ دلار فروافتاد. افت رتبه اعتباری آمریکا و تشدید بحران بدهی در کشور‌های اروپایی دلیل افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی گزارش شده است. فروش عمده طلا و افزایش اندک ارزش دلار آمریکا بر افت قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی موثر بود.