دلار ارزان‌تر می‌شود

گروه بازار پول- قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. در همین حال دبیر کانون صرافان کشور ضمن حمایت از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت که قیمت‌ها در آینده نزدیک کاهش بیشتری خواهد یافت. وی خواستار آن شد که صرافان در راستای تنظیم بازار ارز حرکت کنند و در عین حال از مردم خواست که از خریدهای غیرضروری ارز خودداری کنند. در همین حال قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۶۰۰ دلار بازگشت، اما از قیمت سکه ۲۰۰۰ تومان دیگر کاسته شد. در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی قیمت طلا با ۱۰ دلار افزایش به سطح ۱۶۰۰ دلار روزهای اخیر بازگشت. در همین حال قیمت سکه بانکی ۱۰۴۰ تومان و قیمت سکه بازار ۲۰۰۰ تومان کاهش یافت. نرخ سکه بازار نسبت به روز چهارشنبه ۴۰۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت سکه دولتی نیز با ۱۰۴۰ تومان کاهش به ۴۲۸ هزارو۴۸۰ تومان رسید. قیمت سایر سکه‌ها که در روز پنج‌شنبه با کاهش ۲۰۰۰ تومانی روبه‌رو بود، روز گذشته تغییری ثبت نکرد و به ترتیب ۴۵۰ هزارتومان برای سکه طرح قدیم، ۲۱۶ هزارتومان برای نیم سکه و ۱۲۵ هزار تومان برای ربع سکه اعلام شد.

همچنین در بازار ارز دلار آمریکا با ۱۰ تومان افت قیمت به ۱۱۳۵ تومان رسید. نرخ دلار روز چهارشنبه به ۱۱۶۰ تومان رسیده بود. روز گذشته نرخ مرجع دلار در بانک مرکزی با ۳ ریال کاهش تا ۱۰۵۴۰ ریال کاهش یافت. به این ترتیب فاصله قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به۸۱ تومان رسید. یورو نیز در بازار دیروز ۵ تومان ارزان شد و ۱۶۴۵ تومان فروخته شد. اغلب ارزهای عمده دنیا در بازار ارز تهران روز گذشته کاهش قیمت را ثبت کردند.

قیمت‌های مناسب ارز در راه است

از سوی دیگر، دبیرکل کانون صرافان ضمن اینکه از مردم خواست هنگام آشفتگی بازار از خرید ارز صرف‌نظر کرده و به شایعات توجه نکنند، گفت: قیمت‌ها ظرف چند روز آینده بسیار مناسب‌تر خواهد شد.

محمد برزنده در گفت‌وگو با «فارس» درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار کرد: قیمت‌ها ظرف چند روز آینده بسیار مناسب‌تر خواهد شد. دبیر کل کانون صرافان از صرافی‌های سراسر کشور درخواست کرد در جهت تنظیم بازار ارز حرکت کنند و در ارائه سرویس مناسب به مشتریان خود در کمال صداقت کوشا باشند.

این فعال ارزی ضمن ابراز نگرانی از برخی سودجویی‌ها در بازار ارز افزود: البته به‌شدت با این‌گونه موارد برخورد خواهد شد، ولی مردم هم باید در مقاطع آشفتگی بازار از خرید غیرضروری ارز خودداری کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی قابل دفاع بوده و مبتنی بر تصمیم‌های کارشناسی است و این بانک برای کاهش فاصله قیمتی نرخ مرجع در مقایسه با نرخ بازار، پیوسته در حال تلاش است.

برزنده ضمن معلول دانستن پارامتر قیمتی ارز تاکید کرد: باید متغیرهای موثر در نوسانات نرخ ارز شناسایی شوند و از آنجا که این عوامل در حوزه‌های دیگر اقتصادی نمود دارد، بهتر است همه دستگاه‌ها با همکاری هماهنگ این کار را اجرایی کنند.

دبیر کل کانون صرافان با بیان اینکه مهم‌ترین محدودیت در حال حاضر موضوع تحریم‌ها و عدم دریافت منابع ارزی ایران از کشورهای خارجی است، تصریح کرد: این موضوع با درایت کامل از سوی مسوولان در حال انجام است و با توجه به آنکه تاکنون تمامی درخواست‌های واقعی خرید ارز متقاضیان از سوی بانک‌ها و صرافی‌ها پاسخ داده شده است، به‌طور کلی مشکل خاصی را متوجه بازار ارز ندانست.

برزنده در ادامه با تحلیل بازار ارز افزود: چنانچه بتوانیم تقاضای کاذب را از بازار حذف کنیم و نظارت همه جانبه‌ای اعمال کنیم به همراه اجرای سیاست‌های پولی و مالی متناسب که توسط مدیریت کلان اقتصادی کشور انجام می‌گیرد، بدون شک بر مشکلات جزئی و کوتاه مدت بازار فائق می‌آییم.

اخذ تعهد کتبی از متقاضیان فروش و انتقال ارز برای واردات کالا

در همین حال براساس دستور بانک مرکزی از این پس متقاضیان فروش و انتقال ارز به صورت حواله بابت ورود کالا و خدمت باید تعهد کتبی بدهند مبنی براینکه ارائه اسناد اشاره شده در جزء مذکور ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ حواله نیز امکان‌پذیر باشد.

اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل اعلام کرده است: پیرو بند (ج) بخشنامه شماره ۱۰۱۰/۶۰ مورخ ۶/۴/۱۳۹۰ در خصوص جزء (۲) از قسمت «الف» بخش ششم مجموعه مقررات ارزی «عملیات ارزی شعب و واحدهای بانک‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی، اقتصادی کشور و شعب و واحدهای بانک‌های ایرانی خارج از کشور» به اطلاع می‌رساند در صورت تقاضای متقاضی مبنی بر فروش و انتقال ارز به صورت حواله بابت ورود کالا و خدمت، انجام درخواست در مقابل اخذ تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه اسناد اشاره شده در جزء مذکور ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ حواله نیز امکان پذیر می‌باشد.

بدیهی است مراتب فوق شامل جزء (۳) قسمت مذکور و همچنین موضوع حواله ذکر شده در بند «ح» صفحه (۶) بخش ششم مجموعه فوق‌الذکر تحت عنوان «نحوه تامین ارز» نیز می‌باشد.