عباس لولویی

در شرایطی که سازندگان خودرو بیمه می‌فروختند بالاخره متولیان صنعت بیمه کشور به داد خریداران اتومبیل رسیده و این انحصار را شکستند تا خریداران اتومبیل، خود بیمه‌گر خویش را انتخاب و از شرکتی که می‌شناسند بیمه‌نامه لازم را با تعهدات مورد نیاز تهیه کنند. اینک وقت آن رسیده تا اقدامی بزرگ در مورد فروشندگان اجباری توسط بانک‌های بیمه‌دار صورت پذیرد. به طور حتم اهل فن‌ پذیرای این روش هستند که بانک در قبال ارائه تسهیلات نیاز به بیمه‌نامه معتبر داشته تا سرمایه خود را به امید خدا واگذار نکند و در این رهگذر گیرنده تسهیلات، اجباری نداشته باشد بیمه‌نامه‌ای را با هر نرخ و شرایط بپذیرد.

زمان زیادی از ارائه گزارش مبسوط ریاست محترم کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روز بزرگداشت چهلمین سال تاسیس بیمه مرکزی نمی‌گذرد.

وی راجع به تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی و آزادسازی نرخ‌ها و فرهنگ‌سازی بیمه، سخنانی را بیان کرد و نقش نظارتی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مطرح و تاکید داشت که این نهاد، حافظ منافع بیمه‌گذاران و بیمه‌گران بوده و خواهد بود، جا دارد در این زمینه تحولی بزرگ صورت گرفته و انحصار ارائه تسهیلات در قبال خرید بیمه اجباری با هر شرایط را شکسته و بیمه‌گذاران را که خود، بازوهای حرکت و رونق بخش بازار و شبکه اقتصادی کشور هستند، دریابند و از طرف دیگر سایر فروشندگان بیمه را از رکود به وجود آمده به علت وجود بوته انحصاری خارج کنند تا سایر شرکت‌های بیمه که امکان داشتن بانک را نداشته‌اند در چارچوب وظایف خویش تلاش کرده و سهم خود را از بازار بیمه به دست آورند.

بانک‌های خاص هم اطمینان داشته باشند که سود آنها در جذب مشتریان عمومی بوده و در شرایط موجود با ایجاد فشار مضاعف گیرندگان تسهیلات از پا نیفتاده و عطای تسهیلات را به لقایش نبخشند.