مهم‌ترین موضوع اقتصاد تخصیص بهینه منابع است

وی افزود: متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که بعضی از رسانه‌های مکتوب یا مجازی بدون توجه به منافع ملی و همچنین مباحث تخصصی حوزه اقتصاد به جای نقد به تخریب بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می‌پردازند که دور از انصاف است. وی افزود: به‌طور مثال در موضوع صورت‌های مالی بانک تجارت که به‌طور شفاف منتشر شده در بحث جزئیات درآمد ناشی از مبادلات ارزی، کوچک‌ترین ابهامی وجود ندارد و طبیعتا نمی‌توان حتی یک سنت از آن را پنهان کرد، اما برخی رسانه‌ها به‌صورت غیرحرفه‌ای به این مسائل پرداختند که شبهاتی را در جامعه ایجاد می‌کند. رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت تاکید کرد: با توجه به دستورالعمل‌های بانک مرکزی، مشخص شده که ارزی که بانک‌ها خریداری می‌کنند باید در چه قالب‌هایی باشد و در چه قالب‌ها و بخش‌هایی می‌توانند از آن استفده کنند آمار دقیق این مبادلات ارزی هم به‌طور مستمر و دقیق به بانک مرکزی ارائه می‌شود و توسط مراجع نظارتی و سازمان حسابرسی مورد‌بررسی قرار می‌گیرد. رزازان رعایت اخلاق حرفه‌ای را از ملزومات رسانه‌ها در عصر حاضر دانست و افزود: خوشبختانه روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از ابتدای انتشار به این اصل اخلاقی پایبند بوده و در یک چارچوب علمی و حرفه‌ای عمل کرده است. وی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» را یک مرجع اقتصادی برای مدیران و فعالان اقتصادی دانست و افزود: بی‌‌تردید مباحث علمی و کارشناسی مطرح‌شده در این رسانه حرفه‌ای به تصمیم‌گیری مدیران کمک شایانی کرده و با پافشاری بر مواضع منطقی خود موجب شده تا مسوولان دولتی از تصمیم‌گیری‌های غلط بازداشته شوند. رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت مهم‌ترین موضوع اقتصاد را تخصیص بهینه منابع دانست و افزود: متاسفانه در کشور ما به این موضوع که جزو مبانی اقتصاد است توجه نمی‌شود و این امر به تقاضای پول دامن می‌زند و موجب افزایش نرخ بهره می‌شود. رزازان نسبت بالای مطالبات معوق در بانک‌ها را نتیجه بی‌توجهی به تخصیص بهینه منابع دانست و تاکید کرد: دولت باید برای امور عام‌المنفعه که درآمدی از آن حاصل نمی‌شود از طریق دیگری تامین منابع کند تا به بانک‌ها فشار وارد نشود.

به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در این دیدار علیرضا بختیاری، مدیر گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» هم با تایید سخنان رزازان گفت: این معضلات به سطح کلان مدیریت بازمی‌گردد و دلیل آن خلأ تئوریکی است که در بین مسوولان تصمیم‌گیر وجود دارد. وی افزود: در حال‌حاضر مشخص نیست نظام اقتصادی در کشور ما چگونه نظامی است، آیا سوسیالیستی است، سرمایه‌داری است یا به قولی اقتصاد اسلامی است. به هر حال هر نوع اقتصادی الزاماتی دارد که باید توسط مدیران جامعه پذیرفته شود.

 به گفته مدیر مسوول روزنامه «دنیای‌اقتصاد» این روزنامه از ابتدای انتشار در چارچوب نظریه اقتصاد آزاد عمل کرده و در برخی موارد تحت فشار هم قرار داشته است، اما هیچ‌گاه از اصول خود عدول نکرده است. بختیاری افزود: گردانندگان «دنیای‌اقتصاد» معتقد به اقتصاد آزاد هستند و در هیچ شرایطی از این اعتقاد خود منحرف نمی‌شوند. نزدیکی به دولت‌ها و جناح‌های سیاسی هم با همین معیار صورت می‌گیرد؛ مثلا در بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی از دولت احمدی‌نژاد حمایت کرد اگرچه به شیوه‌های اجرایی آن نقدهای اساسی داشتیم و اکنون نیز در دولت روحانی منتقد سرسخت توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و از این موضع خود کوتاه نمی‌آییم. بختیاری تاکید کرد: «دنیای‌اقتصاد» و مجموعه رسانه‌های این گروه رسانه‌ای سوای اشخاص و جناح‌های سیاسی، عملکردها را مورد نقد قرار می‌دهد.

مدیر گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در این دیدار با تشریح فعالیت‌های این مجموعه گفت: در حال‌حاضر ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در بخش‌های مختلف اشتغال به کار دارند که از مجموع نیروی‌انسانی رسانه‌های دیگر در بخش خصوصی بیشتر است. همچنین هفته‌نامه تجارت فردا و روزنامه فایننشال تریبیون هم هر کدام در حوزه فعالیت خود مرجع قابل‌اتکایی هستند. بختیاری از راه‌اندازی یک تلویزیون اینترنتی از سوی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در روزهای آینده خبر داد و افزود: این رسانه که «اکوایران» نام دارد کلیه امکانات زیربنایی یک تلویزیون حرفه‌ای را دارد و قصد داریم مباحث مهم اقتصادی را از این طریق به مخاطبان بیشتری منتقل کنیم.