افت شتاب بازار کار ایالات‌متحده

لازم به ذکر است که کندتر شدن اشتغال‌زایی در بخش‌‌‌های اوقات فراغت و سرگرمی، ساخت‌‌‌وساز و بخش دولتی بود، در حالی که اشتغال در بخش‌‌‌های مراقبت‌‌‌های بهداشتی و خرده‌‌‌فروشی همچنان قوت خود را حفظ کرد.  با اینکه به گفته جرمی پاول روند تورمی مطابق با انتظارات پیش نرفت، اما سرد شدن بازار کار در ماه اخیر این سیگنال را به ما می‌دهد که خبری از تشدید سیاست‌های انقباضی در نشست‌های بعدی نیست. در راستای این موضوع ۷۰‌درصد از کارشناسان پیش‌بینی کردند که نرخ بهره سیاستی در نشست ماه سپتامبر کاهشی خواهد شد. در این میان بازارها نیز نسبت به تغییر احتمالی سیاست‌های پولی واکنش مثبت نشان دادند. بازدهی دوساله خزانه‌داری که با انتظارات نرخ بهره حرکت می‌کند، در معاملات روزهای اخیر شیب کاهشی به خود گرفت و به پایین‌ترین سطح شش‌ماهه سقوط کرد.

پل اشورث، اقتصاددان ارشد آمریکایی، در این خصوص گفت: «ما در انتظار داده‌های شغلی قوی‌تر در ماه آوریل بودیم، اما گزارش‌های اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که کاهش نرخ بهره را نباید از اولویت سیاستگذاران حذف کرد؛ زیرا علاوه بر افزایش نرخ بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی جدید، میانگین درآمد ساعتی نیز بسیار ضعیف شده است.

Untitled-1 copy

هرچند از ذکر این نکته نباید غافل شد که حتی با سرد شدن بازار کار، گام‌‌‌های بعدی فدرال‌رزرو بیشتر تحت‌تاثیر داده‌‌‌های تورم بوده و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که سیاستگذاران آمریکایی در ماه‌های آتی نیز بر حفظ بهره پایبند خواهند بود و احتمال کاهش آن در اواخر دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته است.  مایکل فرولی، اقتصاددان ارشد ایالات‌متحده نیز در خصوص سرد شدن بازار کار آمریکا گفت: «معتقدیم که اگر دو گزارش شغلی بعدی نشان‌دهنده سرد شدن در فعالیت‌‌‌های بازار کار باشد، فدرال‌رزرو باید از سیاست‌هایی که اکنون به آن پایبند است، کناره‌گیری کند. بی‌شک دستیابی به تورم 2درصدی همچنان در صدر هدف و اولویت‌های بانک‌مرکزی قرار دارد. بنابراین باید گوش به زنگ گزارش‌های تورمی در ماه‌های آینده بود؛ زیرا تنها ارقام این گزارش می‌تواند اختلاف‌نظرهای بایدن و پاول بر سر تغییر سیاست‌های پولی را حل ‌و فصل کند.»