در همین راستا، منطقه آزاد صحار یک مجتمع صنعتی به‌سرعت در حال رشد است که تعداد زیادی از مشاغل معتبر ملی و بین‌المللی را در خود جای داده است که با هم، گروه‌‌‌هایی را در صنایع فله کشاورزی، پتروشیمی، فلز و لجستیک تشکیل داده‌‌‌اند. تقریبا ۷۵‌درصد از کل واردات و صادرات بازار عمان از طریق بندر صحار انجام می‌شود که آن را به نقطه ورود به عمان تبدیل می‌کند. اثاثیه منزل، اتومبیل، مواد غذایی، کشاورزی فله، فولاد و مواد خام مانند سنگدانه‌ها، سنگ آهک و... از جمله کالاهای وارداتی به این بندر هستند. براساس «چشم‌انداز عمان ۲۰۴۰»، تمرکز در سال‌های آینده بر صنایع دارویی، پلاستیک و مواد غذایی و همچنین قطعات یدکی خودرو و پروژه‌های انرژی تجدید‌پذیر خواهد بود.

ظرفیت بندر و گسترش آن برای حمل‌ونقل

بندر صنعتی صحار با ظرفیت حمل سالانه بیش از ۷۷میلیون نفر، پذیرای بیش از ۳هزار فروند کشتی است. این بندر از معدود بنادر بین‌المللی با اسکله‌‌‌های عمیق است که می‌‌‌تواند بزرگ‌ترین کشتی‌‌‌ها را در خود جای دهد و بیش از ۳.۵میلیارد مصرف‌کننده را از طریق زمین، دریا و هوا در اختیار دارد. این بندر در مساحتی ۲۱۰۰هکتاری قرار دارد که شامل مشاغل کاملا عملیاتی و همچنین پروژه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده به ارزش بیش از ۲۷میلیارد دلار است. منطقه آزاد صحار همراه با بندر صحار، سرمایه‌گذاران را از ۵۲کشور مختلف جذب کرده است و برنامه‌هایی برای توسعه ۸۰۰هکتار دیگر وجود دارد. صحار که برای پاسخگویی به نیازهای آینده آماده است، به طور مداوم برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای را آغاز کرده و در زمینه توسعه (دوباره) زیرساخت‌ها و فناوری پیشرفته سرمایه‌گذاری کرده است. نرخ اشغال در آن و تعداد شناورهای ورودی به طور همزمان در حال افزایش است. 

دولت عمان که همچنان به اولویت‌‌‌بندی و سرمایه‌گذاری در برنامه‌‌‌های زیرساخت لجستیکی ادامه می‌دهد و به دنبال تقویت بیشتر موقعیت این کشور در تجارت جهانی و نقشه لجستیک است، حمایت بیشتری از توسعه صحار ارائه کرده است. تا سال ۲۰۴۰، «استراتژی لجستیک ۲۰۴۰ عمان» که شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و آخرین فناوری برای ارتقای بنادر، امکانات فرودگاهی و راه‌های ارتباطی جدید جاده‌ای است، قصد دارد عمان را به یکی از ۱۰هاب لجستیک برتر در سراسر جهان تبدیل کند. بندر و منطقه صنعتی صحار به چهار خوشه اصلی فلزات، محصولات کشاورزی، پتروشیمی و لجستیک تقسیم می‌شود. این منطقه صنعتی بین دو پایانه تقسیم شده است؛ یکی برای محموله‌های عمومی که توسط شرکت هلندی «سی- استینویگ» (C Steinweg) اداره می‌شود و دومی برای مایعات که توسط «ادواریو» (ADVARIO) عمان اداره می‌شود. «هاچیسون وامپوآ» (Hutchison Whampoa)، شرکت مستقر در هنگ‌کنگ، مسوول راه‌اندازی ترمینال سوم برای کانتینرهاست. بندر صحار همراه با پایانه‌‌‌ها، طیف وسیعی از خدمات دریایی را با همکاری نزدیک با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی ارائه می‌کند تا به کشتی‌‌‌هایی که در این بندر تردد می‌کنند، خدمات یکجا ارائه دهد.

علاوه بر این، صحار خدمات قایق بندری و خدمات لنگرگاه را ارائه می‌دهد. همه کشتی‌‌‌هایی که به این بندر می‌‌‌روند می‌‌‌توانند در عملیات انبار کردن و  STS(کشتی به کشتی) شرکت کنند. علاوه بر این، صحار خدمات آب و غذا را ارائه می‌دهد که برای همه کشتی‌ها در حوضه بندر و منطقه لنگرگاه در دسترس است. علاوه بر این، همه کاربران بندر به خدمات تغییر خدمه، گزارش آب و هوای زنده، خدمات خلبانی کامل، تغییر نگهبانان مسلح و سیستم مدیریت ارتقایافته بندر دسترسی دارند. آنها علاوه بر ارائه تسهیلات و خدمات درجه‌یک به سرمایه‌گذاران، مشوق‌ها و مزایای متعددی را برای راه‌اندازی پروژه‌ها در صحار ارائه می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به مالکیت ۱۰۰‌درصد خارجی، الزامات نیروی کار محلی جذاب، عوارض واردات/صادرات صفر، مالیات بر درآمد صفر شرکت‌ها و معافیت مالیاتی تا ۲۵سال اشاره کرد.

پرداختن به امنیت، ایمنی و نگرانی‌های زیست‌محیطی

این بندر در تمام فعالیت‌های خود اقدامات پایدار را در اولویت قرار می‌دهد. در حقیقت، ایمنی، امنیت و پایداری زیست‌محیطی همیشه در دستور کار است. در صحار این باور وجود دارد که تضمین استانداردهای بالای ایمنی و به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی برای تداوم کسب‌وکار اهمیت حیاتی دارد. از این رو، آنها از نزدیک با مقامات دولتی مربوطه، جوامع محلی و نهادهای بین‌المللی همکاری می‌کنند. در راستای اهداف جهانی کربن صفر عمان برای سال ۲۰۵۰، صحار به ایجاد آینده پایدارتری برای کارکنان، مشتریان و جوامعی که در آن فعالیت می‌کنند توجه دارد. صحار همچنین به دنبال کاهش اثرات زیست‌محیطی عملیات خود است. در نتیجه ظهور اقتصاد جهانی هیدروژن، عمان در حال بررسی ظرفیت خود برای تولید و صادرات هیدروژن پاک، همچنین به عنوان هیدروژن سبز، با هزینه مناسب است. این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ سالانه میلیون‌ها تن هیدروژن سبز تولید کند. در این زمینه، صحار به طور فعال برای تبدیل شدن به یک قطب صنعتی و لجستیکی سرمایه‌گذاری کرده که کالاهای پاک و سبز را تولید و با فعال کردن صنایع تولید سبز، آنها را به کشورهای دیگر منتقل کند.