بهارات جذاب‌تر از گذشته

 آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه گفت: «هند همچنان نقطه روشنی در تصویر اقتصاد جهانی خواهد بود. این کشور در سال‌های اخیر مورد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است که نشان‌‌‌دهنده چشم‌‌‌انداز بلندمدت امیدوارکننده آن است که جمعیت‌‌‌ جوان و رشد سریع طبقه متوسط  به این امیدواری کمک می‌کند. انتظار داریم که چنین روندی ادامه یابد.» او به تحلیلگران سی‌ان‌بی‌سی گفت که هزینه‌های مصرف‌کننده یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های رشد در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. خوش‌بینی در داستان رشد هند تا حدی به این دلیل است که هندی‌‌‌های بیشتری به جای «حرکت به دنیای غرب در جست‌وجوی فرصت‌‌‌های بهتر»، کسب‌وکاری در کشور خود راه‌‌‌اندازی می‌کنند. گارسیا هررو در این‌باره می‌گوید: «غرب نسبت به گذشته جذابیت کمتری دارد و هند جذاب‌‌‌تر از گذشته است؛ حداقل برای افراد بسیار بااستعداد.

 بادهای مخالف باقی می‌ماند

در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد ۶.۳درصدی هند در سال ۲۰۲۴ را حفظ کرد، اقتصاددانان انتظار دارند که این کشور با بادهای مخالف مواجه شود. گارسیا هررو هشدار داد: «افزایش کسری حساب جاری، افزایش مجدد تورم و تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک، بادهای مخالف اصلی برای هند خواهند بود. این اقتصاددان گفت، اگرچه «محیط قبل از انتخابات هند برای رشد کاملا مساعد است»، سیاست پولی سست بانک‌مرکزی این کشور «مشکلات آینده را ایجاد خواهد کرد». «هند بهره‌‌‌وری را به اندازه‌‌‌ای که لازم است برای پایدار کردن رشد خود در طول زمان افزایش نمی‌‌‌دهد. اما این در دو دهه آینده به مشکل تبدیل خواهد شد و مساله فوری نیست. رویدادهای آب‌وهوایی شدید نیز بر رشد هند تاثیر خواهد گذاشت. شاه کوتاک خاطرنشان کرد که امواج گرما و خشکسالی باعث شده است سطح آب در مخازن جنوبی هند به کمتر از میانگین ۱۰ساله برسد و تاثیر نامطلوبی بر کشاورزی و احیای روستاها بگذارد.

به دلیل افزایش تنش‌ها بین هند و کانادا و همچنین جنگ حماس و اسرائیل که باعث افزایش بیش از ۴درصدی قیمت نفت در روز دوشنبه شد، تنش‌های ژئوپلیتیک تشدید شده است. شاه گفت: «هند بیش از ۸۰‌درصد نفت مصرفی خود را وارد می‌کند، بنابراین قیمت‌های بالاتر بر کسری تجاری و مالی، تورم و رشد هند تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. در حالی که اقتصاددانان نسبت به رشد هند خوش‌بین هستند، گارسیا هررو بر اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی برای حفظ اقتصاد تاکید کرد و گفت: «در موقعیت هند به عنوان رهبر جنوب جهانی در رقابت با چین، هند به سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری برای ایجاد مشاغل تولیدی بیشتر نیاز دارد.»

 رشد جهانی کند می‌شود

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که روز سه‌‌‌شنبه منتشر کرد، اعلام کرد که اقتصاد جهانی به دلیل جنگ اوکراین، تورم بالا و پیامدهای همه‌گیری با سرعتی آهسته به بهبودی خود ادامه خواهد داد. پیش‌بینی‌‌‌های این نهاد نشان می‌دهد که رشد جهانی از ۳.۵‌درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳‌درصد در سال‌جاری کاهش می‌‌‌یابد؛ قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹‌درصد کاهش یابد. «رشد همچنان کند و ناهموار است، با واگرایی‌های جهانی رو به رشد.» این صندوق گفت: اقتصاد جهانی در حال لنگیدن است اما نه به‌شدت و حدت بالا. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد آمریکا در سال  ۲۰۲۳ را با ۰.۳‌درصد افزایش نسبت به گزارش ژوئیه خود به ۲.۱‌درصد و پیش‌بینی سال آینده را با ۰.۵‌درصد افزایش به ۱.۵‌درصد رساند.