سیگنال‏‏‌های متناقض از شاخص‏‏‌های اقتصادی

 به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی، در حال حاضر سیگنال‌هایی که اقتصاددانان برای سنجش احتمال رکود به آن تکیه می‌کنند، متناقض هستند. استراتژیست‌‌‌ها و اقتصاددانان وال‌‌‌استریت استدلال می‌کنند که رکود بخش مصرف‌کننده موقت است و به سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو مربوط می‌شود. با این حال، همه چنین اعتقادی ندارند و رکود فعلی بخش مصرف‌کننده را دوره‌ای گذرا تلقی نمی‌‌‌کنند. این اعتقاد چندان بیراه نیست و شواهد زیادی در حمایت از این سناریوی بدبینانه وجود دارد.

از سوی دیگر، آخرین گزارش شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد که رشد اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان پای بر زمین سفت دارد و وقوع رکود قریب‌الوقوع دور از ذهن و بعید به نظر می‌‌‌رسد. در این میان اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان با داده‌‌‌های ضد و نقیضی که وجود دارد، در سردرگمی به سر می‌‌‌برند و تشخیص رکود برای آنها سخت شده است. این امر ناشی از چیست؟ ابتدا باید به مهم‌ترین بخش اقتصاد خانوارها یعنی مسکن اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد که مسکن یکی از چالش‌‌‌های مهم مصرف‌کننده و اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین یکی از بازارهای گیج‌‌‌کننده‌‌‌ است. با وجود افزایش نرخ وام مسکن و بحران بانکی منطقه‌‌‌ای، در ماه‌‌‌های اخیر، فروش خانه‌‌‌های جدید در واقع دوباره روندی صعودی داشته و برخی از کاهش شدید رشد نسبت به سال گذشته را معکوس کرده است.

به گفته تحلیلگران، مصرف‌کنندگان در شرایط عدم‌ثبات به سر می‌برند. کاهش چشمگیر تعداد خانه‌های موجود در بازار سبب شد تا کمبود مسکن در سطح کشور تشدید شود و تقاضا را بیش از آنچه هست نشان دهد. از سوی دیگر نگاه‌‌‌ها به داده‌‌‌های شغلی آمریکا دوخته شده است. گزارش مشاغل آمریکا در ماه‌‌‌های اخیر حاکی از آن است که فرصت‌های شغلی ایجادشده در این منطقه فراتر از انتظار است و از طرف دیگر نرخ بیکاری در مسیر صعودی قرار گرفته است. پارادوکس بازارهای مذکور سبب شده است تا مقامات و اقتصاددانان از به کار بردن لفظ رکود برای اقتصاد آمریکا اجتناب کنند.

اما بازار کار اغلب به‌عنوان شاخص عقب‌مانده از ضعف اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و تضمینی نیست که رکود در اطراف اقتصاد پرسه نزند. در واقع، اصلی‌‌‌ترین دلیل خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا، بازار کار این کشور است. این مهم‌ترین دلگرمی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران هرچند در سطوح قدرتمندی قرار دارد، در حال تعدیل است. نیک بونکر، مدیر تحقیقات اقتصادی آمریکای شمالی در سایت شغلی Indeed، در این باره می‌‌‌گوید داده‌‌‌های شرکت او نشان می‌دهد که فهرست‌‌‌های شغلی در هفته‌‌‌های اخیر به تعدیل ادامه داده‌‌‌ و نسبت به اوایل بهبود بازار کار، سردتر شده‌اند.