اساسا طرح چنین موضوعی که بازار سهام می‌‌‌تواند در برهه کنونی مورد اقبال جامعه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد از چه چیزی نشات می‌گیرد؟ آیا صرفا کسب چند درصدی بازدهی مثبت در واپسین ماه سال گذشته و سرایت آن به ماه جاری که اتفاقا مثبت‌‌‌های روز‌‌‌های آغازین سال به یک سنت دیرینه مبدل شده است می‌‌‌تواند به‌عنوان نشانه‌‌‌هایی از بازگشت اقبال به بخش مولد اقتصاد کشور در نظر گرفته شود یا برای تبدیل‌شدن نوسانات مثبت به یک‌روند پایدار در جریان دادوستدهای تالار شیشه‌‌‌ای سایر پارامتر‌‌‌ها و متغیر‌‌‌های کلان اقتصادی و سیاسی نیز باید همگام و هم‌‌‌راستا با یکدیگر موجبات صعود نسبتا پایدار شاخص‌‌‌های سهامی را رقم بزنند. گشایش‌‌‌های سیاسی با محوریت جهان عرب در ماه‌‌‌های پایانی ۱۴۰۱ رقم خورد که از مهم‌ترین آنها می‌‌‌توان به توافق میان ایران و عربستان اشاره کرد.

 حال برخی از فعالان، توافقات در سطح منطقه را مقدمه‌‌‌ای برای توافق اصلی، یعنی برنامه جامع اقدام مشترک در نظر می‌‌‌گیرند و عمدتا بر این باورند که هیچ اقتصادی در سطح جهان بزرگ نمی‌شود؛ مگر با تعامل با سایر اقتصاد‌‌‌های بزرگ دنیا. طبعا گشایش‌‌‌‌‌‌های سیاسی می‌‌‌تواند به اهرمی در راستای بهبود روابط اقتصادی کشور توام با لغو تحریم‌‌‌ و محدودیت‌ها منجر شود. به هر روی طبعا پیامد ایجاد ثبات در اقتصاد که از تعامل با دنیا نشات می‌گیرد، در بهبود فضای کسب‌وکار و بازگشت اقبال به بازار سرمایه نمایان خواهد شد.

 در این میان نباید از نقش سیاستگذار داخلی نیز غافل شد؛ مسوولانی که با تصمیمات بعضا غیر‌کارشناسی فضای اقتصاد کشور را تا حدودی غبارآلود می‌کنند. قیمت‌گذاری دستوری را می‌‌‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین آفت بازارهای مالی در نظر گرفت. در صورت بهبود روابط با دنیا اگر شاهد تداوم تصمیمات خلق‌‌‌الساعه و نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌هایی بدون پشتوانه منطقی باشیم، باز هم در بر همان پاشنه‌‌‌ای که طی دوسال و نیم گذشته بود، خواهد چرخید.

بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به‌عنوان بازاری پیشرو به لحاظ برخورداری از میزان حساسیت بالا در میان بازار‌‌‌های رقیب فارغ از بحث ریسک‌‌‌های داخلی و رویداد‌‌‌هایی که به طور مستقیم از سیاست‌‌‌ خارجه نشات می‌‌‌گیرند و سریعا خود را در تغییرات قیمت سهام به نمایش می‌‌‌گذارند نسبت به رویداد‌‌‌های جهانی از جمله نرخ کامودیتی‌‌‌ها که متاثر از سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو بوده نیز حساس است. به عبارتی انعکاس تغییر معادلات در بازارهای جهانی می‌‌‌تواند به‌وضوح در بازار سرمایه ایران نمایان شود. حال باید دید در ادامه، واکنش سیاستگذاران بانک‌های مرکزی دنیا به مقوله نرخ بهره چیست. آیا به طور مجدد شاهد تشدید سیاست‌های انقباضی خواهیم بود یا کم‌رنگ شدن کنترل تورم می‌تواند سبب بازگشت اقبال به کالاهای اساسی در بازارهای جهانی شود. به هر ترتیب هر یک از سناریو‌های مذکور طبعا واکنش متفاوتی را از سوی معامله‌گران بورسی به همراه خواهد داشت.