همکاری یا رقابت

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تحقق این هدف یعنی مبادلات آزادتر تجاری انجام شده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده بر میزان و گستردگی تلاش‌های یاد شده افزوده شود. افزایش همکاری‌ها و کنار گذاشتن سیاست‌های حمایت گرایانه، به رشد اعتماد متقابل و یکپارچگی بیشتر در ساختارهای مالی و اقتصادی جهان منجر می‌شود و در این مسیر، امکان غلبه بر ریسک‌ها و مشکلات بزرگی که جامعه جهانی را تهدید می‌کند بیشتر است.اقتصادهای بزرگ نظیر اقتصاد آمریکا در ایجاد هماهنگی‌های بین‌المللی نقش بزرگ‌تری دارند اما دولت کنونی این کشور معتقد نیست اقدامات مشترک به نفع همه است و در یک سال اخیر سیاست‌هایی که از سوی دولت آمریکا اتخاذ شده بر این مبنا بوده که باید بیشترین سود را برای آمریکا کسب کند و در این میان مهم نیست چه زیان‌هایی به طرف دیگر وارد می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با مطرح کردن ایده «اول آمریکا» سبب نگرانی شرکای تجاری این کشور شده و اقدامات او در یک سال اخیر از جمله خروج از پیمان آب و هوایی پاریس نشان داده ترامپ اعتقادی به فایده‌مندی پیمان‌های بین‌المللی ندارد. برای مثال باید گفت پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی به بهبود و تسهیل مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌وری بالاتر در آمریکای شمالی منجر شده اما دولت جدید آمریکا تلاش کرده تغییراتی در آن ایجاد کند تا منافع این کشور تامین شود.این امیدواری وجود دارد که در نشست امسال داووس، رهبران تجاری و روسای کشورها بر لزوم افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید و به سودمندی این همکاری‌ها در حل مشکلات کنونی توجه کنند. چهل و هشتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد از فردا تا روز جمعه برگزار می‌شود و مانند سال‌های قبل هیات‌های تجاری و سیاسی در آن حضور خواهند داشت. همچنین مانند سال‌های قبل، گزارش‌هایی از شرایط مختلف اقتصادی، زیست محیطی، فناوری و تجاری جهان در این نشست ارائه خواهد شد و کنفرانس‌هایی در حاشیه نشست برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان مجمع جهانی اقتصاد امیدوارند با گردهم آمدن رهبران سیاسی و تجاری، زمینه برای ایجاد درک مشترک از تهدیدها و فرصت‌ها فراهم شود و شرکت‌کنندگان به رویکردی یکپارچه برای رفع ریسک‌های کنونی دست پیدا کنند. از سوی دیگر، ریسک‌های جدید از جمله گسترش هوش مصنوعی و تشدید حملات سایبری در حال شکل‌گیری هستند. گرچه پیشرفت‌های فناوری فرصت‌های بزرگی در اختیار بشر قرار می‌دهد، اما همواره ریسک‌هایی نیز پدید می‌آیند که باید با آنها مقابله شود. ماموریت مجمع جهانی اقتصاد بهبود شرایط جهان است و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند این نشست‌ها تاثیرات مثبتی بر وضعیت جهان داشته و در آینده بر تاثیرات مثبت آن افزوده خواهد شد.نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد تفاوت‌هایی با دیگر نشست‌های این مجمع دارد. غیر از حضور ترامپ و برجسته شدن تقابل دو دیدگاه جمع‌گرایانه و حمایت‌گرایانه، باید به این تفاوت نیز اشاره شود که نشست امسال درحالی برگزار می‌شود که نگرانی‌ها درباره افق اقتصاد جهان کمتر شده و اکنون زمان رسیدگی به ریسک‌های مختلف و حرکت به سمت جهانی امن تر و پررونق‌تر است. نشست سال گذشته داووس همزمان با آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ برگزار شد. در آن زمان دیدگاه‌های مختلفی درباره سبک رفتاری ترامپ مطرح بود. اکنون درباره تداوم سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت آمریکا نگرانی‌های عمیق وجود دارد.

داریل وایت

گلوب‌اند میل