برنامه احزاب پس از پیروزی

گوردون رینر
روزنامه تلگراف بریتانیا

در انتخابات سراسری بریتانیا هر یک از احزاب پیش از برگزاری انتخابات موظفند طی بیانیه‌ای به اطلاع عموم برسانند که در صورت پیروزی دامنه سیاست‌های کلی آنها چه خواهد بود و در این بستر کدام برنامه‌ها را هدف قرار خواهند داد. بالطبع ابعاد کلی سیاست‌ها شامل حوزه‌های مختلفی مانند اقتصاد، آموزش، بهداشت و خدمات درمانی، رفاه، مهاجرت، قوانین بازارها، نرخ دستمزد، مسکن، دفاع ملی و... می‌شود که در این یادداشت ما محوریت را بر سیاست‌های کلی اقتصادی و مساله مهاجرت می‌گذاریم. مورد دوم از این نظر حائز اهمیت است که پس از تصمیم ترامپ در ممانعت از ورود مهاجران مسلمان، حوادث تروریستی فرانسه و حادثه پل لندن (یکشنبه 14 خرداد) موضوع مهاجرت به یکی از مسائل داغ این روزهای اصحاب رسانه تبدیل شده است. در اینجا با توجه به اینکه رقابت اصلی بین دو حزب محافظه‌کار و کارگر است ، این چارچوب کلی سیاست‌های این دو حزب بیان شده است.

بیانیه حزب محافظه‌کار

حزب محافظه‌کار در بیانیه خود کاهش ورود مهاجران به بریتانیا و افزایش کمک هزینه‌های شخصی معاف از مالیات را مهم‌ترین اهداف خود در این زمینه بیان کرده است. هدف ترزا می‌کاهش ده‌ها هزار نفری مهاجران خواهد بود. در این برنامه حتی دانش‌آموزان و دانشجویان کشورهای مدنظر حق اقامت پس از اتمام دوران تحصیلی در بریتانیا را نخواهند داشت، مگر در مواردی که به تشخیص دولت بریتانیا به آنها حق اقامت داده شود. همچنین مالیات بر درآمد سالانه کارگران متخصص و ماهر مهاجر در بریتانیا به میزان دو برابر وضع فعلی افزایش خواهد یافت. عواید حاصل از این طرح برای آموزش و بالا بردن سطح مهارت کارگران بریتانیا صرف خواهد شد. همچنین مجاری ورودی مهاجران و ویزاهای تحصیلی با اتخاذ سیاست‌های جدید تغییرات اساسی را تجربه خواهند کرد. در کنار این موارد، کسری بودجه به محور اصلی بحث احزاب تبدیل شده است، در وعده‌های انتخاباتی این حزب تا اواسط دهه آینده کسری بودجه از بین خواهد رفت، عملی که تحقق آن با توجه به خروج از اتحادیه اروپا امری دشوار خواهد بود.

بیانیه حزب کارگر

جرمی کوربین قصد دارد صنایع کلیدی موجود در بریتانیا را کاملا ملی کند و بریتانیا را به دهه 70 برگرداند. در زمینه مالیات، هدف کلی این حزب افزایش مالیات قشر پردرآمد جامعه است، برای مثال افرادی با درآمد بیش از 80هزار پوند مشمول افزایش مالیات خواهند بود و افرادی با درآمد بالای 123هزار پوند مشمول 50 درصد افزایش مالیات خواهند بود.

اما سیاست این حزب در زمینه مهاجرت، اختلاف فاحشی با حزب محافظه‌کار دارد و به‌نظر می‌رسد شکاف اصلی در سبد آرا از این نقطه شروع می‌شود. حزب کارگر هیچ معاهده جدیدی در کاهش میزان مهاجران به تصویب نخواهد رساند و تفاوتی بین کارگران داخلی و کارگران مهاجر قائل نیست، بلکه در پی مدیریت و وضع قوانینی برای ایجاد رویه‌های منصفانه در این زمینه است. حتی این حزب ادعا کرده است که بودجه‌ای برای حمایت از کارگران مهاجر در برخورداری از خدمات عمومی در کشور میزبان تعریف خواهد کرد. منابع این بودجه از درآمدهای حاصل از عوارض صدور ویزای اقامت افرادی با ثروت خالص بالا تامین خواهد شد.

اختلاف آرا از کانال سیاست‌های حزب کارگر

پس از حادثه تروریستی اخیر در لندن به‌نظر می‌رسد سیاست‌های حزب کارگر در قبال مهاجران از اقبال عمومی کمی نزد متقاضیانی که پیش از این رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند، برخوردار باشد. حزب کارگر در خصوص خروج از اتحادیه اروپا نیز اظهار کرده است که ضمن پذیرش رفراندوم برگزار شده، خواستار شکل‌دهی ساختار تعاملی جدیدی در چارچوب روابط نزدیک با اتحادیه اروپا نه به‌عنوان یک عضو، بلکه در قالب یک شریک سیاسی خواهد بود. اگرچه چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی حزب کارگر عموما بر پایه تعامل و گسترش مذاکرات منطقی استوار است، اما به‌نظر می‌رسد آنچه در حال حاضر موجب شکاف 11 تا 12 درصدی این حزب با حزب محافظه‌کار شده است، تب پوپولیسمی است که در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دامنگیر این منطقه شده است و با حادثه تروریستی اخیر امکان داغ‌تر شدن آن نیز وجود دارد.