چالش قیمت خریدگندم
گروه بازرگانی: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال 95 در حالی اعلام شد که نرخ خرید گندم، مجددا خبرساز شده است. این محصول کشاورزی جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود به همین دلیل،‌ زیر ذره‌بین بسیاری از مسوولان و فعالان حوزه کشاورزی قرار دارد. تعیین تکلیف خرید تضمینی محصولات کشاورزی حاکی از آن است که نرخ تضمینی ۴۵ قلم کالای زراعی و باغی به‌جز چای برای سال زراعی ۹5 - ۹4 در شورای اقتصاد مصوب شده است.

براساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت تضمینی خرید کلزا با ۱۵ درصد افزایش ۲۵۳۰ تومان، جو با ۹ درصد افزایش ۱۰۰۲ تومان و ذرت با ۹ درصد رشد ۱۰۴۶ تومان نرخ‌گذاری شدند. همچنین نرخ جدید خرید تضمینی چغندر بهاره ۲۹۱ تومان، چغندر پاییزه ۲۷۸ تومان، پنبه ووش ۲۹۳۲ تومان، دانه سویا 2265 تومان، آفتابگردان ۲۴۵۱ تومان، گلرنگ ۲۴۰۸ تومان، عدس ۲۶۴۵ تومان، نخود ۲۴۶۴ تومان، لوبیا چیتی ۲۳۹۴ تومان و لوبیا سفید ۲۳۹۴ تومان به ازای هر کیلو تعیین شد. البته نرخ خرید تضمینی ۲۵ محصول کشاورزی در سال‌جاری به‌طور متوسط ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی تمام محصولات زراعی و باغی برای سال زراعی 95- 94 در شورای اقتصاد مصوب شد. وی در مورد نرخ خرید تضمینی چای تصریح کرد: چای جزو محصولات زراعی و باغی نیست و هر سال نرخ تضمینی آن در دی‌ماه تعیین می‌شود.


گندم‌های خبرساز

در جلسه اخیر شورای اقتصاد، قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری ۱۲۷۰ تومان اعلام شد. این در حالی است که پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی این محصول در سال زراعی جدید، ۱۳۷۰ تومان بود. هم اکنون با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، بسیاری از فعالان این حوزه، نرخ جدید را پایین تر از حداقل حق قانونی کشاورزان می‌دانند. از سویی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که در سال جاری برای خرید تضمینی گندم، ۹۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است که دولت برای تامین این منابع، تسهیلاتی را از چند بانک خصوصی دریافت و در اختیار گندمکاران قرار داد که باید با سود مقرر به شبکه بانکی بازگرداند. در این راستا، رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم گفت: نرخ خرید تضمینی تصویب شده برای گندم، ۶۵ تومان از حداقل حق قانونی کشاورزان کمتر است. مسعود اسدی اظهار کرد: حداقل نرخ قانونی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۵- ۹۴ براساس نرخ تورم ۱۵ درصدی که به‌صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، باید عدد ۱۳۳۵ تومان تصویب می‌شد. وی گفت: ما انتظار داشتیم دولت این کف قیمت را در نظر داشته باشد و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مورد تایید واقع شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.


وی با بیان اینکه به هر حال جامعه کشاورزان مشکلات دولت را درک و مسوولان را در این مسیر همراهی می‌کند، افزود: حق کشاورزان را قانون تعیین می‌کند. قانون هم در این زمینه گفته حداقل، میزان نرخ رسمی تورم باید به قیمت گندم در سال جدید افزوده شود، بنابراین قیمت کنونی ۶۵ تومان کمتر از حداقل حق قانونی کشاورزان است. در همین حال، معاون وزیر جهادکشاورزی نیز به خبرگزاری مهربا بیان اینکه پیشنهاد این وزارتخانه برای نرخ جدید خرید تضمینی گندم ۱۳۷۰ تومان بود، در عین حال گفت: نرخ ۱۲۷۰ تومان تصویب شده برای خرید تضمینی گندم هم نرخ خوبی است. عباس کشاورزگفت: رقم تصویب شده برای نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی بین ۶ تا ۷ درصد فاصله دارد. البته به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی دولت نیز روز گذشته با اشاره به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 95-94 گفت: دولت با هدف تامین امنیت غذایی مردم و افزایش تولید از طریق پرداخت وجوه در موقع مقرر و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش کرد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد.قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۱۵5 تومان است و این در حالی است که قیمت خرید تضمینی در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۴۲۰ تومان بود. محمدباقر نوبخت افزود: این روند در قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای هم رعایت شده است و در سال جاری شاهد افزایش تولید برگ سبز چای به میزان ۳۰ درصد بوده‌ایم. وی با اشاره به اختصاص 9300 میلیارد تومان در سال جاری برای خرید گندم اظهار کرد: دولت برای تامین این منابع تسهیلاتی را از چند بانک خصوصی دریافت و در اختیار گندمکاران قرار داد که باید با سود مقرر به شبکه بانکی بازگرداند.


همچنین مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه قیمت ۵/ ۱۲۷۰ تومانی خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری از قیمت تمام شده ۱۴۰۰ تومانی این محصول کمتر است، گفت: قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل به کشور ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان است. علی خان‌محمدی اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی اعلام شده برای سال زراعی جاری هزینه‌های‌های تولید کشاورزان را نیز تامین نمی‌کند و در نشست اخیر گندمکاران به این نرخ اعتراض شد، اما باید توجه داشت که این نرخ، از قیمت جهانی این محصول بسیار بالاتر است. وی افزود: متوسط قیمت تمام شده فعلی هرکیلوگرم گندم در کشور ۱۴۰۰ تومان و قیمت مصوب ۵/ ۱۲۷۰ تومانی شورای اقتصاد برای کشاورزان به صرفه نیست، اما از طرفی قیمت جهانی این محصول تحویل در بندر۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان است. مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور ادامه داد: در شرایط بعد از اجرای برجام برای ورود به بازار جهانی باید بتوانیم تولیدات خود را به نرخ‌های جهانی نزدیک و رقابت‌پذیر کنیم و بالا بردن هر ساله قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برابر با میزان تورم کشور عمل منطقی نیست. وی خاطر نشان کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات قدیمی و با مصرف سوخت بالا، زمین‌های کوچک، استفاده از نهاده‌های بی‌کیفیت مانند سم، کود و بذر نیز از طرفی شرایط را برای رقابت با قیمت‌های جهانی برای ما دشوار کرده است و باید ترتیب اثری در این باره انجام شود.