گروه بازرگانی: تفاهم‌نامه برقراری خطوط منظم کشتیرانی در دریای خزر مابین سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی ایران روز گذشته امضا شد. ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه یکی از مواردی که باعث می‌شود تجار و بازرگانان بتوانند در کشورهای هدف صادراتی، کالاهای خود را با قیمت مناسب عرضه کنند، تسهیلات در بخش حمل‌ونقل، اعم از ریلی، جاده‌ای و دریایی است، گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در بخش تجارت دریایی تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت کشتیرانی ایران که تاکید بر حرکت منظم کشتیرانی در مسیرهای مورد توافق در دریای خزر دارد، منعقد کردیم.

از این‌رو مقرر شد از محل منابع مربوط به سود شرکت کشتیرانی ایران (سهم دولت)، این برنامه تنظیم شود و کشتی‌ها در مسیر رفت و آمد به بندر صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت چارتر شوند. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سایر معابر آبی از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس هدف بعدی این سازمان در راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی است، تصریح کرد: ما در گام بعدی خلیج‌فارس و کشورهای حوزه آن را در برنامه داریم تا از این طریق جهشی را در صادرات کشور ایجاد کنیم. وی دیگر اقداماتی را که سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات در دستور کار قرار داده است، تسهیل حمل‌ونقل هوایی و تعیین برنامه منظم حرکت هواپیماها، چه برای حمل بار و چه برای حمل مسافر به کشورهای هدف صادراتی در آینده اعلام کرد. محمدحسین داجمر، مدیرکل شرکت کشتیرانی ایران نیز در این جلسه گفت: قصد داریم با سیاست‌گذاری‌هایی که سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهد برای کشورهایی که پتانسیل صادراتی در آنها وجود دارد یارانه‌ای برای تسهیل صادرات تخصیص داده شود.

به گفته داجمر، از مبدا بندرانزلی به مقصد آستاراخان روسیه هر ۱۵ روز یک سفر، از مبدا بندر انزلی به مقصد اکتائو قزاقستان هر ماه یک سفر، از بندر امیرآباد بهشهر به آستاراخان روسیه ماهانه یک سفر و همچنین از بندر امیرآباد به اکتائو نیز هر ۱۵ روز یک سفر منظم خواهیم داشت. بر این اساس، در هر ماه ۶ سفر دریایی منظم به روسیه و قزاقستان خواهیم داشت. وی همچنین اشاره کرد: در صورت تقاضا این تفاهم‌نامه قابلیت توسعه نیز دارد و در صورت نیاز به کشورهای دیگر در حوزه دریای خزر توسعه خواهد یافت.

علی‌اکبر غنجی، مدیرعامل کشتیرانی خزر نیز با حضور در این جلسه، در پاسخ به این پرسش که برقراری این خطوط به چه میزان به افزایش صادرات خواهد انجامید، گفت: کشتی‌های در نظر گرفته شده تناژی بین ۲۹۰۰ تا ۶۵۰۰ تن دارد. از این رو با در نظر گرفتن پتانسیل ۶ کشتی حداکثر ۳۹۰۰۰ تن و حداقل ۱۷۴۰۰ تن در ماه به میزان صادرات کشور افزوده خواهد شد.