خبرگزاری تسنیم: بودجه لازم برای احیای دریاچه ارومیه مطابق قول‌هایی که داده شده بدون هیچ مشکلی تزریق می‌شود. عیسی کلانتری، دبیر ستاد ملی احیای دریاچه با اعلام این خبر درباره اظهارات اخیر نادر قاضی‌پور در صحن علنی مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی سطح خشک شده دریاچه ارومیه در دولت یازدهم بیان کرد: روشن است که سالانه ۲۰ درصد به سطح خشک شده این دریاچه اضافه می‌شود و دلیل این مساله نابرابر بودن میزان تبخیر و ورود آب به دریاچه ارومیه است.

وی افزود: به آقای قاضی‌پور بگویید که از ۳۰ میلیارد مترمکعب آبی که در دریاچه ارومیه وجود داشت هم‌اکنون تنها ۵/۱ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و دریاچه ارومیه تقریبا خشک شده است.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مخالفت کارشناسان بین‌المللی درباره انتقال آب از حوضه‌های آبریز دیگر به حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: کارشناسان آمریکایی مخالفت‌هایی درباره انتقال آب از حوضه آبریز خزر به دریاچه ارومیه داشتند و به زعم کارشناسان انتقال آب از زاب و ارس به ارومیه مشکلی ندارد.

کلانتری تصریح کرد: درباره توقف انتقال آب زرینه‌رود به آذربایجان شرقی باید اعلام کنیم که اولویت مصرف آب در هر نقطه جهان، آب شرب است و اهمیت این مساله از محیط‌زیست هم بیشتر است.

وی افزود: مشکل دریاچه ارومیه انتقال آب زرینه‌رود به تبریز نیست، تصور کنید که از زرینه‌رود در سال چیزی حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب انتقال داده شود و این در حالی است که این میزان در رودخانه زاب هر سال ۶۷۰ میلیون متر مکعب است.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مشکل اصلی این دریاچه را پایین بودن بهره‌وری آب کشاورزی در حوضه آبریز دانست و گفت: میزان مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بالا است و اگر موفق شویم در مصرف این آب صرفه‌جویی کنیم و آب ذخیره شده را به دریاچه انتقال دهیم دریاچه ارومیه در بلندمدت احیا می‌شود.

کلانتری تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که دریاچه ارومیه هرگز به اندازه ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر سابق بازنمی‌گردد، چراکه حوضه جنوبی دریاچه ارومیه پر شده است، یعنی در حوضه زرینه‌رود و سیمینه‌رود شیب دریاچه تقریبا صفر است و حتی در مواردی ارتفاع درون دریاچه به دلیل رسوب‌گذاری رودها بیشتر از اطراف آن است.