ایرنا - انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی را از لحاظ تامین اعتبار و تجهیزات در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. حاتم بختم، رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه از سال ۸۹ به شکل جدی با پدیده خشکیدگی درختان بلوط مناطق زاگرسی مواجه شدیم، اظهار کرد: خشکیدگی درختان بلوط در مناطق زاگرسی به شکل فزاینده‌ای در حال گسترش است و ادامه این روند علاوه بر نابودی منابع طبیعی بکر غرب کشور، مخاطرات زیست‌محیطی در آینده به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اعتبار سازمان جنگل‌ها برای مقابله با پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی کافی نیست و بخشی از اعتبارات از سایر بخش‌ها کسر و در این بخش هزینه می‌شود، اما به طور جدی برای تامین اعتبار این بخش باید چاره‌ای از سوی دولت اندیشیده شود. بختم با بیان اینکه «پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی دست کمی از خشکیدگی دریاچه ارومیه ندارد» افزود: چندی پیش به دعوت وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید و اقدامات لازم برای جلوگیری از خشکیدگی دریاچه ارومیه به ارومیه سفر کرد، اما برای خشکیدگی جنگل‌های بلوط هنوز نتوانسته‌ایم از سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها کمک بگیریم.

به گفته وی وجود جنگل‌های بلوط زاگرسی باعث جذب و ذخیره‌سازی آب، تصفیه هوا و تثبیت خاک‌های حاصلخیز این مناطق می‌شود. بنابراین نمی‌توان ارزش ریالی برای جذب دی‌اکسیدکربن، تولید اکسیژن، جذب و ذخیره‌سازی آب در وسعت ۶ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگل زاگرسی قائل شد.