گروه بازرگانی- ایران در رتبه‌بندی ارائه‌شده نهادهای بین‌المللی از شاخص توسعه انسانی، یازده رتبه بهبود پیدا کرده ولی در شاخص نیکوکاری 6 پله افت کرده است.

سمینار «مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و اخلاق کسب‌و‌کار» در حالی دیروز برگزار شد که هدف از برگزاری آن را می‌توان در این عبارت خلاصه کرد که «مسوولیت اجتماعی درواقع همان حکمرانی خوب و مطلوب شرکت‌ها است.» نشست روز گذشته، میزبان برخی از اقتصاددانان، ریاست اتاق ایران و برخی از اعضای هیات نمایندگان بود که در پایان بخش برنامه، پنلی با محوریت «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و اخلاق کسب‌و‌کار» نیز ارائه شد.
فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون اخلاق کسب‌و‌کار و مسوولیت اجتماعی اتاق ایران در همایش «اخلاق کسب‌و‌کار و مسوولیت اجتماعی سازمانی»، گفت: عوامل مختلفی در رتبه کلی ایران، از لحاظ شاخص محیط کسب‌و‌کار، تاثیرگذارند که متاسفانه، برخی از این عوامل به کلی از دید مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی پنهان مانده‌اند.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران در شاخص رقابت‌پذیری 13 پله افت کرده است، ولی برخلاف تصور اولیه، این افت جایگاه طی سال 91 به 92 ناشی از تغییر شرایط اقتصادی نیست، بلکه اضافه شدن شاخص به عنوان شاخص نیکوکاری به مجموعه شاخص‌های مورد ارزیابی برای رتبه‌بندی رقابت‌پذیری کشورها یکی از علل اصلی افت جایگاه ایران بوده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در تشریح وضعیت ایران در شاخص‌های انسانی موثر در رقابت‌پذیری گفت: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران در شاخص نیکوکاری از 86 در سال گذشته به 91 در سال جاری افت کرده است.
دانشور افزود: رتبه کشورمان براساس ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد در شاخص «رعایت محیط‌زیست» از 78 به 114 در شاخص «ادراک فساد» از 133 به 144 افت کرده است.
نماینده شورای شهر تهران در تشریح علت این وضعیت گفت: ریشه بسیاری از این مشکلات در این است که به علل فرهنگی، تاریخی و سیاسی، ما تنها از دولت برای اقدام در راستای بهبود شرایط توقع داشته‌ایم، در حالی که بررسی تجربه‌های موفق جهانی نشان می‌دهد تقریبا در هیچ کجای دنیا، دولت‌ها به تنهایی نتوانسته‌اند از پس حل مشکلات بربیایند.
دانشور گفت: تعریف و تاکید بر مفهوم و مقوله‌ای به نام «مسوولیت اجتماعی سازمانی» یکی از کلیدی‌ترین مسائلی است که کشورهای موفق توانسته‌اند با نهادینه کردن آن، ظرفیت فراوان بدنه جامعه را برای حل مشکلات مختلف اجتماعی، تجمیع و متمرکز کنند.
وی افزود: نهادهای مختلف بین‌المللی بر این مساله اجماع دارند که فقط با همکاری بخش خصوصی، دولت و سازمان‌های غیردولتی دستیابی به یک توسعه پایدار امکان‌پذیراست.
دانشور تصریح کرد: باید بپذیریم که مشکلات با دستورالعمل‌های اداری حل نمی‌شود و اجماع نخبگان و پرورش شهروندان پرسشگر و مسوول و ایجاد سازمان‌ها و بنگاه به مثابه شهروندان اجتماع می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات و اصلاح امور داشته باشد.
نماینده شورای شهر تهران افزود: گسترش و نهادینه شدن این مقوله نیازمند تبیین هرچه بیشتر و آموزش آن است. مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی باید بدانند که مسوولیت اجتماعی یک راهبرد است نه ابزاری برای کارهای خیریه.
در ادامه این نشست سمیناری با عنوان «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و اخلاق کسب‌و‌کار» به سخنرانی «راجش تیواری دبی»، رئیس مرکز مسوولیت اجتماعی شرکتی و مشاور نخست‌وزیر هند برگزار شد که محوریت این پنل با این عنوان که «مسوولیت اجتماعی درواقع همان حکمرانی خوب و مطلوب شرکت‌‌ها است» مورد استقبال حاضران
قرار گرفت.