فهرست جدید ممنوعیت‌‌ها و محدودیت‌های صادراتی
گروه بازرگانی- سازمان توسعه تجارت با بازنگری فهرست کالاهای صادراتی، فهرست جدید و کامل کالاهایی را که با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت با کاهش ممنوعیت و محدودیت همراه شده‌اند اعلام کرد و وعده داد که در صورت ادامه مسیر کنونی بازار ارز و ثبات نسبی که در این بازار ایجاد شده، تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی از کالاها برداشته شود.
دو هفته قبل، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای بازنگری در فهرست ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کالاهای صادراتی خبر دادند و اعلام کردند که این فهرست به زودی بازنگری می شود.
بر این اساس سازمان توسعه تجارت از انتشار فهرست جدید کالاهای صادراتی خبر داد. این فهرست بر اساس چهار جدول تهیه شده که «کالاهای مجاز صادراتی»، «کالاهای مشمول عوارض صادراتی»، «کالاهایی که صادرات آنها با اخذ مجوزهای مربوطه مجاز است» و «کالاهای ممنوعه صادراتی» از جمله این جداول هستند.
در این باره، حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت از «کاهش ممنوعیت‌های صادراتی» به ۱۷ ردیف کالایی در این فهرست خبر داد و مشخصات جداول مربوطه را یک به یک تشریح کرد.

فهرست کالاهای مجاز برای صادرات
وی درباره اولین جدول از فهرست کالاهای صادراتی گفت: در «جدول اول»، فهرست «کالاهای مجاز صادراتی» و همچنین بخش‌های مختلف، با دوره 6 ماهه از اعتبار و با تعیین نام تولید‌کنندگان، مشخص شده است، به نحوی که تولید‌کنندگان می‌توانند با سقف مشخص شده تا 6 ماه و به شرط تنظیم بازار داخل، کالاهای خود را صادر کنند.
صافدل افزود: در ردیف 7 و 9 این جدول که مربوط به «محصولات فلزی» است، بدون ذکر نام بخش خصوصی، سهمیه‌هایی برای صادرات تیرآهن، میلگرد و ورق فلزی تعیین شده که از طریق انجمن فولاد و کارگروه تنظیم بازار اعلام و به گمرک‌های کشور ابلاغ می‌شود.
وی افزود: در مجموع در «جدول شماره یک»، سهمیه صادراتی محصولات فلزی، پلیمری، شیمیایی، باتری، کاغذ فلوتینگ، ‌کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه‌ و لاستیک، تا سقف اعلام شده برای واحدهای تولیدی، اعلام شده است.
معاون وزیر صنعت افزود: بر اساس این جدول، عملا واحدهای تولیدی امکان بازاریابی برای محصولات صادراتی خود را خواهند داشت و با مراقبت جدی، برنامه تولیدی خود را به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنند که با نگاه تامین نیازهای داخلی، استمرار تولید، توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات را در دستور کار داشته باشند.
وی افزود: پیش از این صادرات برخی کالاهای این فهرست، ممنوع بود یا نیاز به مجوز داشت که در این روش، مجوزها شفاف‌سازی می‌شود و با ذکر سهمیه و در دوره شش ماهه، امکان برنامه‌ریزی صادراتی را به واحدهای تولیدی می‌دهد تا با حفظ و تنظیم بازار داخل، همزمان برنامه صادراتی خود را نیز با تعیین سقف صادرات، اجرایی کنند.

کالاهایی که مشمول «عوارض» شده‌اند
صافدل گفت: در «جدول شماره ۲» نیز فهرست «کالاهای مشمول عوارض صادراتی» ذکر شده که این فهرست، از تاریخ ابلاغ، با کاهش مواجه بوده است.
بر این اساس، ۱۷ ردیف کالایی شامل سنگ‌آهن به هم فشرده شده، انواع نان، گندم سیاه، یونجه و علوفه فشرده شده، برنج، حبوبات، ‌سبوس، وت‌بلوی گاوی، سالامبور گوسفندی، ‌کنسانتره آهن، سولفات سدیم، پنبه، سولفور مولیبدن، آخال کاغذ، چوب، قراضه فلزات و ضایعات پلیمری مشمول «عوارض صادراتی» برای صادرات هستند.

کالاهایی که نیاز به «مجوز» دارند
وی افزود: در «جدول شماره سه» ذکر شده که «صادرات برخی کالاها با اخذ مجوز خواهد بود»؛ به این معنی که برای صادرات تعدادی از کالاها، شرایط ویژه‌ای درنظر گرفته شده است که از آن جمله می‌‌توان به تخم مرغ، گوشت مرغ، شیرخشک، داروهای محتوی روان‌گردان‌ها و داروهای دامی اشاره کرد که صادرات آنها نیاز به اخذ مجوز خواهد داشت.
بر این اساس، در مورد تخم مرغ و گوشت مرغ، سهمیه‌های صادراتی، توسط معاونت بازرگانی داخلی بر اساس نیازهای داخلی و با نگاه شفاف‌سازی و حفظ شرایط رقابتی، تعیین و به صادر‌کنندگان مجوز صادرات داده می‌شود و برای صادرات آنها، دوره اعتبار تعیین می‌شود.
در خصوص صادرات سایر اقلام نظیر شیرخشک، داروهای انسانی محتوی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و داروهای دامی، اخذ مجوز وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت نیز الزامی است.

کالاهایی که همچنان صادراتشان «ممنوع» است
معاون وزیر صنعت گفت: در «جدول چهارم» به موضوع «ممنوعیت‌های صادراتی» اشاره شده است که این ممنوعیت‌ها شامل «۱۷ ردیف» است که نسبت به گذشته، از کاهش قابل‌توجهی برخوردار است؛ به نحوی که در ردیف‌های ممنوعیت صادراتی، کالاهای اساسی نظیر گندم، ‌آرد گندم، شکر خام، گوشت قرمز، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، کره، روغن‌های خام و خوراکی، دام زنده سبک و سنگین، وت بلوی بزی، پوست خام،
جوش شیرین، هیزم و زغال چوب، کربنات سدیم و وینیل استات مونور در فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی قرار گرفته‌اند.
پیش از این محصولاتی مانند شکر سفید، قند، شیر و لبنیات و شیرینی و شکلات نیز در فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی قرار داشتند که براساس تصمیمات گرفته شده، ممنوعیت صادراتی این کالاها لغو شده است.

حرکت به سمت حذف کامل ممنوعیت‌ها
در این خصوص، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون سازمان توسعه تجارت نیز، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در جهت حذف تدریجی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی حرکت می‌کنیم، گفت: در برنامه 100 روزه اقتصادی دولت، حل مشکلات حوزه صادرات، از «ساماندهی تعهدات ارزی دولت» گرفته تا «حذف ممنوعیت‌های صادراتی» در دستور کار قرار گرفته است.
وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر در بازار ارز، شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بوده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این ثبات و حل مشکل اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ مرکز مبادلات، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی در آینده نزدیک به طور کامل حذف شود.
کرمانشاهی افزود: هنوز به دلیل تحریم‌ها، در شرایط ویژه تجاری قرار داریم، اما اگر تولیدکننده‌ای مواداولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کند و از «ارز رانتی» استفاده نمی‌کند، دلیلی برای اعمال محدودیت یا ممنوعیت روی صادرات کالاهای این تولیدکننده وجود ندارد.

کاهش آمار صادرات و واردات
معاون کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امسال تاکنون صادرات غیرنفتی حدود ۸ درصد و واردات ۲۶ درصد کاهش یافته است، گفت: تامین ارز مورد نیاز تولید به منظور واردات مواداولیه باید در اولویت قرار گیرد؛ چرا که این کار در نهایت باعث رونق تولید و صادرات کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه نسبت به آینده تجارت خارجی کشور خوش‌بین هستیم، گفت: سال گذشته ۲۱ فصل از ۹۸ فصل کتاب مقررات صادرات و واردات کشور شامل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی شد که هم‌اکنون به صورت تدریجی این محدودیت‌ها در حال برطرف شدن هستند.

«آزادی مشروط» صادرات پتروشیمی‌ها
به گفته کرمانشاهی، برخی محصولات مانند مواد پتروشیمی نیز در صورت تامین نیاز بازار داخل، مشکلی برای صادرات نخواهند داشت.
وی افزود: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که سالی یک بار نیاز کشور به محصولات پتروشیمی مشخص شود تا تولیدکنندگان بتوانند برای صادرات مابقی تولیدات خود برنامه‌ریزی کنند.
بر اساس این گزارش، تمامی جداولی که در فهرست ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و کالاهای مجاز صادراتی اعلام شد، از سوی سازمان توسعه تجارت به تمامی ارگان‌های ذی‌ربط اعلام شده است.