ایرنا - مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: هم‌اکنون دو اشکال بر تفاهم‌نامه خرید شیرخام از دامداران وارد است که باید مورد توجه مسوولان شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرد تا مشکلات دامداران هرچه سریع‌تر برطرف شود. سعید سلطانی افزود: این تفاهم‌نامه برای سال گذشته مناسب بود، ‌اما در سال جاری به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های دامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام، نرخ خرید شیر خام از دامداران مناسب نیست. وی اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی شیرخام باید در ابتدای سال جاری تعیین می‌شد، اما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دولت یازدهم این تعیین تکلیف به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول شد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: حال بر این تفاهم‌نامه دو اشکال در تعیین نرخ نهاده‌های دامی (تحویل در استان) و مقدار توزیع آن به دامداران، وارد است.

سلطانی ادامه داد: طبق این تفاهم‌نامه، شرکت پشتیبانی امور دام باید نرخ علوفه دامی را در چارچوب مصوبات تنظیم بازار و تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین کند؛ این در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام علاوه بر افزایش نرخ نهاده‌ها، میزان توزیع آن را نیز کاهش داده است. وی تصریح کرد: با وجود افزایش مستمر نرخ دستمزد کارگری و حمل و نقل، طبق این تفاهم‌نامه قرار بود در صورت تامین نهاده مورد نیاز دامی با قیمت و مقدار مناسب، نرخ شیرخام همچون سال گذشته ثابت باقی بماند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار بود هر کیلوگرم جو ۵۹۰ تومان، ذرت ۶۰۰ تومان و سویا ۹۰۰ تومان در محل هر استان تحویل داده شود. همچنین در ازای هر کیلوگرم شیرخام،‌ ۱۹۰ گرم سبوس و سویا و ۲۴۵ گرم ذرت و جو به تولیدکنندگان تحویل داده شود.

وی گفت: امسال طبق این تفاهم‌نامه قرار است نهاده دامی در بندر تحویل داده شود که در این صورت با میانگین ۷۰ تومان افزایش نرخ حمل و نقل برای استان‌ها، این رقم برای هر کیلوگرم جو به ۶۵۰ تومان، ذرت حدود ۷۰۰ تومان و سویا به ۱۰۵۰ تومان می‌رسد. وی تاکید کرد: همچنین در مقادیر توزیع نهاده‌ های دامی نیز قرار است کاهشی ایجاد شود که تمامی این عوامل در افزایش نرخ شیر خام موثر خواهد بود.

سلطانی گفت: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شیرخام در محل دامداری ۱۰۸۰ تومان و در محل کارخانجات ۱۱۱۰ تومان بوده است، در صورتی شیرخام را می‌توان طبق نرخ سال گذشته عرضه کرد که نه تنها قیمت نهاده‌های دامی افزایش نداشته باشد، بلکه مقادیر آن در تحویل نیز با کاهش روبه‌رو نباشد. وی وضعیت نهاده‌های دامی را در بازار نامناسب دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل تعیین تکلیف نشدن نرخ ارز نهاده‌های دامی مورد نیاز به میزان کافی ترخیص نشده است؛ بنابراین با مشکل کمبود نهاده‌ها و افزایش نرخ آنها مواجه هستیم که در نهایت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند. سلطانی از دولت خواست تا با تدابیر ویژه و رفع اشکلات این تفاهم‌نامه، ‌در ثبات نرخ خرید تضمینی شیرخام به دامداران کمک کند.