گروه بازرگانی: صادرات غیر نفتی اگر چه بهاری خزانی داشت اما در تابستان سیر دگر یافت و براساس آمار و ارقام گمرک ایران در مسیر بازگشت به رشد سال‌های گذشته قرار گرفته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش گمرک ایران طی ۵ ماه نخست امسال مجموعا ۵‌میلیارد و ۷۶۳‌میلیون دلار انواع کالاهای غیر نفتی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشانگر ۴۶/۵‌درصد رشد است. در این مدت ۱۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن انواع کالا به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ وزن نیز ۲۱/۵‌درصد رشد داشت. وزن و ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه اول سال گذشته به ترتیب ۱۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تن و ۵‌میلیارد و ۴۶۵‌میلیون دلار بوده است. از میزان کل صادرات غیرنفتی در پنج ماهه اول سال‌جاری ۲۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۱۲۶‌میلیون دلار از بازارچه‌های مرزی انجام گرفته است. همچنین ۲‌میلیارد و ۱۵۵‌میلیون دلار از ارزش کل صادرات غیرنفتی در پنج ماهه اول سال‌جاری به میعانات گازی اختصاص داشته است.

عمده‌ترین اقلام صادراتی

پروپان و بوتان مایع شده با ۶۳۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۱۱‌درصد از کل ارزش صادرات عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. پس از آن پسته و مغزپسته با ۳۰۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۲۴/۵‌درصد در رتبه دوم و سایر مخلوط هیدروکربورهای بودار با ۲۰۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۵۸/۳‌درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

آهن‌آلات و فولاد غیرممزوج تخت با اختصاص ۵۴/۲‌درصد، گرید نساجی با ۴۶/۲‌درصد و کاتود و قطعات کاتود از مس تصفیه شده با ۳۴/۲‌درصد وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ۱۹/۲‌درصد، فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی با ۱۶/۲‌درصد و سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی با اختصاص ۲‌درصد از ارزش کل صادرات در رتبه‌های بعدی قرار دارد. در مجموع ده قلم کالای فوق‌الذکر ۶/۳۳‌درصد از کل ارزش و ۴/۱۸‌درصد از کل وزن صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

مقصدهای صادراتی، هند از راه رسید

بیشترین صادرات کشورمان در پنج ماهه اول سال‌جاری به امارات متحده عربی اختصاص یافت. در این مدت یک‌میلیون و ۹۵۵‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۸۰۹‌میلیون دلار به این کشور صادر شد و ۴/۱۵‌درصد از وزن و ۱۴‌درصد از کل ارزش صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد.

پس از آن عراق با ۶۲۵‌میلیون دلار و با اختصاص ۸/۱۰‌درصد، چین با ۴۶۲‌میلیون دلار و ۸‌درصد، ژاپن با ۳۴۱‌میلیون دلار و ۹/۵‌درصد و هند با ۲۳۳‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۴‌درصد در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. در مجموع ۵۸/۶۱‌درصد از وزن و ۸۷/۴۲‌درصد از ارزش صادرات کشور در پنج ماهه اول سال‌جاری به ۵ کشور یاد شده اختصاص دارد.

واردات هم بیشتر شد

از سوی دیگر در پنج ماهه اول سال‌جاری ۱۷‌میلیون و ۶۱۵‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۸‌میلیارد و ۱۱۳‌میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/۱‌درصد از نظر وزن و ۲۳/۸‌درصد به لحاظ ارزش رشد داشت.

بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان در این مدت بود و در این مدت به میزان یک‌میلیارد و ۳۷۸‌میلیون دلار بنزین وارد کشور شد و ۶۱/۷‌درصد از ارزش کل واردات کشورمان به این کالا اختصاص یافت. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به ترتیب با ۷۱/۴ و ۲۷/۲‌درصد سهم ارزش رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین میله‌های آهنی یا فولادی با اختصاص ۶۳/۱‌درصد، دانه ذرت با ۴۴/۱‌درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت با ۴/۱‌درصد، پروفیل با مقطع از آهن یا فولاد غیرممزوج با ۳۸/۱‌درصد، قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با ۱۱/۱‌درصد، دانه سویا یا حتی خرد شده با ۱/۱‌درصد و برنج نیمه سفید شده با یک‌درصد از کل ارزش واردات دیگر کالاهای عمده واردات کشورمان بوده‌اند. براین اساس سهم اقلام عمده یاد شده از لحاظ ارزش ۶۹/۲۳‌درصد و از نظر وزن ۵/۴۴‌درصد بوده است.

آلمان، همچنان مبدا اصلی واردات

بنابراین گزارش امارات متحده عربی با اختصاص ۲۷/۲۷‌درصد از وزن و ۲۱/۲۴‌درصد از کل ارزش واردات بزرگترین صادرکننده کالا به کشورمان در این مدت بود. آلمان با ۲۵/۵‌درصد از وزن و ۱۲/۱۱‌درصد از ارزش، چین به ترتیب با اختصاص ۶۵/۶‌درصد و ۸۶/۷‌درصد، سوییس با ۹۸/۱۲‌درصد و ۶‌درصد و هند با ۶۱/۵ و ۷۹/۴‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براین اساس ۷۶/۵۷‌درصد از وزن و ۵۴‌درصد از ارزش کل واردات کشورمان در پنج ماهه سال‌جاری به ۵ کشور یاد شده اختصاص دارد. همچنین در پنج ماهه اول سال‌جاری ۱۴‌هزار و ۵۵۸ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش ۲۸۸‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۷‌هزار و ۵۴۸ دستگاه و از نظر ارزش ۷۶/۱۱۸‌درصد افزایش یافته است.