گروه بازرگانی- دهمین آیین بزرگداشت صادرکنندگان نمونه کشور بیست و نهم مهرماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

معاون کمک‌های فنی تجاری و حمایت از صادرکنندگان سازمان توسعه تجارت ایران دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال از مجموع ۲۲۰ متقاضی، ۵۰نفر به عنوان صادرکنندگان نمونه کشور، انتخاب شده اند. محمدباقر مجتبایی با بیان اینکه هم اکنون پنج‌هزار و ۴۰۰صادرکننده در کشور فعال هستند، رشد ۵۰درصدی صادرات غیرنفتی در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشانه توجه فعالان دولتی و خصوصی به رشد صادرات دانست.

وی گفت: ایران سال گذشته ۱۰ /۵میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی صادر کرد که با احتساب ۵/۱میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در این سال، این میزان به ۱۲میلیارد دلار بالغ شده است.

مجتبایی سپس «تولید صادراتی محور توسعه و عدالت اجتماعی» را شعار روز ملی صادرات سال۸۵ بیان کرد و افزود: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ۱۱وزارتخانه و سازمان، صادرکنندگان نمونه را انتخاب کرده‌اند.

نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن، کار و اموراجتماعی، جهادکشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و تشکل یا اتحادیه مرتبط با داوطلب برگزیده شده، در این کمیته حضور داشته‌اند.

وی گفت: برگزیدگان امسال در هفت گروه واحدهای بازرگانی - کشاورزی، تولیدی - بازرگانی، بازرگانی عمومی، خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات، گردشگری و تشکل نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مجتبایی با اشاره به اینکه تاکنون انتخاب ۴۹صادرکننده نمونه قطعی شده است، ابراز امیدواری کرد که صادرکننده پنجاهم نیز به زودی مشخص شود. وی سپس معرفی بخشی از توانمندی‌های صادراتی، گسترش فرهنگ صادرات، اعلام سیاست‌های صادراتی و مجموعه حمایت‌های دولت از صادرات و ظرفیت‌سازی برای صادرات را از اهداف عمده انتخاب صادرکننده نمونه، برشمرد.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت توجه جدی به کیفیت کالای صادراتی، رعایت استانداردها و تحقیقات بازار و توجه به شبکه توزیع در بازارهای هدف را از معیارهای مهمی دانست که در انتخاب صادرکننده نمونه در سال۸۵ در نظر گرفته شده است.

وی سپس با اشاره به اینکه صادرکنندگان نمونه سال‌های قبل نیز همه ساله داوطلب انتخاب برترین‌ها می‌شوند، گفت: برای انتخاب، حداقل ۷۰درصد رشد صادرات نسبت به سال قبل، لحاظ شده است.

به گفته مجتبایی، برگزیدگان امسال در بخش‌های کشاورزی، خودرو، ماشین‌آلات، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، مواد معدنی، صنایع دستی، فرش، پوشاک، چرم و صنایع وابسته، دارو وتجهیزات، فلزات وصنایع وابسته، برق و الکترونیک، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، خدمات و تشکل‌های صادراتی معرفی می‌شوند.

وی سپس در خصوص امتیازات صادرکننده برگزیده، گفت: دریافت کارت ویژه به مدت سه سال و برخورداری از تسهیلاتی چون ۵۰درصد تخفیف در اجاره غرفه در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی، معافیت از پرداخت ۵۰درصد اجاره در نمایشگاه‌های تخصصی صادراتی از جمله این امتیازات است.

مجتبایی تصریح کرد: ملزم شدن تمامی نهادهای دولتی در داخل و سفارتخانه‌ها در خارج از کشور برای همکاری با برگزیدگان و معافیت از دریافت گواهی استاندارد برای کالاهای تولیدی از دیگر امتیازاتی است که به صادرکننده نمونه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: برخورداری از ۳۰درصد تخفیف در بلیت هواپیما برای سفر خارج از کشور برای مدیر عامل یا بازاریاب به مدت حداکثر دو سال، ۳۰درصد تخفیف از نمایشگاه‌های اختصاصی شرکت سهامی در خارج از کشور، برخورداری از۳۰ درصد جایزه ویژه صدور کالا و دریافت ۱۰۰میلیون ریال جایزه نقدی در روز مراسم از دیگر امتیازاتی است که صادرکننده نمونه از آن برخوردار می‌شود.

شورای فرهنگ عمومی کشور در سال۱۳۷۶، روز ۲۹مهرماه را به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری کرد. از آن سال تاکنون ۳۷۲صادرکننده نمونه کشور در ۹دوره، معرفی شده‌اند.