رییس کل گمرک ایران، درآمد مالیاتی غیرمستقیم‌(درآمدهای‌گمرکی)در بودجه امسال را ۴۵تریلیون ریال پیش‌بینی و کرد و امیدوار است. با سازو کارهایی که مجلس شورای اسلامی در این خصوص در نظر گرفته، این رقم تحقق یابد. محمد هاشم رهبری در گفت‌و‌گو ایرنا، مجموع درآمد‌های مالیات غیرمستقیم (گمرکی) سال گذشته کشور را ۵۷تریلیون ریال اعلام کرد و گفت: چهار تریلیون ریال از این میزان مربوط به درآمدهای ناشی از واردات خودرو بود که میزان تحقق آن نسبت به درصد تحقق سایر کالاها بیشتر بوده است. وی در خصوص‌ساز و کارها برای افزایش درآمدهای گمرکی کشور افزود: قرار است اگر نرخ تعرفه کالای ساخته شده‌ای‌۱۰۰درصد در نظر‌گرفته می‌شود، تعرفه‌‌SKDیا نیمه‌ساخته همان محصول ۹۰درصد در نظر گرفته شود.

هاشم رهبری با بیان آن که برخی از تولیدکنندگان برای کاهش تعرفه‌های پرداختی، کالاهای ساخته شده را به صورت قطعه وارد می‌کنند، خواستار توجه بیشتر قانون‌گذاران به اصلاح این بخش شد تا بتوان زمینه تحقق درآمدهای کامل غیرمستقیم پیش بینی شده در بودجه را فراهم کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: تحقق این امر منوط به این است که دولت ماخذ تعرفه کالای ساخته شده را چه عددی در نظر گیرد.

رییس‌کل گمرک،‌آمار اعلام شده مربوط به اینکه ایران سومین واردکننده سیگار از آمریکا است ، نادرست خواند و گفت: براساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا، جمهوری اسلامی ایران سال گذشته تنها ۳۶میلیون دلار واردات از این کشور داشت.