دنیای اقتصاد- بخش‌خصوصی کشور در روز چهارشنبه گذشته نمایندگان خود را روانه اتاق‌های بازرگانی کرد در اتاق تهران کرسی‌های هیات نمایندگان میان سه گروه اصلی خواستاران تحول (گروه بهزادیان)، نوآفرینان (گروه نهاوندیان)، مجمع فعالان توسعه (گروه خاموشی و سنت‌گرایان) تقسیم شد، که در این میان سنت‌گرایان اتاق حدود یک‌سوم کرسی‌ها را تصاحب کردند.
در این دوره از انتخابات سه‌هزار و ۱۸۹رای از صندوق‌ها بیرون آمد که در مقایسه با دوره قبل تفاوت چشمگیری دارد. گروه محمدرضا بهزادیان، رییس سابق اتاق تهران که با شعار تحول‌خواهانه پای به میدان انتخابات گذارد توانست ۲۳نفر از فهرست خود را وارد هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نماید، این در حالی است که محمد نهاوندیان و فهرست «نوآفرینان» نیز با اقبال نخبگان اقتصادی پایتخت روبه‌رو شدند، به گونه‌ای که ۱۷ منتخب این فهرست از هم‌اکنون در فکر پیاده‌سازی برنامه‌های خود در پارلمان‌ جدید بخش‌خصوصی هستند.
هیات‌رییسه اتاق تهران فروردین‌ماه و اتاق ایران خردادماه سال آینده با اضافه شدن 20 نماینده دولت که از سوی وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند شکل خواهد گرفت.
در این انتخابات، علینقی خاموشی به عنوان مشهورترین چهره اتاق بازرگانی ایران به کرسی اول صنعت تکیه زد و محمدرضا بهزادیان نیز کرسی اول بازرگانی را نصیب خود کرد.
در بخش معدن، علاء میرمحمد صادقی مشهورترین چهره برنده است که کرسی سوم را در اختیار گرفت و محمدرضا بهرامن نیز کرسی اول را نصیب خود کرد.
دیگر افراد شناخته‌شده برنده، محسن صفایی فراهانی و محمد نهاوندیان هستند که به ترتیب کرسی‌های دوم و سوم بازرگانی را نصیب خود کرده‌اند. یحیی آل‌اسحاق و اسدا... عسگر اولادی نیز در رتبه دهم و هفدهم بازرگانی جای گرفته‌اند. محسن مهرعلیزاده (کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اخیر) رتبه دوم صنعت را کسب کرده و در همین بخش محمدرضا جابر انصاری و محسن خلیلی عراقی از اعضای شناخته شده انجمن مدیران صنایع در رتبه‌های چهار و دهم جای گرفته‌اند و رتبه چهاردهم نیز به علی شمس اردکانی اختصاص یافته است.
از حدود 3200 رای ماخوذه بالاترین آرا به ترتیب نصیب بهزادیان با 1337 رای، صفایی فراهانی با 1303 رای، بهرامن با 1253 رای، نهاوندیان با 1201 رای، خاموشی با 1194 و مهرعلیزاده با 1158 رای شد.
با توجه به پراکندگی آرا به نظر می‌رسد رییس آینده اتاق تهران را ۲۰ نماینده دولت تعیین خواهند کرد که می‌توانند به نفع هر یک از سه گروه طرفدار خاموشی، نهاوندیان و بهزادیان وارد میدان شده و رییس آینده اتاق تهران را انتخاب کنند.

در انتخابات اتاق‌ بازرگانی تهران 3189 عضو رای دادند
خواستاران تحول بیشترین آرا را به دست آوردند
گروه بازرگانی - ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، به گونه‌ای غافلگیر کننده به پایان رسید.
تحول چشمگیر در میزان مشارکت و نیز انتخاب چهره‌های جدید نشانگر این موضوع است که پارلمان بخش خصوصی در آستانه فصلی نو ایستاده است که توان و دانش مدیریتی چهره‌های جدید را در کنار تجربه مدیران سنتی بخش خصوصی به نمایش می‌گذارد.
این اتفاق اگر چه به طور طبیعی در درون خود حامل چالش‌هایی نیز خواهد بود اما برآیند آرای ریخته شده به صندوق‌ها از وضعیتی دیگر خبر می‌دهد.
واقعیت این است که رای بالا به خواستاران تحول موقعیت آنها را مستحکم و راه را برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌شان هموار کرده است چنان که نام محمدرضا بهزادیان، صفایی فراهانی و محمد نهاوندیان در صدر فهرست منتخبان دال بر این موقعیت تازه است.
در انتخابات اتاق تهران سه هزار و 209 نفر شرکت کردند که در مجموع تعداد سه هزار و 189 رای شمارش و چهار رای نیز مخدوش اعلام شد.
رییس انجمن نظارت بر انتخابات می‌گوید:برگزیدگان ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می‌توانند در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و جهاد اقتصادی منشا اثر باشند.
شجاع‌الدین بازرگانی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری درخصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تقویت نهادهای مدنی و خصوصی‌سازی را از اهداف استراتژیک نظام بر شمرد.
وی تصریح کرد:منتخبان اتاق تهران نقش مهمی درجهت خصوصی‌سازی به عهده دارند.
معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات این دوره نسبت به دوره قبل رشدی دو برابری داشته، افزود:جدیت بخش‌خصوصی در اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری روند واگذاری‌ها را سرعت می‌بخشد.
محمدرضا بهزادیان نیز که در ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به عنوان نفر اول برگزیده شده ‌است، پیگیری مطالبات بخش‌خصوصی در راستای اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ را مهم‌ترین برنامه خود در دوره آینده اتاق تهران می‌داند.
وی اظهار داشت:با توجه به ابراز ناخرسندی مقام معظم رهبری در خصوص عدم اجرای اصل ۴۴، باید بخش‌خصوصی انجام این اصل را مهم‌ترین سرلوحه فعالیت خود بداند.
بهزادیان، از اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان بزرگ‌ترین رنسانس نام برد و اجرای دقیق ابلاغیه مقام معظم رهبری را از قوای سه‌گانه خواستار شد.
این عضو برگزیده انتخابات اتاق تهران، اصلاح قانون اتاق و اصلاح آیین‌نامه انتخابات را از دیگر برنامه‌های آینده اتاق تهران برشمرد.
وی ابراز امیدواری کرد تا پس از بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون اتاق تهران که به زودی نیز به دولت ارایه می‌شود، به بحث و بررسی گذاشته شود. بهزادیان از انتخابات اتاق تهران به عنوان انقلاب بخش‌خصوصی نام برد و افزود: حضور پرشور فعالان بخش‌خصوصی در انتخابات دوره ششم در شرایطی صورت گرفت که ابلاغیه مقام معظم رهبری بخش‌خصوصی را وارد عرصه اصلی سیاست‌گذاری اقتصادی کرده‌است.
بهزادیان تصریح کرد: هر چند که نابسامانی‌های بسیاری در روند اجرای انتخابات مشاهده شد و اعضا ناچار شدند بیش از سه ساعت در صف‌های طولانی به انتظار باشند، اما نتایج نشان‌دهنده اهتمام بخش‌خصوصی به انجام تحول در اتاق تهران است.
بهزادیان معتقد است: برخلاف اینکه محل برگزاری انتخابات به مکان تبلیغات یکی از ائتلاف‌ها تبدیل شده بود، اما مجمع خواستاران تحول بیشترین آرا را به دست آورد.
وی می‌گوید: «خواستاران تحول» در ۳۱شهرستان کشور نیز بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده‌اند.
این فعال بخش‌خصوصی تاکید کرد: بخش عمده برگزیدگان اول تا سوم افرادی بودند که توسط انجمن نظارت بر انتخابات اتاق رد صلاحیت شدند.
وی با بیان اینکه اسناد مختلفی مبنی بر رد کردن کارت‌های غیرقابل قبول و برگه‌های رای توسط طرفداران برخی از نامزدها را در دست دارد، افزود:
تمامی این موارد در قالب اعتراض به صورت مکتوب به انجمن نظارت ارسال خواهد شد.
بهزادیان افزود: هرچند که تعدادی از برگزیدگان انتخابات در لیست مجمع «خواستاران تحول» قرار ندارند، اما افرادی با سابقه هستند که سال‌ها در کنفدراسیون‌های صنعت فعال بوده‌اند.
بهزادیان ابراز امیدواری کرد تا ششمین دوره فعالیت اتاق تهران از استحکام و پایداری مناسب برخوردار بوده و متفاوت از سایر دوره‌ها باشد.
از سوی دیگر علینقی خاموشی معتقد است: با ایجاد تعامل مناسب میان برگزیدگان انتخابات اتاق تهران، می‌توان اجرای اصل ۴۴ را عملیاتی‌تر کرد. وی در عین حال هرگونه قضاوت در خصوص وضعیت فعالیت اتاق تهران را به آینده واگذار کرد.
خاموشی در پاسخ به پرسش «آیا این انتخابات پیام‌آور چالش‌های جدید اتاق بازرگانی نیست؟» اظهار داشت: نباید اجازه چنین مسائلی را داد.خاموشی در عین حال با بیان اینکه «نمی‌گذارم فعالیت‌های اتاق دچار رکود شود»، افزود: راه تعامل را پیدا می‌کنم، نباید در این خصوص نگران بود.
مهندس محسن بهرامی نیز معتقد است که بخش‌خصوصی با حضور گسترده خود در روز انتخابات نشان داد که شایستگی و آمادگی لازم برای قبول مسوولیت اقتصاد خصوصی را دارد. بهرامی تاکید کرد: مسوولان دولتی باید فارغ از تنگ‌نظری و جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی که آفت مسائل اقتصادی است نسبت به واگذاری مسوولیت‌ها و انتقال به بخش‌خصوصی حداکثر تلاش خود را بکنند.
او با یادآوری اینکه در مقاطعی دولت، بخش‌خصوصی را رقیب می‌داند، گفت: خصوصی‌سازی تنها در فروش سهام کارخانجات دولتی خلاصه نمی‌شود، بلکه انتقال مدیریت اقتصاد به بخش‌خصوصی در این میان مطرح است.
بهرامی لازمه این انتقال را کوچک کردن دولت و توقف سرمایه‌گذاری‌های دولت در پروژه‌های جدید اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد:
متاسفانه تاکنون خلاف این جریان اتفاق افتاده به‌گونه‌ای که رشد ۲۲درصدی بودجه شرکت‌های دولتی و برنامه‌ریزی برای مصارف ارزی سال ۸۶ خلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون‌اساسی است.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش‌خصوصی فعلی ما زاییده بخش دولتی است و به واقع گوشواره بخش دولتی است، در حالی که بخش‌خصوصی باید مسوولیت‌های سنگین را متقبل شود که متاسفانه فاقد آنان هستیم.
بهرامی افزود: قطار خصوصی‌سازی آنقدر واگن دارد که جا برای همه کسانی که توانایی به سرانجام رساندن آن را دارند وجود دارد.
یکی از چهره‌های مطرح که توانست یکی از کرسی‌های هیات نمایندگان دوره ششم اتاق را تصاحب کند، دکتر احمد ترک‌نژاد است. آخرین سمت دولتی وی مدیریت استانداری کرمانشاه بود، بنابراین ترک‌نژاد انگیزه خود را برای حضور در پارلمان بخش‌خصوصی چنین بیان می‌کند: «اعتقادم بر این است که چه در بخش‌خصوصی و چه در نهادهای دولتی، تاثیرگذاری مدیریت بیش از همه اهمیت دارد، حال تصورم این است که توسعه کشور در گرو بخش‌خصوصی نیرومند و توانمند است. بنابراین هر کس که می‌تواند در راه توسعه و پیشرفت کشور وکمک به بخش‌خصوصی قدمی بردارد باید وارد عرصه شود.»
استاندار سابق کرمانشاه با بیان اینکه در دوران مدیریت دولتی خود ارتباط تنگاتنگ و قوی با بخش‌خصوصی داشته است، می‌گوید: «بر این باورم که بخش‌خصوصی قادر است که تحولات اساسی به وجود آورد.»
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک «پارسیان» رشد و توسعه بانک‌های خصوصی طی 5سال گذشته را بی‌نظیر دانسته و می‌گوید: «بانک‌های خصوصی توانستند در طول حیات کوتاه خود ده درصد حجم سپرده‌گذاری کشور را جذب کنند و از طرفی دیگر بانک‌های دولتی نیز ناچار به تحول شدند، بنابراین اگر اجازه توسعه به بخش‌های دولتی داده نشود و از بخش‌خصوصی حمایت و پشتیبانی شود این بخش آرام‌آرام بزرگ شده و تصدی امور را به دست خواهد گرفت.»ترک‌نژاد در این میان به بانک پارسیان اشاره می‌کند که به گفته وی اگر مانع روند فعالیت این بانک نمی‌شدند امسال بیش از 14هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم را جذب می‌کرد، با این حال سپرده‌گذاران این بانک در سال جاری رقمی در حدود 10هزار میلیارد تومان بوده است.
او معتقد است که اگر دولت اجازه رشد به بخش‌خصوصی بدهد و مانع تراشی نکند، این بخش ظرفیت‌های لازم برای بزرگ‌ شدن را دارد.
وی صنایع لبنی را نمونه‌ای از این دست می‌داند که با حضور بخش‌‌خصوصی هم نیازهای داخلی را رفع کرده و هم صادرات به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را هدف گرفته است.
دکتر علی رشیدی، که نامش در فهرست برندگان رقابت انتخاباتی اتاق تهران قرار دارد در پاسخ به این پرسش که دیدگاهش در خصوص کسانی که سابقه فعالیت دولتی دارند و اکنون به پارلمان بخش‌خصوصی راه یافته‌اند، چیست، می‌گوید: «به عقیده من تمام فعالان اقتصادی که در‌حال‌حاضر در این انتخابات شرکت کرده‌اند از خزانه دولت به نحوی بهره‌مند و به لطف دولت وابسته شده‌اند، بنابراین برخی ارتباطی ریشه‌ای و مستقیم، برخی نیز به طور غیرمستقیم با دولت ارتباط دارند. لذا اختلاف بین دو جناح بر سر این است که جناح سنتی در سایه دولت طی ۲۷سال گذشته روزگار گذرانده و در جناح خواستاران تحول و نوآفرینان تعدادی از افرادی که سابقه دولتی داشته و حال بیرون از حاکمیت هستند، دیده می‌شوند. دکتر سیدحمید حسینی نیز معتقد است که ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معان تحولی شگرف در اتاق رقم خواهد زد.این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره ششم در کنار بهزادیان و دیگر تحول خواهان رقابت انتخاباتی خود را آغاز کرد بنابراین معتقد است که فهرست خواستاران تحول نسبت به جناح سنتی اتاق چهره‌های سیاسی و دولتی کمتری دارد.دکتر پدرام سلطانی، مشارکت در روز دوم اسفندماه را فوق‌العاده دانست و بر این اساس معتقد است که ترکیب پارلمان ششم بخش‌خصوصی نماینده اکثریت فعالان اقتصادی است.سلطانی ائتلاف تشکل ها را برای راه اندازی اتاق جوانان ، هدایت کرده بر این باور است که سنتی‌ها بیش از دیگر گروه‌ها از چهره‌هایی که سابقه دولتی دارند در فهرست خود استفاده کردند: «سنتی‌ها در طی ۲۷سال گذشته نشان داده‌اند که بیش از همه مدافع دخالت و حضور دولت در اتاق‌های بازرگانی هستند و اگر انتقاد واقعی به دولت در اتاق وجود داشت وضعیت بخش‌خصوصی به این مراحل نمی‌رسید.»دکتر سلطانی در پی آن است که اتاق بازرگانی جوانان را راه بیندازد چرا که یکی از شعارهای اصلی وی در انتخابات، همین بود.
منتخبان اتاق بازرگانی اصفهان
ششمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان همزمان با سراسر کشور روز چهارشنبه گذشته از ساعت ۸ صبح در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان آغاز شد و تا ساعت ۷ بعدازظهر ادامه داشت.در این دوره از انتخابات که با حضور ۳۳ نامزد در قالب دو گروه ۱۵ و ۹ نفره و نامزدهای مستقل برگزار شد.۱۳ نفر در بخش صنعت، ۱۴ نفر در بخش بازرگانی و ۶ نفر در بخش معدن به رقابت پرداختند.در این دوره از انتخابات یک هزار و بیست نفر شرکت کرده بودند که تعداد آرای ماخوذه یک هزار و ۱۸ رای بوداسامی منتخبان و آرای کسب شده دراتاق اصفهان به شرح ذیل است:
در بخش صنعت:
۱ -دکتر سید رسول رنجبران (۷۳۳ رای)
2 -مهندس محمود اسلامیان (610 رای)
۳ -مهندس خسرو کسائیان (۵۰۶ رای)
4 -محمد جعفر برکتین (409 رای)
۵ -مهندس رضا خیامیان (۴۰۲ رای)
6 -مهندس عبدالمهدی اجلالی (397 رای)
بخش بازرگانی:
1 -جعفر ذره‌بینی (564 رای)
۲ -سید مصطفی صفوی (۴۹۷ رای)
3 -مصطفی حجه فروش (474 رای)
۴ -حمیدرضا مومنی (۴۰۱ رای)
5 -مهندس فرهاد رهنما (393 رای)
۶ -مهندس مصطفی رناسی (۳۷۱ رای)
بخش معدن:
۱ -ابوالقاسم سرتیپی (۶۵۸ رای)
2 -عباسعلی شعبانی (454 رای)
۳ -مهندس عباس تاجبخش (۴۲۰ رای)
اخبار انتخابات دیگر اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور طی روزهای آینده از نظرتان می‌گذرد.