تعرفه فصلی واردات سیب از آغاز دی ماه امسال با دستور دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، از ۹۰ به ۴ درصد کاهش می‌یابد. رییس‌جمهوری به تازگی دستور داده است تا برای کاهش قیمت سیب و تامین نیاز داخلی، تعرفه واردات سیب که هر ساله به طور معمول از ابتدای بهمن ماه برای تنظیم بازار شب عید کاهش می‌یافت، امسال از ابتدای دی‌ماه به ۴ درصد تقلیل یابد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که روند افزایش قیمت سیب در بازار داخلی و رشد بالای صادرات آن، سبب کمبود این میوه در بازار و به تبع آن، افزایش قیمت شده است.

به گزارش «مهر» داستان از آنجا شروع شد که چندی پیش دولت به منظور تنظیم بازار سیب، مسوولیتی را به استانداری آذربایجان غربی سپرد تا این استان به تنهایی، تنظیم بازار این میوه در کشور را به عهده گیرد. از سوی دیگر، استانداری نیز با سیاست‌ها و مشوق‌ها، صادرات سیب را مورد حمایت قرار داد و همین امر موجب شد تا قیمت سیب افزایش یابد.

در واقع، صادرات سیب به خارج کشور در ۷ ماه نخست امسال از رشد مطلوبی برخوردار بوده و به ۱۶۷ هزار تن رسیده، این درحالی است که به اعتقاد مسوولان وزارت بازرگانی، اگرچه با دستور رییس‌جمهور و کاهش پیش از موعد تعرفه سیب، سبب واردات این محصول به کشور می‌شود، اما در مقابل صادرات نیز از رونق خوبی برخوردار بوده و در واقع، تجارت موفقی صورت گرفته است.