به دنبال گسترش روابط تجاری با ایران هستیم

مدیر اجرایی انجمن صنایع پرتغال با بیان این‌که ماموریت ما فراهم کردن ابزاری برای ایجاد توازن تجاری با ایران است، گفت: در سال۲۰۰۵ پرتغال ۱۸میلیون یورو، در سال۲۰۰۶، ۱۵میلیون یورو و در سال۲۰۰۷ نیز ۱۴میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است. آنتونیو الفیاظ در مراسم روز اقتصاد پرتغال که در اتاق ایران برگزار شد، افزود: پس از افت صادرات پرتغال به ایران در سال۲۰۰۹ به ۸ / ۱۳میلیون یورو، براساس گفته وی عملکرد امسال براساس آمار فصل اول سال، امیدوارکننده و حدود ۴/۹ میلیون یورو بوده است.

الفیاظ بیشترین اقلام صادراتی به ایران را ماشین‌آلات و کاغذ به کشورمان اعلام کرد که به‌طور میانگین در ۵سال گذشته، ۲۰درصد رشد داشته است.

وی گفت: درخصوص تحریم‌ها پرتغال مجبور به اطاعت از تصمیمات اتحادیه اروپا است، با این‌حال اگرچه باید مطابق با تصمیمات اتحادیه اروپا عمل کنیم، اما می‌توانیم راه‌های تعامل را دنبال کنیم .

سیدرسول مهاجرحجازی، سفیر ایران در پرتغال نیز روابط دو کشور را روبه‌رشد دانست که در ۲۳سال اخیر رشد خوبی داشته است.

مهاجر هیات پرتغالی حاضر در این مراسم را سومین هیاتی دانست که امسال از پرتغال به کشورمان آمده است و گفت: ارقام موجود با وجود بحران‌ها نشان‌دهنده سطح خوب روابط است، پرتغال عضو اتحادیه اروپا و بسیار تاثیرگذار در آن است، همچنین مردمان دو کشور شباهت‌های ظاهری و باطنی بسیاری با یکدیگر دارند.

سفیر ایران در پرتغال با بیان اینکه صادرات پرتغال به کشورمان ۲۶۰درصد رشد داشته است، آن را حاکی از تحرکات خوب تجاری بین دوطرف در سال جاری برشمرد. وی نوید تشکیل اتاق مشترک بین دو کشور را داد و گفت: از پارسال دو اتاق ایران و پرتغال با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

مهاجر در ادامه ضمن استقبال و ترغیب بازرگانان به برقراری تماس مستقیم با وی، خاطرنشان کرد: تجار پرتغالی بلافاصله با ورود به فرودگاه های ایران، می‌توانند ویزای ۱۵روزه دریافت کنند.

«نادر حقیقی»، رییس شورای مشترک ایران و پرتغال نیز درباره تحریم‌ها که به‌عنوان مساله روز اقتصاد کشور درآمده‌ است ، تصریح کرد: اگر لیست دقیق کالاهای تحریم شده را بدانیم با شفاف کردن موارد خاکستری، می‌توانیم روابط تجاری بهتری داشته باشیم.

حقیقی یادآور شد: بزرگ ترین بانک خصوصی پرتغال در ایران فعال است و با چند بانک ایرانی مانند ملت و پارسیان که تحریم‌ها شامل آنها نمی‌شود، برای گشایش اعتبار کار می‌کنند و مشکلی نیست.

وی همچنین از رایزنی با مقامات پرتغالی برای کاهش زمان تحویل پول تجار ایرانی به حداکثر ۳ تا ۸روز خبر داد.

در ادامه مراسم محمد طاهری، رییس شورای مشترک ایران و پرتغال امکانات و استراتژی منطقه‌ای ایران را برای تجارت سایر کشورها با آن مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگر تحریم‌ها نبود شاید ظرفیت پذیرش بسیاری از تجار را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تنها برخی از کالاها شامل تحریم می‌شود، اذعان کرد: ذخیره ارزی خوب ایران را از طریق بانک‌های غیرتحریم می‌توانیم در پروژه‌های مختلف به کار ببریم.

به گفته وی گردشگری، صنایع دارویی و ارتقای آن به کمک فناوری‌های مدرن، شیلات و کشاورزی زمینه‌های مساعد برای همکاری بازرگان ایرانی و پرتغالی است.