مدیرعامل ایرانی چهره شاخص کشتیرانی جهان

گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به عنوان چهره شاخص کشتیرانی جهان در سال ۲۰۱۰ انتخاب و شرکت متبوعش به عنوان شرکت کشتیرانی برتر جهان در این سال برگزیده شد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفتکش، در مراسم جشنواره سی ترید (Seatrade ) که در لندن و با حضور بیش از۴۰۰ تن از مدیران و فعالان امور دریایی و کشتیرانی اروپا و همچنین مقامات سفارت ایران در انگلیس و نماینده کشورمان در سازمان بین‌المللی دریانوردی برگزار شد، شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان شرکت کشتیرانی برتر و محمد سوری، مدیرعامل این شرکت به عنوان چهره شاخص کشتیرانی جهان در سال ۲۰۱۰ معرفی و تندیس ویژه جشنواره به وی اعطا شد.

این اولین بار است که یک شرکت کشتیرانی ایرانی در جشنواره‌های دریایی اروپایی موفق به دریافت این جایزه می‌شود؛ این در حالی است که شرکت‌های کشتیرانی اروپایی از نظر رعایت سیستم‌های ایمنی، محیط زیست و ناوبری پیشرفته در صدر کشتیرانی‌های برتر قرار داشته و رقابت با آنان کار آسانی نیست.

این جایزه به دلیل در اختیار داشتن بالاترین تعداد گواهینامه سبز نظیر اخذ ۲۸ گواهینامه از موسسه اروپایی Green Award، مشارکت برجسته در بازار حمل‌ونقل انرژی، صرف وقت و هزینه قابل توجه برای آموزش‌های دریایی و تربیت دریانوردان کارآمد به شرکت ملی نفتکش اعطا شده است.

رعایت استانداردهای ایمنی و انتخاب قطعات، تجهیزات و ماشین آلات کشتی‌های ملکی سازگار با شرایط محیط زیست، استفاده از فرصت‌های ناشی از تلاطم بحران اقتصاد جهانی و ابراز مهارت در اخذ تسهیلات مالی از بانک‌های چین، اروپا و خاورمیانه جهت توسعه ناوگان، مقابله موثر با حملات دزدان دریایی خلیج عدن و همکاری با رسانه‌های دریایی در جهت ارتقای فرهنگ دریایی از دیگر دلایل این انتخاب بوده است.

غافلگیر شدیم

عبدالصمد تعقل، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه جشنواره (Seatrade) به صورت سالانه به منظور انتخاب بهترین شرکت کشتیرانی اروپایی برگزار می‌شود و مراسم اسکار فعالان حوزه دریا، بندر و کشتیرانی است، اظهار داشت: شرکت ملی نفتکش ایران به طور اخص داوطلب شرکت در این جشنواره نبوده و به عنوان مدعو در این مراسم حضور داشته، اما از سوی مسوولان برگزار‌کننده این مراسم غافلگیر شدیم، زیرا شرکت ملی نفتکش در حوزه خاورمیانه قرار دارد. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: این شرکت در سال گذشته با وجود کسادی بازار کشتیرانی‌ها، بهره‌وری بالایی را رقم زده و هیچ شرکتی تا این اندازه بهره‌وری نداشته است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه مقابله شرکت کشتیرانی نفتکش با تحریم‌های ایران اظهار داشت: این شرکت تمام موارد دریایی، پیش نویس‌ها و قطعنامه‌های تحریم را کاملا پیگیری می‌کند و ما اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های جهانی قرار دادیم تا هیچ‌گونه شبهه‌ای در خصوص فعالیت‌های شرکت نداشته باشند.