عرضه اوراق مشارکت بین‌المللی برای جذب سرمایه خارجی

گروه بازرگانی- وزیر اقتصاد آمادگی این وزارتخانه را برای عرضه اوراق مشارکت بین‌المللی به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد.

سید شمس‌الدین حسینی در «همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان در اهواز» با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای عرضه اوراق مشارکت بین‌المللی به خریداران، گفت: با توجه به زمینه‌ها و بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری در ایران و سود مناسب سالانه می‌توان ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرد و این بلندپروازانه نیست. حسینی افزود: با وجود آن که در سال گذشته به علت رکود جهانی، سرمایه‌گذاری خارجی در جهان بیش از ۳۰ درصد کاهش داشت، ولی ما با یک رشد ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی مواجه بودیم که این نشانگر قابلیت‌ها و مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری در ایران است.

حسینی تاکید کرد: علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران به حرف تعداد اندکی دولت‌های متخاصم و مستکبر گوش نمی‌دهند، چون حاضر نیستند از سود و منافع سرمایه‌گذاری در ایران صرف نظر کنند.

چرا ترکیه از ما جلو افتاد؟

رییس اتاق ایران نیز در این همایش گفت: باید ریشه‌یابی کنیم و ببینیم اشکالات کار کجا است، چرا باید میزان جذب سرمایه خارجی در ترکیه بیش از ۲۰ برابر این رقم در ایران باشد با وجودی که ترکیه استانی چون خوزستان و نفت و گاز ندارد.

محمد نهاوندیان ضمن انتقاد از وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصریح کرد: با وجود اینکه ایران از بین ۱۴۱ کشور رتبه ۵۱ را از نظر پتانسیل سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داده، اما متاسفانه در عملکرد رتبه ۱۳۳ را دارد که این نشان می‌دهد زمینه برای حرکت و تلاش برای دستیابی به جایگاه شایسته اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی وجود دارد.

محمد نهاوندیان تصریح کرد: موقعیت استراتژیک ایران و خوزستان را در کمتر جایی می‌توان یافت؛ چرا در خلیج فارس نتوانیم امکان دسترسی به دریاهای آزاد را به فعلیت برسانیم؟

نهاوندیان عنوان کرد: در فضای کسب و کار اولین اصلاحی که باید صورت گیرد این است که وقتی از اقتصاد حرف می‌زنیم بخش خصوصی میدان دار باشد، نه اینکه تنها از اصطلاح بخش خصوصی به عنوان تزئین استفاده شود. اگر می‌خواهیم با دنیا حرف اقتصادی بزنیم، دنیا مایل است که در طرف مقابل خود بخش خصوصی را ببیند.

وی تاکید کرد:‌ در فضای کسب و کار کشور نباید هیچ‌گونه تبعیضی میان یک واحد بخش خصوصی در مقایسه با یک واحد دولتی یا شبه دولتی دیده شود.

رییس اتاق ایران با اشاره به هدف رشد هشت درصدی تولید ناخالص ملی بیان کرد: برای رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی کشور اگر به روش استاندارد حساب کنیم به ۳۸۰ میلیارد دلار و اگر به روش ppp حساب کنیم به

۱۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال نیاز داریم. در سرمایه‌گذاری اساسی نیز رقم چندین برابر این ارقام است. سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیازمند تغییر رویکرد اقتصادی است،

زیرا اقتصاد کشور ما گرفتار رویکردی عمدتا دولت‌گرایانه بوده است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه خوزستان یکی از اصلی‌ترین استان‌هایی است که در دستیابی به توسعه از دولت زدگی اقتصاد ایران که در ۸۰ سال اخیر وجود داشته بیش از دیگر استان‌ها رنج برده است، بیان کرد: عمده سرمایه‌گذاری‌ها در خوزستان توسط دولت انجام شده و تکریم بخش خصوصی به نحو کافی و بایسته صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ملی شدن صنعت نفت ایران گفت:‌ مقصود ملت ایران این بوده که نفت به دست ملت ایران باشد نه خارجیان و منظور دولتی شدن صنعت نفت نبوده است.

تلاش تلاشگران در صحنه فن‌آوری صنعت نفت قابل تقدیر است، اما اگر این کار به صورت رقابتی به دست بخش خصوصی در کشور صورت می‌گرفت الان جایگاه ایران

در اقتصاد جهانی و اقتصاد انرژی جهان کجا می‌توانست باشد؟

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری و انتقال محوریت اقتصاد از دولتی به بخش خصوصی باید به عنوان حرکت اصلی در خوزستان صورت گیرد که البته این اقدام در کل اقتصاد ایران در دستور کار قرار گرفته است.

نهاوندیان تصریح کرد: انتقال مالکیت به واحدهایی که کماکان تحت مدیریت وابسته به دولت هستند، نمی‌تواند

ما را به اهداف اصل ۴۴ و افزایش کارآیی و بهره‌وری برساند.

وی با یادآوری اینکه در ماده ۹۱ اصل ۴۴ قانون اساسی قید شده که بخش خصوصی در مراجع تصمیم گیری اقتصادی کشور حضور داشته باشد، تاکید کرد: در سطح استانی به طور گسترده هیچ جلسه تصمیم‌گیری اقتصادی نباشد مگر آن که صدای فعالان اقتصادی در آن شنیده شود، در صورتی که دولت و مسوولان دولتی از مشورت فعالان اقتصادی استفاده کنند، قطعا به نتیجه بهتری دست خواهند یافت.