تعرفه واردات کالا بین ایران و ارمنستان صفر شود

گروه بازرگانی- همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری کشور ارمنستان دیروز در تهران برگزار شد. مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور ارمنستان از جمله سخنرانان این همایش بود. اهرام نرسیسیان، با تاکید بر اینکه ارمنستان بحران مالی جهانی را فرصتی استثنایی برای ترمیم ساختارهای اداری و اقتصادی خود می‌داند، بوروکراسی اداری را مهم ترین مانع در گسترش روابط تجاری با ایران قلمداد کرد و گفت: ما اقتصاد بازار آزاد را در پیش گرفته‌ایم اما از افراط در این زمینه خودداری می‌کنیم. اقتصاد ارمنستان در طول سال‌های گذشته توام با ثبات بوده و تورم در این کشور همواره تک رقمی است.

به گفته نرسیسیان، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ارمنستان خصوصی بوده و موسسات جدید خصوصی در حال مدرنیزه کردن کارخانه‌های فرسوده هستند.معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در این همایش گفت: ایران و ارمنستان می‌بایست از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری متقابل توسط بخش خصوصی استفاده کنند.

منصور برقعی سطح روابط دو کشور را همواره در حال رشد خواند و خاطرنشان کرد: بی‌تردید پیوندهای ملی و فرهنگی می‌تواند به جهش‌در روابط دو کشور بینجامد. وی ادامه داد: معتقدیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار بهتر از دولت قادر به ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دو کشور هستند. برقعی افزود: ایران رتبه هفتم را در بین شرکای اقتصادی ارمنستان دارد که این جایگاه متناسب با روابط دو کشور نیست.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این همایش با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و ارمنستان از چهار سال پیش گفت: متاسفانه اجرای این موافقت‌نامه به دلیل مشکل بند پنجم آن که مربوط به تعرفه چهار درصدی واردات است معطل مانده در حالی که پتانسیل همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور آن قدر زیاد است که روا نیست برای چنین موضوعی این موافقت‌نامه عملیاتی نشود. آل اسحاق با تاکید بر اینکه باید علل کندی سرعت تبادل تجاری بین دو کشور بررسی شود‌، گفت: وجود مشکل در خصوص همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و ارمنستان باعث کاهش سرعت مبادلات شده است همچنین اشکالات مقرراتی و ریسک سرمایه‌گذاری باعث شده که تمایل برای فعالیت‌های اقتصادی کاهش یابد در حالی که سازمان‌های بیمه‌ای می‌توانند این ریسک‌ها را پوشش بدهند.

آل اسحاق با اشاره به این که ارمنستان می‌تواند منطقه‌ آزاد تجاری ویژه‌ای ایجاد کند تا کالاهای ایرانی بدون تعرفه به آن منطقه وارد شده و پس از فروش عوارض از آنها اخذ شود، ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که گاه روابط شخصی اجازه نمی‌دهد که مراحل اجرایی به صورت روان ادامه یابد.

آل اسحاق همچنین پیشنهاد کرد که تعرفه واردات کالا بین دو کشور حذف شود.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان دیگر سخنران این همایش بود که با اشاره به پروژه راه‌آهن شمال - جنوب گفت:‌ ما از بانک آسیایی ۵۰۰ میلیون دلار وام برای اجرای این پروژه درخواست کرده‌ایم و مجری پروژه را نیز طی یک مناقصه تا پایان ماه مارس انتخاب خواهیم کرد. به گفته گورگن سارگسیان مراحل اجرایی این طرح از اوایل آوریل سال جاری آغاز خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت از دیگر مدیران دولتی حاضر در این همایش بود که پس از برشمردن مزیت های اقتصادی و تجاری ایران خاطرنشان کرد: همه اطلاعاتی که از سوی سازمان‌های اقتصادی جهانی در خصوص ایران ارائه می‌شود، منطبق با واقعیات نبوده و معتقدیم که فضای کسب و کار، آزادی تجارت و فضای سرمایه‌گذاری در ایران قابل رقابت با بسیاری از کشورهای دنیا است.

بابک افقهی یادآور شد: حجم مبادلات بین دو کشور قابل قبول نیست و امیدواریم که این حجم هر چه زودتر ارتقا یابد. ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و ارمنستان نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.