اجلاس هفتم وزرای wto در ژنو پیچ تند مذاکرات

گروه بازرگانی- دومین روز از هفتمین اجلاس وزرای بازرگانی سازمان تجارت جهانی روز گذشته در حالی برگزار شد که بسیاری از نمایندگان کشورهای در حال توسعه خواستار تعیین تکلیف مذاکرات دور دوحه شدند. به گزارش سایت wto، پاسکال لامی در این نشست با انتقاد تند از محافظه‌کاری تجاری برخی کشورهای توسعه یافته که پس از وقوع بحران مالی جهانی آشکار شده، از ضرورت اصلاح این روند سخن گفت و از تحقق نظام تجارت چند جانبه که جزو محورهای اجلاس هفتم وزیران wto است، دفاع کرد. او چند‌جانبه‌گرایی تجاری طی ۶۰ سال گذشته را عامل ۳۰ برابر شدن ارزش تجارت جهانی طی این مدت دانست و گفت: «ما به تجدیدنظر در راهبردهای کلان تجارت جهانی نیاز داریم.» دبیرکل سازمان جهانی در عین حال هشدار داد که نباید مذاکرات دور دوحه بیش از این دستخوش اتلاف زمان شود. لامی خاطرنشان کرد: زمان می‌گذرد و در این مرحله منطقی نیست که هر کس به تنهایی عمل کند.

وی تصریح کرد: لحظه تصمیم‌گیری به سرعت در حال فرارسیدن است و ما باید انتخاب کنیم که آیا هدف ما برای موفقیت مذاکرات در سال ۲۰۱۰ قابل تحقق است یا خیر.

این هشدار در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا اطمینان داده است که برای حرکت به سمت پایان بازی و موفقیت مذاکرات آماده است. هر چند که این مذاکرات هنوز اندر خم کوچه تعرفه‌ها و یارانه‌ها سرانجام روشنی ندارد. نمایندگان هند در این نشست خواستار تعیین نقشه راه و ضرب‌الاجل برای ادامه مذاکرات شدند. آنها همچنین بر مشخص شدن وضعیت تعرفه واردات پنبه و شیوه‌های حمایت از مصولات کشاورزی در میان کشورهای پیشرفته تاکید کردند. وزیر بازرگانی چین نیز بر «حداکثر انعطاف در جریان مذاکرات دور دوحه» پای فشرد. استوکول دی، وزیر بازرگانی کانادا نیز از اینکه سهم کشورهای کمتر توسعه یافته در تجارت جهانی طی ۹ سال گذشته از ۶/۰ درصد به ۱/۱ درصد رسیده ابراز خرسندی کرد و آن را نشانه کارآیی تصمیمات wto دانست. اما دیروز وزیر بازرگانی کشورمان ضمن اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات الحاق به سازمان تجارت جهانی بر مشخص شدن هر چه سریع‌تر رییس کارگروه الحاق ایران تاکید می‌کند. مهدی غضنفری بر توسعه نظام تجاری چندجانبه و تقویت آن با ایجاد فضای قاعده‌مند، عادلانه و شفاف برای جلوگیری از رفتارهای تکروانه و لزوم مشارکت همگانی براساس انصاف و عدالت تاکید کرد.