سرمایه‌پذیری 200میلیارد دلاری ویتنامی‌ها

گروه بازرگانی- رشد سریع اقتصادی جمهوری سوسیالیستی ویتنام و پذیرفته‌شدن این کشور به عنوان عضو رسمی و دائم WTO و نیز عضویت این کشور به شکل غیردائم در شورای امنیت سبب شد تا وزارت بازرگانی ایران در جهت گسترش روابط تجاری با این کشور سالن دریای نور هتل استقلال را به عنوان مرکزی برای مذاکرات دو کشور در نظر بگیرد تا اعضای کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و ویتنام برای پنجمین بار موافقتنامه‌ای در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور امضا کنند. دیروز مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی و هیات‌ همراه با یک ساعت تاخیر از زمان مقرر رو به روی هیات ویتنامی نشست و ضمن خیرمقدم، گسترش روابط بین دو کشور را در سطحی وسیع‌تر از روابط کنونی لازم دانست و گفت: طی سال گذشته ایران بیش از ۱۲۰میلیارد دلار مبادلات تجاری با کشورهای جهان داشت که این رقم امسال با رشد ۲۰درصدی همراه خواهد بود.

وی همچنین رشد صادرات غیرنفتی را طی دو سال گذشته بیش از ۴۷درصد عنوان کرد و اظهار داشت: رشد اقتصاد کشور بیش از ۶درصد بوده و توانستیم ۳۰۰درصد بیشتر از پارسال، سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم.

وی سطح روابط تجاری دو کشور را ۱۱۰میلیون دلار ذکر کرد و اظهار داشت: این رقم قابلیت افزایش تا چند برابر را دارد.

وی همچنین از آمادگی ایران در خصوص اجرای توافقاتی در مورد تعرفه‌های ترجیحی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و ایجاد پروازهای مستقیم برای تجار و بازرگانان بین دو کشور خبر داد و افزود: در سطح روابط بین بانک‌های دو کشور نیز می‌توانیم با ایجاد شعبه‌های مستقل و یا شعب مشترک از حمایت بیشتر برای سرمایه‌گذاری برخوردار شویم.

در ادامه «کائودوک فات»، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز گفت: ویتنام در سال ۲۰۰۷ به‌رغم مشکلات، توسعه خوبی در زمینه اقتصادی داشته به نحوی که رشد GDP در سال ۲۰۰۷ بیش از ۵/۸‌درصد و صادرات کالا بیش از ۴۸ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که صادرات کشور به ۲۰۰ کشور دنیا صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صادرات ویتنام به دنیا شامل محصولات کشاورزی، برنج، چای و تجهیزات الکترونیکی و محصولات شیمیایی بوده است. این کشور در سال ۲۰۰۷ به میزان ۲۰۰میلیارد دلار آمریکا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است.

وی زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان ایران و ویتنام را مستلزم توسعه و گسترش روابط تجاری بین دو کشور دانست و گفت: ویتنام دارای اقتصادی کاملا باز است و طرف ایرانی باید مکانیزم‌هایی بیاندیشد که کار خود را از طریق آن پیش برد.

وی اظهار داشت: مایلیم طرف ایرانی بر روی روش‌هایی مطالعه کند تا اقلام کشاورزی نظیر چای و برنج را از ویتنام به میزان بیشتر وارد کند، این درحالی است که همکاری‌های صنعتی میان دو کشور نیز به خصوص در زمینه فرآورده‌های چوبی، البسه، خدمات الکترونیکی باید گسترش یابد.

کائودوک فات از ایران خواست تا هوای شرکت نفت ویتنام را داشته باشد. وی گفت: این شرکت می‌تواند به صورت رقابتی با شرکت ملی نفت ایران وارد مذاکره شده و در زمینه‌هایی نظیر اکتشاف حضور داشته باشد.

وی همچنین خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه برای حمل‌و‌نقل دریایی، گردشگری و بانکی شد و گفت: امید می‌رود توافقات مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.

در پایان این نشست که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، اعضای حاضر در جلسه به گفت‌وگو پرداختند تا امروز اسناد همکاری دوجانبه بین دو کشور را به امضا برسانند.