نایب‌رییس اتاق بازرگانی شیراز گفت: برای جلوگیری از فرسودگی توان و استعداد و خلاقیت ایرانی مجبوریم تلاش کنیم ارتباطات اقتصادی با دنیا هرچه سریع‌تر برقرار شود. به گزارش سایت خبری اتاق تهران، سهراب شرفی در جمع خبرنگاران گفت: مسوولان اقتصاد و بازرگانی ایران به دنبال ایجاد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا هستند و ما هم از این ارتباط بدون توجه به مسائل سیاسی استقبال می‌کنیم.

به اعتقاد شرفی توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری، باعث کاهش تبلیغات سوء علیه ایران و لج بازی‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی می‌شود. نایب‌رییس اتاق بازرگانی شیراز خاطر نشان کرد: ما اقتصاد سیاسی را هیچ گاه به دولتمردان توصیه نمی‌کنیم؛ چراکه همیشه اقتصاد سیاسی تنش‌ها را افزایش می‌دهد و منافع ملی را به خطر می‌اندازد. بنابراین دولت را به سیاست اقتصادی سفارش می‌کنیم که منافع ملی را تقویت می‌کند.

وی با انتقاد از روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و چگونگی کاهش تصدی گری دولت گفت: دولت با سه میلیون کارمند معیشت ۱۵‌میلیون نفر جامعه را تامین می‌کند؛ اما ۸۰ تا ۹۰‌درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد. این در حالی است که بخش خصوصی با ۵۵‌میلیون نفر جمعیت تحت پوشش فقط ۱۵‌درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و این تبعیض بزرگی است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی شیراز در پاسخ به سوالی درباره علت بحران در برخی صنایع فارس گفت: به نظر ما، کارخانجات استان به شکل خصوصی، خصوصی شده‌اند نه این که بخش خصوصی توانمند وارد عرصه شده باشد.

وی با بیان اینکه تفکر دولت به این شیوه واگذاری‌ها را قبول نداریم، ادامه داد: دولت املاک و امکانات کارخانه‌ها را قیمت‌گذاری کرده و می‌فروشد و طبیعی است کسی که بابت زمین و ساختمان پول می‌پردازد، به فکر تفکیک و تعطیلی کارخانه باشد؛ اما اگر مثل غرب، کارخانه را با یک یورو واگذار می‌کردند؛ به شرط این که تعداد کارگران را چند برابر کنند و روند تولید را توسعه دهند، بعد سند دریافت کنند، این مشکلات بروز نمی‌کرد.

شرفی ادامه داد: بروید، بررسی کنید که کارخانجات آزمایش و دنا و مخابرات راه دور را به چه کسانی فروختند که امروز به این شکل افتاده است؟