واردکنندگان انحصاری خودرو، آهن‌آلات شکر، پارچه و گوشی همراه در سال 86

نگار صادقی- واردات خودرو، آهن‌آلات، شکر، پارچه و تلفن همراه در سال ۸۶ به‌طور انحصاری در اختیار چند شخصیت حقیقی یا حقوقی بوده است. آمارهای رسمی گمرک حاکی از این است که واردات ۵ قلم کالای عمده طی سال ۸۶ در انحصار ۵۵ شخصیت حقیقی و حقوقی بوده است. واردات ۳۹۵ میلیون دلاری خودرو توسط ۱۰ نفربراساس این گزارش، در بخش خودرو ۱۰ واردکننده نزدیک به ۴۵درصد واردات این کالا را به خود اختصاص دادند. طی ۱۲ ماه سال ۸۶، ۴۲ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۸۷۸ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۱۵ هزار و ۶۴ دستگاه و از نظر ارزش دلاری ۶۳ درصد افزایش داشت. این ۱۰ واردکننده هر کدام به طور متوسط ۵۱/۳۹ میلیون دلار از ارزش واردات خودرو را در سال ۸۶ به خود اختصاص داده‌اند.۴۵ درصد ارزش کل واردات خودرو در سال ۸۶ حدود ۹۱/۳۹۵میلیون دلار بود.

۵۵ درصد واردات شکر در انحصار ۱۵ نفر

۵۵درصد ارزش کل واردات شکر در سال ۸۶ در انحصار ۱۵ شخص حقیقی و حقوقی بود. در این سال ۳ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال معادل ۴۲۸ میلیون و ۸۶۷ هزار دلار شکر وارد کشور شده است. به این ترتیب ۱۵ واردکننده به طور متوسط ۷۲۵/۱۵ میلیون دلار از ارزش واردات شکر را در سال ۸۶ به خود اختصاص دادند. ۵۵درصد ارزش کل واردات شکر در سال ۸۶ معادل ۸۷۶/۲۳۵ میلیون دلار است.

واردات ۵/۴ میلیارد دلاری آهن توسط ۲۰ نفر

۲۰ نفر ۵۰ درصد واردات آهن آلات، چدن و فولاد را در سال ۸۶ به خود اختصاص دادند.

ارزش کل واردات آهن‌آلات، چدن و فولاد در سال ۸۶ به ۸۴ هزار و ۷۵۴میلیارد ریال، معادل ۹ میلیارد و ۱۲۶میلیون دلار رسید. سال گذشته هر یک از ۲۰ واردکننده آهن‌آلات، چدن و فولاد به طور متوسط ۱۵/۲۲۸میلیون دلار از ارزش واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند. ۵۰درصد واردات آهن‌آلات، چدن و فولاد در سال ۸۶ معادل ۴میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار بود.

۷۰ درصد بازار موبایل در انحصار ۱۰ نفر

براساس این گزارش، ۱۰ واردکننده ۷۰ درصد بازار واردات گوشی موبایل را در سال ۸۶ به خود اختصاص دادند. واردات گوشی تلفن همراه در سال ۸۶ به ۲۹۶ میلیارد و ۹۴۴ میلیون ریال معادل ۳۵ میلیون دلار رسید. براین اساس سهم هریک از ۱۰ واردکننده به طور متوسط ۴۵/۲ میلیون دلار بوده است. ۷۰درصد ارزش واردات گوشی همراه در سال ۸۶ معادل ۵/۲۴ میلیون دلار است.

انحصار واردات پارچه در دست ۱۰ نفر

۵۵درصد ارزش کل واردات پارچه در سال ۸۶ در انحصار ۱۰ شخصیت حقیقی و حقوقی بود. سال ۸۶ ارزش واردات این کالا به یک هزار و ۸۲۹ میلیارد ریال معادل ۱۹۶ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار بود. متوسط سهم این افراد نیز از واردات انواع پارچه ۸۳/۱۰میلیون دلار بوده است. ۵۵درصد ارزش کل واردات پارچه معادل ۳۰۲۷/۱۰۸ میلیون دلار است.

در گزارش گمرک به اسامی و عناوین این افراد حقیقی و حقوقی اشاره‌ای نشده است.