مانور پرنده‌های آهنین در آسمان آبی کیش

گروه بازرگانی- محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی جزیره کیش این بار به صنعت هوایی کشور اختصاص یافته است. نمایشگاهی که به گفته مسوولان منطقه آزاد کیش پروازهای هوایی را به این جزیره دو برابر کرده است. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»چهارمین نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی هوایی خلیج‌فارس در حالی افتتاح شد که حضور مدیران و مقامات هوایی کشور و استقبال بی‌سابقه بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تداعی‌کننده صحنه‌ای از تعامل و همکاری همه جانبه در عرصه صنایع هوایی و هوافضایی بود. هر چند که سفربا هواپیماهای تاریخ گذشته موجود، دل شیر می‌خواهدو آن‌ها که از طریق هواخود را به این جزیره زیبا رسانده بودند به این نکته نیز اشاره می‌کردند.

این در حالی است که تعداد بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی با حضور گروه‌های خبری خود در این نمایشگاه بر اهمیت آن در میانه تحریم‌های اقتصادی ایران، صحه گذاشتند. استقبال شرکت‌های خارجی از کشورهایی چون سوئد، انگلیس، آلمان، کانادا، روسیه ترکیه، اوکراین، هلند، فرانسه، سوئیس، آمریکا، لهستان و چک برای شرکت در نمایشگاه نیز چشمگیر است. بیش از ۸۰شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه به عرضه محصولات و خدمات خود از جمله ۸۵فروند وسیله پروازی داخلی و خارجی اعم از فوق سبک، سبک و سنگین در بخش‌های ترابری و بازرگانی و انواع قطعات و متعلقات مربوط به تجهیزات پیشرفته هوایی و ... پرداخته‌اند.

نمایشگاه صنعت هوایی خلیج‌فارس هر دو سال یکبار برگزار می‌شود امسال فضای سرپوشیده با مساحت ۱۴هزارمترمربع به عرضه خدمات و محصولات پروازی اختصاص دارد و فضای بیرونی نمایشگاه که مساحتی حدود ۱۰۰هزار متر مربع را در برمی‌گیرد، محل اجرای حرکات مهیج و آکروباتیک وسایل پرنده‌است.برگزارکننده این نمایشگاه که تا ۱۰آبان‌ماه ادامه دارد، سازمان منطقه آزاد کیش است سازمان‌های صنایع هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور با زیرمجموعه و شرکت‌های تابعه‌شان در این نمایشگاه حضوری پررنگ دارند.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران با مشارکت گسترده دست‌‌اندرکاران صنعت هوایی، هوانوردی و هوافضایی کشور، تبلور رشد و خوداتکایی در عرصه‌های صنعتی و شکوفایی اقتصادی کشور است. داود مددی افزود: با افتخار باید اعلام کنیم که این نمایشگاه جایگاه ارزشمند خود را در سطح بین‌المللی تثبیت کرده و در تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی هوایی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار شده است. وی با اشاره به اینکه موفقیت ایران در تولید هواپیمای مسافری، انواع بالگرد، هواپیماهای سبک و فوق سبک تحسین جهانیان را برانگیخته است، گفت: با پیشرفت‌های به دست آمده، ایران هم اکنون در سطح منطقه به مرکزی با اهمیت برای تعمیر انواع هواپیما و بالگرد تبدیل شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز در این مراسم پشت تریبون رفت و از جهش بزرگ هوانوردی در کشور خبر داد و گفت: در ۱۰سال آینده تامین حداقل ۲۰هزار صندلی هواپیمای مسافربری جت میان‌برد از طریق طراحی و ساخت انبوه هواپیماهای باریک پیکر در کشور محقق می‌شود، مجید هدایت افزود: در این مسیر تولید خانواده هواپیمایی ۲۰۰نفره توپولوف ۲۰۴ و ۲۱۴ مبنای یک پروژه بزرگ مشترک میان ایران و فدراسیون روسیه قرار گرفته است. به گفته هدایت براساس برنامه‌ریزی‌ها و توافقات صورت گرفته با وزارت راه‌و‌ترابری طی سه سال آینده، ۳۰فروند از هواپیمای ایران ۱۴۰ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برای بهره‌گیری در مسیرهای کوتاه پروازی داخل کشور تحویل ناوگان هوایی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار کرد: در این رابطه همچنین قرار است در ۷ سال آینده تعداد ۲۰ تا ۳۰فروند دیگر از این نوع هواپیما در استان‌های مرزی و در حال توسعه کشور جذب و ۲۰فروند هم به کشورهای دوست صادر ‌گردد.

هدایت همچنین از حضور شرکت هواپیما‌سازی آنتونوف اوکراین به دعوت سازمان هوایی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: شرکت آنتونوف هواپیمای مدرن ان -۱۴۸ را در نمایشگاه هوایی کیش عرضه کرده است.

وی در ادامه از انجام فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای طراحی و تولید چندین بالگرد در کشور خبر داد و گفت: شرکت کاموف روسیه را برای طراحی مشترک و تولید سریال یکی از ارزنده‌ترین بالگردهای نیمه سنگین به عنوان شرکت تجاری انتخاب کرده‌ایم و در چارچوب قرارداد همکاری فی‌مابین بیش از ۵۰فروند بالگرد تجاری مدل کاموف M-۳۲ در طراحی جدید و غیرنظامی در ایران تولید خواهد شد.

بمب‌ شادی در میان جملات وزیر پنهان بود!

مهندس بهبهانی، وزیر راه و ترابری نیز که آخرین سخنران این مراسم بود، صحبت‌ها و جملات خود را به مثابه بمب خنده و شادی دانست و گفت: به دلیل خسته بودن حضار صدای خنده شنیده نمی‌شود.وی در ابتدای سخنانش به مساله تحریم‌های اقتصادی کشورمان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این تحریم‌ها نتیجه مثبت و موفقی برای ما به همراه داشته است و یکی از پیامدهای آن پرواز اولین نسل هواپیمای ایران ۱۴۰ است.

بهبهانی با اشاره به پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ گفت: این حرکتی است که باید ۲۰ سال پیش انجام می‌شد و طرح این پروژه چندین سال بود که خاک می‌خورد که پس از تحریم به جد شروع به پیگیری، اجرا و راه‌اندازی آن کردیم.

وزیر راه و ترابری کشورمان با اشاره به پروژه‌ها و تولیدات جدید در عرصه صنعت هوایی کشور یادآوری کرد: کسی که در ایران و برای ایران کار می‌کند باید دل شیر داشته باشد وگرنه باید در رختخواب بخوابد.وی با تمسخر برخی کشورها که ادعای دفاع از حقوق بشر و برقراری نظم و امنیت اجتماعی دارند، گفت: کسانی که مدعی دفاع و ایجاد حقوق برای بشریت هستند چگونه می‌توانند قطعات و لوازم هواپیما را به ما نفروشند و از ما دریغ کنند، این چه حقوق بشری است، این ادعای ظلم است نه حقوق بشر، آن‌ها ظلم می‌کنند و ظالم هستد.

حمید بهبهانی با اظهار امیدواری افزود: از مهندسان و متخصصان می‌خواهیم به جدیت تلاش کنند تا به زودی شاهد ساخت و پرواز هواپیمای ایران ۱۴۸ نیز باشیم و امیدواریم با یاری و همکاری اوکراین بتوانیم مساله و دغدغه مهم و همیشگی ساخت هواپیماهای بیشتر را مرتفع کنیم.