گروه بازرگانی-مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: گمرک به ۱۵۰۰ تن از ۳۰۰۰ تن گوشت وارداتی صنایع فرآورده های گوشتی اجازه ترخیص نمی‌دهد. محمد موسوی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده یک، نرخ تعرفه را که در اسفند سال ۸۴، ۱۵درصد بود به یکباره در سال ۸۵ به ۵۰درصد افزایش داد، افزود: این تصمیم باعث شد تا گمرک رقم یک میلیارد و دویست میلیون تومان از این شرکت مطالبه کند. موسوی تصریح کرد:این در حالی است که آن گوشت‌ها در آن سال تبدیل به فرآورده‌ شده و با لحاظ تعرفه ۱۵درصدی در بازار به مردم فروخته شده است اما اکنون گمرک گوشت وارداتی را حدود دو ماه است که به این بهانه نگه داشته است. موسوی تاکید کرد: این گوشت‌ها تا شش ماه دیگر تاریخ مصرف دارد و در صورتی که این تاریخ بگذرد این صنعت با چالش بزرگی روبه‌رو می‌شود. همچنین با توجه به افزایش قیمت گوشت در بازار جهانی در بازار داخلی نیز قیمت‌ها افزایش می‌یابند. وی در ادامه افزود: ۵۰ کانتینر گوشت در گمرک در انتظار ترخیص است و به ازای هر روز تاخیر باید رقمی معادل ۸۰ تا ۱۰۰دلار بابت دموراژ و نیز هزینه‌های بندری به طرف خارجی پرداخت کنیم. با توجه به اینکه در ۳۰۰ واحد تولیدی کشور افزون بر ۵تریلیون تومان سرمایه‌گذاری شده است، این صنعت و نیز هزاران نیروی انسانی با خطر ورشکستگی و بیکاری روبه‌رو می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه قیمت گوشت وارداتی دو برابر شده است، اعلام کرد: افزایش ۳۰درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی از ابتدای سال به دلیل گران شدن مواد اولیه تولید باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است که مجبور هستیم در سال‌جاری میزان تولید را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: گران شدن گوشت و دیگر مواد اولیه تولید باعث افزایش ۳۰درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی از آغاز سال‌جاری شده است.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی با اشاره به اینکه واردات گوشت اختصاصا از برزیل انجام می‌شود، افزود: مجوز واردات گوشت از کشور هندوستان نیز صادر شده اما هنوز وارداتی انجام نشده است که واردات آن مقرون به صرفه‌تر از واردات دیگر کشورها است.

وی با بیان اینکه نیاز گوشت این صنعت ۱۷۵هزار تن است، گفت: سال گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تن گوشت وارداتی، حدود ۵۰هزار تن گوشت مرغ و حدود ۷۰هزار تن گوشت دام سنگین داخلی برای تولید استفاده شده است که در سال‌جاری به دلیل روبه‌رو شدن با گرانی مواد اولیه، توان واردات ۵۰هزار تن گوشت وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود ۲۰هزار تن واردات گوشت کاهش یابد.

موسوی در پایان افزود: سال گذشته با نشان حلال که مورد استقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس است، حدود سه و نیم میلیون دلار فرآورده‌های گوشتی صادر شد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری نیز به همین میزان صادرات داشته باشیم.