گروه بازرگانی - نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد از دامداری‌ها به دلیل گرانی علوفه و عدم‌صرفه اقتصادی تعطیل شده‌اند، گفت: دولت باید برای مهار گرانی علوفه و شیر هر چه سریع‌تر اقدام کند.

کاظم فرهمند درباره افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی گفت: قیمت شیر از ۵۶۰ تومان به ۶۵۰ تومان افزایش یافته که این امر ناشی از قیمت بالای علوفه مورد نیاز دامداری‌ها است. وی، ضمن تاکید بر قیمت بالای علوفه، گفت: قیمت جو کیلویی ۴۸۰ تومان، یونجه خشک کیلویی ۵۶۰ تومان و کاه کیلویی ۱۵۰ تومان شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که قیمت علوفه نسبت به سال گذشته ۵/۲ برابر شده است، گفت: باید تولید شیر برای دامداران صرفه اقتصادی داشته باشد. در صورت افزایش هزینه‌های تولید، دامدار نمی‌تواند بدون توجه به سود و با همان قیمت قبلی تولید خود را عرضه کند.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تولید شیرخام با قیمت ۵۶۰ تومان با توجه به تهیه علوفه گران به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازار کشش گرانی قیمت شیر را ندارد، افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را در کاهش مصرف موثر دانست و متذکر شد: دولت باید هر چه سریع‌تر برای کاهش قیمت علوفه اقدام کند.

وی پیشنهاد داد: دولت برای مهار افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی همچنین جلوگیری از فشار به دامدار، یارانه مشخص شده‌ای را برای تهیه علوفه در اختیار دامداران قرار دهد.

فرهمند با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس این هفته گرانی علوفه و شیر را پیگیری می‌کند، گفت: در صورت ادامه افزایش هزینه‌ها، کاهش فعالیت دامداری‌ها را شاهد خواهیم بود.