5 سال فرصت می‌خواهیم

گروه بازرگانی- اعتراض پارچه فروشان به مالیات بر ارزش افزوده به تعطیلی مغازه‌های آنها در بازار تهران منجر شده است. نایب رییس اول اتحادیه‌ بنکداران پارچه، با بیان اینکه، مشکل این است که مالیات بر ارزش افزوده در شرایطی فعلی به رکود اقتصادی دامن می‌زند تاکید کرد که «آنها فرصت می‌خواهند». محمدحسین رحیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به خواسته‌ صنف بنکداران پارچه گفت: نامه‌هایی برای مجمع امور صنفی و وزارت بازرگانی نوشتیم و درخواست‌ پنج سال مهلت برای آموزش و سپس اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مطرح شد، اما متاسفانه وزارت بازرگانی و مجمع امور صنفی گفتند که در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم قانون را تغییر دهیم.

وی افزود: به ریاست مجلس نیز نامه نوشتیم تا برای فراهم‌شدن بستر، اجرای قانون پنج سال به تعویق انداخته شود، ولی متاسفانه تا به امروز جوابی داده نشده است.

رحیمی با تاکید بر اینکه «کسادی در صنف ما بیداد می‌کند و هستند کسانی که از عید تا به حال دشت نکرده‌اند و برخی هستند که فقط چهارپنج طاقه فروخته‌اند...» خاطرنشان کرد: صنف ما به قدری به قانون و دولت احترام می‌گذارند که در بین افراد می‌بینید، کسی هست که وام قرض‌الحسنه گرفته و از این طریق مالیات می‌دهد؛ کجا می‌توان فردی را پیدا کرد که اینقدر به قانون احترام بگذارد، ولی الان خواسته دارد.

نایب‌رییس اول اتحادیه‌ بنکداران پارچه با اشاره به واردات بی‌رویه و افزایش قیمت‌ها تصریح کرد: تنها چیزی که خیلی سریع از سبد خانوار در این شرایط کنار گذاشته می‌شود، پارچه است. این صنف با مشکلات زیادی دست و پنجه‌نرم می‌کنند و گفته می‌شود چهار درصد هم مالیات بر ارزش افزوده باید بپردازند.

رحیمی با تاکید بر اینکه رییس سازمان امور مالیاتی نیز اظهار کرده که دادن فرصت پنج ساله در اختیار وی نیست، افزود: عسگری (رییس سازمان امور مالیاتی) گفت که دوماه فرصت می‌دهند، اما فرصت دو ماهه به چه درد می‌خورد؟

به گفته رحیمی بحث سه درصد و چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست، مشکل این است که این موضوع به رکود اقتصادی دامن می‌زند و منظور از اینکه می‌گوییم بستر فراهم نیست، این موضوع است.

رحیمی با تاکید بر اینکه «ما مشتری‌های خود را از دست داده‌ایم»، در پایان خاطرنشان کرد: اگر جواب مردم داده شود، مغازه‌ها باز می‌شود، مردم چیز دیگری نمی‌خواهند.