فرصت ناب بازاریابی صادراتی

مسوولان بر‌‌گزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ با اشاره به ریل‌‌‌‌‌‌‌گذاری و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌سازی از سوی دولت، معتقدند در نمایشگاه اکسپوی امسال تعامل سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری با بخش‌خصوصی صورت‌گرفت و برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی دقیق‌تری در زمینه بر‌‌گزاری نشست‌های رو در روی تجاری (B۲B) و ایجاد زیرساخت‌ها انجام شد. در این راستا پیش‌بینی حدود ۴هزار مذاکره B۲B شده‌است. تیم اجرایی بر‌‌گزاری نمایشگاه همچنین برآورد کرده میزان قراردادهای تجاری در ایران اکسپو۲۰۲۴ نسبت به دوره‌‌‌‌‌‌ قبل، دوبرابر شود و با توجه به اینکه گزارش‌ها حاکی از انعقاد دو‌میلیارد دلار قرار داد تجاری در سال‌گذشته است، انعقاد بیش از ۴‌میلیارد دلار قرارداد در این دوره ایران اکسپو قابل انتظار است. به گفته مسوولان بر‌‌گزاری ایران اکسپو، تیم پایش B۲B برای هر دو رویداد ایران اکسپو و اجلاس آفریقا از قبل از بر‌‌گزاری رویداد در ارتباط با تجار خارجی کار خود را شروع کرده و بعد از رویداد نیز مذاکرات و قراردادهای تجاری را رصد و پیگیری می‌کند.

تنوع‌‌‌‌‌‌‌بخشی به بازارها و کالاهای صادراتی

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران در نشست خبری ایران اکسپو۲۰۲۴ و دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا با بیان اینکه رویداد ایران اکسپو به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور امسال میزبان بیش از ۲‌هزار نفر از ۸۰کشور است، گفت: جهش تولید در سال‌پیش‌رو فراتر از بازار مصرف نیازمند جهش صادراتی و افزایش مقاصد صادراتی است، از همین‌رو توسعه بازارهای صادراتی و انعقاد قراردادهای تجارت آزاد و تجارت ترجیحی در دستور کار قرارگرفته‌است.

مهدی ضیغمی رویداد ایران اکسپو را فرصت مناسبی برای افزایش و تنوع‌بخشی گروه‌‌‌‌‌‌‌‎های کالایی و توسعه بازارهای صادراتی و همچنین حرکت به سمت صادرات دانش‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌ها و کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر عنوان کرد و بر‌‌گزاری همزمان رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴ و اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا را با هدف ایجاد هم‌افزایی و توسعه صادرات غیرنفتی و آشنایی با ظرفیت‌های صادراتی کشور عنوان کرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه دولت و سیاستگذار در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و تعامل مناسب و سازنده دستگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی برای بر‌‌گزاری ایران اکسپو و اجلاس آفریقا گفت: ۴۰ کشور با هیات‌عالی‌رتبه دولتی در این برنامه حضور خواهند داشت. به گفته وی در این رویداد، ۳۳ کشور از قاره آسیا، ۲۵ کشور از قاره اروپا، ۳۴ کشور از قاره آفریقا و ۴ کشور از قاره آمریکا حضور دارند و در مجموع از ۹۶ کشور ثبت‌نام داشته‌ایم و نهایتا از بیش از ۸۰ کشور در این رویداد حضور دارند.

ضیغمی با بیان اینکه این نمایشگاه فضای مناسبی برای افزایش مقاصد صادراتی، گروه‌های کالایی و تنوع‌‌‌‌‌‌‌بخشی به بازارهای صادراتی است، تاکید کرد: بازدید از کارخانه‌های بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌ها هم در جریان بر‌‌گزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد. معاون وزیر صمت پیش‌بینی کرد انعقاد قراردادهای تجاری در این دوره از اکسپو رقم قابل‌توجهی باشد. این مقام مسوول با بیان اینکه اجلاس آفریقا صبح روز جمعه با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور برگزار می‌شود، گفت: ایران اکسپو هم روز شنبه با حضور رئیس‌جمهور یا معاون اول افتتاح خواهد شد و پنج روز ادامه دارد، اما روز شنبه به‌علت حضور مقامات داخلی و خارجی بازدید عمومی نخواهیم داشت و فقط شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، می‌توانند حضور داشته باشند، بنابراین تجار و عموم مردم می‌توانند از روز یکشنبه برای بازدید از نمایشگاه مراجعه کنند.

فرصت توسعه‌تجارت با قاره آفریقا

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت در تشریح دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا با بیان اینکه برای وزرای بیش از ۴۰ کشور آفریقایی دعوتنامه ارسال شده و بیش از ۸۰ مقام از قاره آفریقا را در این رویداد میزبانی می‌کنیم، گفت: سازمان توسعه‌تجارت ایران برای اکثر وزرای اقتصادی کشورهای آفریقایی دعوت‌‌‌‌‌‌‌نامه ارسال کرده‌است. بیش از نیمی از وزرا برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند؛ همچنین چند‌تن از روسای‌جمهور و نخست‌وزیران و معاونان و هیات‌های تجاری آفریقایی در این اجلاس شرکت خواهند کرد. قنادزاده با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در سطح بالایی برگزار می‌شود، افزود: بیش از ۱۵۰نشست B۲B، ۱۲کمیته تخصصی، پنل‌‌‌‌‌‌‌های اختصاصی متعدد برای صنایع از جمله پنل تخصصی صنایع فولاد، پنل تخصصی پتروشیمی و پنل تخصصی کشاورزی در این اجلاس برگزار خواهد شد. به گفته وی بیش از ۳۵۰شرکت ایرانی برای حضور در پنل‌‌‌‌‌‌‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. او با بیان اینکه در حوزه آفریقا ضعف شناخت نسبت به پتانسیل‌های تجاری وجود دارد، گفت: آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و تلاش این است در دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی روابط تجاری دو کشور توسعه یابد. به گفته وی در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، تامین نهاده‌‌‌‌‌‌‌ها، تامین مواد اولیه، کشت فراسرزمینی، نفت و پتروشیمی، عمران و خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و دار‌‌‌‌‌‌‌و، پتانسیل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد. قنادزاده با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت با آفریقا در حال ارتقا است، ادامه داد: در مورد رفع موانع و توسعه روابط بانکی و پولی و تضامین نیز اقداماتی در دست اجراست و هدف ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌سازی و ریل‌‌‌‌‌‌‌گذاری برای افزایش تجارت بخش‌خصوصی است.  معاون سازمان توسعه‌تجارت در پاسخ به این پرسش که استقبال آفریقایی‌‌‌‌‌‌‌ها از بر‌‌گزاری این اجلاس چگونه بوده‌است، افزود: سازمان توسعه‌تجارت ایران برای اکثر وزرای اقتصادی کشورهای آفریقایی دعوت‌‌‌‌‌‌‌نامه ارسال کرده‌است؛ بیش از نیمی از وزرا برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند و همچنین چند‌تن از روسای‌جمهور و نخست‌وزیران و معاونان و هیات‌های تجاری آفریقایی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

پیش‌بینی حدود ۴هزار مذاکره B۲B در ایام بر‌‌گزاری نمایشگاه

مجید تکبیری، رئیس ستاد بر‌‌گزاری نمایشگاه‌های ایران اکسپو در نشست خبری اظهار کرد: به روزهای آخر نمایشگاه نزدیک می‌شویم و تلاش تیم اجرایی ما بسیار بیشتر شده و روزهای سخت و فشرده کاری را سپری می‌کنیم. رئیس ستاد بر‌‌گزاری ششمین ‌‌‌‌‌‌‌نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) افزود: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲‌هزار تاجر و بازرگان خارجی که تاکنون از بیش از ۸۰کشور جهان ثبت‌نام کرده‌اند، از تاریخ ۸لغایت ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و می‌توان گفت که رویدادهای مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملا به‌مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند‌دادن تولید‌کنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به‌شدت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قراردادهای تجاری در ایران اکسپو۲۰۲۴ نسبت به دوره‌‌‌‌‌‌ قبل است، گفت: به دنیا ثابت کردیم که کشورمان تحریم پذیر نیست و بازار تجاری ایران برای کشورهای خارجی بسیار جذاب است.

تکبیری با بیان اینکه پیش‌بینی حدود ۴هزار مذاکره B۲B در ایام بر‌‌گزاری نمایشگاه داریم، گفت: برای این دوره با مجموعه تخصصی دانشکده تجارت دانشگاه تهران قرارداد بستیم و برای نمایشگاه ۳۰۰ مترجم مسلط به هفت زبان زنده دنیا آموزش تخصصی دیده‌‌‌‌‌‌‌اند. وی در عین‌حال ضمن تشکر و قدردانی از هماهنگی و همکاری همه سازمان‌ها برای بر‌‌گزاری این رویداد ارزشمند و استقبال ویژه از میهمانان این رویداد گفت: ۱۷هتل پنج و چهار ستاره میزبان تجار و بازرگانان خواهند بودو برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده‌است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه‌های ایران‌اکسپو افزود:  امسال، استقبال شرکت‌های داخلی و تجار خارجی به‌نحوی است که برآوردها حاکی از حضور بیش از ۲‌هزار تاجر و بازرگان از بیش از ۸۰ کشور دنیا است که این آمار تا به امروز بوده و در حال افزایش است. این استقبال، بیانگر آن است که دوره قبل، دوره موفقی بوده که استقبال به این حد رسیده‌است چون اگر این پروژه موفق نبود، میزان استقبال تا این میزان افزایش پیدا نمی‌کرد. تکبیری افزود: همچنین در دوره قبل، برآورد ما  این بود که بیش از یک‌میلیارد قرارداد تجاری منعقد شود ولی چند ماه پس از بر‌‌گزاری نمایشگاه، ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان‌داد که بیش از دو‌میلیارد دلار قرارداد تجاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی بسته شده‌است و استقبالی که شرکت‌ها و تجار کشورهای مختلف از این نمایشگاه داشتند، قابل‌توجه بود. وی گفت: براساس نظرسنجی که با همکاری سازمان توسعه‌تجارت از میزان رضایت‌‌‌‌‌‌‌مندی شرکت‌‌‌‌‌‌‌کنندگان خارجی داشتیم، بیش از ۸۵‌درصد از تجار بین‌المللی برای حضور در دور بعدی نمایشگاه ابراز تمایل کرده و عنوان کرده‌بودند در نمایشگاه بعدی با برنامه بیشتری در نمایشگاه حاضر می‌شوند چون برای بسیاری از تجار خارجی که سال‌پیش در نمایشگاه شرکت کردند، کار با ایران جذاب است.

رئیس ستاد بر‌‌گزاری نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴ اظهار کرد: قریب به ۶۰‌درصد تُجاری که سال‌گذشته در نمایشگاه حضور پیدا کردند، برای اولین‌بار بود که در ایران حاضر می‌شدند و دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌های آنها نسبت به صنایع، گردشگری و پتانسیل‌های تجاری ایران بعد از شرکت در دور اول نمایشگاه، تغییر کرد و از همین‌رو در این دوره با تعداد بیشتری برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند. تکبیری گفت: هیات تجاری از ۵قاره دنیا در نمایشگاه داریم که برخی کشورها با هیات‌‌‌‌‌‌‌های بلندپایه در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

برخی کشورها مثل چین، روسیه، پاکستان، هند، عراق و برخی کشورهای آفریقایی با هیات‌‌‌‌‌‌‌های تجاری بالای ۶۰نفر و حتی چین با بیش از ۱۰۰ تاجر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین هیات‌های تجاری از کشورهای شرق آسیا، کشورهای همسایه، آفریقایی، اروپایی و آمریکای‌لاتین در نمایشگاه، حضور دارند. بعضی کشورها مثل کشورهای همسایه نیز در سطح وزیر و رئیس اتاق بازرگانی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. در مجموع حضور بیش از ۲‌هزار تاجر و بازرگان برای ایران اکسپو۲۰۲۴ تا این زمان تایید شده‌است و در حال پیگیری امور مربوط به حضور آنها هستیم.