این خبر در حالی منتشر شد که حدس و گمان‌‌‌‌‌‌‌های پیش از این قیمتی میان ۱۹‌هزار و ۵۰۰‌تومان تا ۲۳‌هزار و ۵۰۰‌تومان بود. پس از مذاکرات طولانی میان بخش‌های مختلف که دست اندرکار تعیین قیمت گندم هستند، اکنون نرخ آن با هیچ‌یک از این حدس و گمان‌‌‌‌‌‌‌ها مطابقت ندارد. در این زمینه و مطابق خبری که در پایگاه رسمی دولت، «ایرنا» اعلام شد، وزیر جهادکشاورزی  پس از اعلام قیمت تضمینی خرید گندم، در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، با تشریح روند قانونی بررسی و تعیین قیمت محصولات راهبردی کشاورزی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال‌زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پس از تصویب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به‌‌‌‌‌‌‌طور رسمی اعلام شد.

محمدعلی نیکبخت تصریح‌‌‌‌‌‌‌کرد: شورای قیمت‌گذاری با حضور همه اعضا و تبادل‌نظر در جلسات متعدد کارشناسی، قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال‌زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تعیین و مصوب کرد.نیکبخت با تصریح بر مصوبه شورا که نماینده کشاورزان هم از اعضای آن است، اعلام‌‌‌‌‌‌‌کرد: براساس خردجمعی، کار کارشناسی و هماهنگی‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده با دولت، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال‌زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را ۱۷۵‌هزار‌ریال تصویب و اعلام کرد. 

نظرگاه بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در این‌باره متفاوت است؛ عده‌ای با اعلام نگرانی از خروج کشاورزان از کشت این محصول معتقدند قیمت بالای خرید دولتی گندم با افزایش جذابیت، موجب می‌شود کشاورزان گندم بکارند و امنیت غذایی کشور تضمین شود. در مقابل و در بخش خصوصی، به‌ویژه فعالان صنایع تبدیلی، معتقدند درحالی‌که در حال‌حاضر قیمت جهانی گندم در محدوده ۷‌هزار‌تومان قرار دارد، نرخ بالاتر خرید تضمینی دولتی، در صورتی‌که به غیرواقعی‌شدن قیمت در بازارهای داخلی منجر شود، سبب کاهش قدرت رقابت صادراتی در اقلامی چون ماکارونی، بیسکویت و شیرینی و نظایر آن خواهد شد.  هرساله بنا بر قانون مجلس شورای‌اسلامی اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به شورای قیمت‌‌‌‌‌‌‌گذاری، مرکب از ۱۱عضو سپرده می‌شود که کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده بانک‌مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهادکشاورزی از جمله اعضای این شورا هستند.