یارانه‌ تولید و سیاست‌های ارزی بررسی شد

گروه بازرگانی - در چهارمین نشست شورای گفت‌‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی موضوعاتی همچون یارانه‌های بخش تولید، سیاست‌های ارزی، نوسان‌های نرخ ارز، تحریم‌های اقتصادی و راهکارهای مقابله با آنها، راه‌اندازی صندوق توسعه ملی و تسریع در استفاده از منابع آن در سرمایه‌گذاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران محمد نهاوندیان، دبیر شورای گفت‏وگو، میزان حضور اعضا در شورا را رو به افزایش ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه هر ۴ رییس کمیسیون‌های مجلس، نماینده قوه قضائیه، وزرای اقتصاد و دارایی و بازرگانی، رییس کل بانک مرکزی و معاونان وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری حضور داشتند.

رییس اتاق ایران همچنین در خصوص موضوعات مورد بررسی در این جلسات نیز گفت: به دنبال تصویب دستورالعمل تشکیل جلسات، مساله تعیین معیارهای اولویت موضوعات باقی مانده بود و در این جلسه تبصره ۱ ماده ۵ این دستورالعمل که وظیفه اولویت‌بندی موضوعات شورا را به دبیرخانه واگذار کرده است، در ۷ بند به تصویب رسید که بر این اساس، تمامی فعالان تشکل‌های اقتصادی و اعضای شورا می‌توانند موضوعات را به دبیرخانه پیشنهاد کنند و دبیرخانه نیز بر اساس همین معیارهای ۷ گانه، موضوعات را اولویت‌بندی کرده، در دستورکار جلسه‌ها قرار خواهد داد.

نهاوندیان ادامه داد: به این ترتیب، موضوعات تک‏دستگاهی یا میان‏دستگاهی می‌تواند در کارگروه‌های ویژه‌ای بررسی شود و موضوعات فرادستگاهی در شورا مورد بحث قرار گیرد.

نهاوندیان تاکید کرد: در بحث تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها، روش‌های فاینانس پیشنهاد و دستورکار جلسه آینده نیز مشخص شد.

رییس اتاق ایران یادآور شد: جلسه آینده شورا در محل بانک مرکزی خواهد بود و دبیرخانه موظف شد در زمینه موضوعات پیشنهادی برای تهیه گزارش کارشناسی، اقدام لازم را انجام دهد.

وی در مورد شیوه عضویت نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی در این شورا نیز توضیح داد: براساس ماده ۱۵ دستورالعمل مصوب، ۸ نفر به پیشنهاد مشترک اتاق ایران و اتاق تعاون به شورا معرفی می‌شوند و با تصویب شورا از آنها برای حضور در جلسه، دعوت به عمل خواهد آمد.

نهاوندیان شاخص و معیار انتخاب این اعضا را نیز براساس ماده ۱۶ دستورالعمل، ۵ معیار عنوان کرد و افزود: مدیران انتخاب‏شده براساس این ۵ معیار تعیین‏شده به مدت یک سال در شورا حضور خواهند داشت و علاوه بر اهمیت تجارت و صلاحیت‌های شخصی، از میان اعضای تشکل‌های اقتصادی برگزیده خواهند شد.

به گفته دبیر شورای گفت‌‌و‌گو، دارابودن وجهه صاحب‌نظری در امور اقتصادی و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای، برخورداری از حسن شهرت و اعتبار اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای از جمله این معیارها محسوب می‌شود.

نشست‌های شورا؛ از متن به حاشیه

گروه بازرگانی- شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که بر اساس برنامه پنجم شکل گرفته با حضور نمایندگان سه قوه برگزار می‌شود. هدف این شورا به گفته وزیر اقتصاد «کم کردن فاصله میان دولت و بخش خصوصی» است، با این حال به رغم انتظاراتی که می‌رفت در نخستین نشست این شورا که در نخستین ماه سال جاری برگزار شد تنها یک وزیر حضور داشت و پس از آن نیز این «عدم حضور وزرا» ادامه یافت که در نشست دیروز نیز از میان وزرای دولت تنها مهدی غضنفری و شمس الدین حسینی پا به اتاق ایران گذاشتند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که این نشست‌ها تاکنون به صورت غیرعلنی، پشت درهای بسته و دور از نگاه خبرنگاران برگزار شده است، بنابراین گزارش رسمی آن از طریق روابط عمومی اتاق در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد که همین موضوع موجب شده این نشست‌های مهم که قرار بود نقطه عطف اقتصاد کشور در سال جاری باشد، به حاشیه کشیده شود و جزئیات آن پنهان بماند. از این رو باید نگرانی رییس اتاق تهران را به یاد آورد که پس از برگزاری «سرد» نخستین نشست شورا گفته بود «مهم‌ترین نگرانی که هم‌اکنون در مورد شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی وجود دارد، این است که این ساختار سیاسی شود؛ همان طور که در ۳۰ سال گذشته، اهالی سیاست سایه خود را بر سر اقتصاد انداخته و از این رو، اقتصاد ما نتوانسته زیر سایه سیاست، قد علم کند و نفس نفس زنان حرکت کرده است.» موضوع دیگر این است که هنوز ۸ تن اعضای بخش خصوصی این شورا تعیین نشده‌اند که البته با مشخص شدن معیارهای گزینش آنها به نظر می‌رسد در نشست بعدی مطمح نظر قرار خواهد گرفت.