سفیر کوبا در تهران به‌همراه رئیس اتاق بازرگانی کوبا در دیدار با دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، پیرامون وضعیت تجارت خارجی این کشور آمریکای‌لاتین با ایران و فرصت‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌رو برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور به گفت‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌گو نشستند و با اعلام اینکه کوبا نیازمند واردات مواد اولیه در بخش‌های مختلف تولیدی است، از سرمایه‌گذاری این کشور بر بندر ماریل که در نزدیکی هاوانا واقع است خبر دادند و بر آمادگی این کشور در جذب گردشگر از ایران تاکید کردند.

به گزارش اتاق تهران، در این دیدار بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، به توافق دوجانبه دو کشور ایران و کوبا که طی سال‌۲۰۱۶ به امضا رسید، ‌اشاره کرد و با تذکر بر اینکه بازبینی مفاد این قرارداد و نقاط ضعف و قوت آن در شرایط کنونی ضروری به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد که توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، مستلزم برقراری خط پروازی ارزان‌قیمت و خطوط کشتیرانی مستمر و مستقیم است.

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه توسعه ارتباطات فرهنگی میان جامعه دو کشور ایران و کوبا، یکی از شروط تقویت و پایداری روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود، بر ایجاد میز ایران‌‌‌‌‌‌‌شناسی و کوباشناسی در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌های تهران و هاوانا تاکید کرد.عشقی در عین حال، با اشاره به روابط اقتصادی شکل‌گرفته میان ایران و ونزوئلا طی سال‌های اخیر، نسبت به ایجاد بازار سه‌جانبه میان ایران، ونزوئلا و کوبا و همچنین راه‌اندازی مدل همکاری‌های اقتصادی میان این سه کشور و زمینه‌‌‌‌‌‌‌سازی برای تبادل و جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی کالاها و نقل و انتقالات مالی در این سه بازار‌ تاکید کرد.

دبیرکل اتاق تهران همچنین تصریح کرد که فرآیند رو به جلو و مستمر مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و کوبا را می‌توان با تبادل کالاهای با ارزش اقتصادی و کم‌حجم، آغاز کرد و توسعه داد.

در این دیدار‌ آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، اولویت اول این کشور را در تولید و تامین مواد غذایی عنوان کرد و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌‌‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر را از جدی‌‌‌‌‌‌‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور آمریکای‌لاتین برشمرد. وی با بیان اینکه سالانه ۳ تا ۵/ ۳میلیون نفر گردشگر از نقاط مختلف دنیا به کوبا سفر می‌کنند، توسعه سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌ها در بخش توریسم و گردشگری را از دیگر اولویت‌های اقتصادی این کشور عنوان کرد و یادآور شد که دولت کوبا با تقویت و افزایش سرمایه‌گذاری در بندر ماریل، به‌دنبال ایجاد هاب تجاری در منطقه است. وی همچنین از آمادگی ایجاد و استقرار میز ایران در اتاق بازرگانی کوبا خبر داد.