دنیای اقتصاد: قرارداد مقدماتی که سال گذشته از سوی شرکت بویگوئس (Bouygues) فرانسوی برای ساخت و اداره یک ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران امضا شده بود، لغو شده است. تفاهم‌نامه‌ای که قرارداد ساخت ترمینال را به این گروه ساخت‌وساز فرانسوی داده بود، در ژانویه سال ۲۰۱۶ امضا شده بود.

پیش از این پایگاه آنلاین روزنامه «لالتر دو لکسپانسیون» گزارش کرده بود که مشکلات شرکت بویگوئس برای دریافت حمایت مالی از بانک‌های بین‌المللی که همچنان نگران تحریم‌های آمریکا هستند، مانع اجرای این پروژه شده است. حسین تاجیک، معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص لغو تفاهم‌نامه ایران با بویگوئس گفت: تفاهم‌نامه از نظر حقوقی، نقشه راه برای رسیدن به قرارداد است؛ بنابراین لغو این تفاهم‌نامه هیچ خسارت حقوقی در پی نخواهد داشت. این در حالی است که در تفاهم‌نامه، دو طرف بدون اینکه تعهد حقوقی در اجرای مفاد آن داشته باشند آن را امضا می‌کنند؛ بنابراین هیچ الزامی به انجام این مفاد وجود ندارد و در پایان دو طرف به این نتیجه می‌رسند، قرارداد همکاری امضا کنند.

وی افزود: تفاهم‌نامه موردنظر میان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، شرکت ساختمانی بویگوئس و شرکت پشتیبانی فرودگاه‌های فرانسه امضا شده بود که براساس آن، شرکت ساختمانی فرانسوی باید ۷ مورد را انجام می‌داد اما شهریور سال گذشته به مدیران این شرکت اعلام کردیم که مدت زمان اجرای تفاهم‌نامه به پایان رسیده و ما حاضر به تمدید آن نیستیم. وی تصریح کرد: این شرکت باید مکانیزم و فرمول رسیدن به قیمت نهایی ساخت ترمینال ایران‌شهر فرودگاه امام(ره) را به ما اعلام می‌کرد که این کار را انجام نداد؛ در نتیجه وزارت راه و شهرسازی به صلاح ندانست تفاهم‌نامه ادامه یابد و در حال‌حاضر، وارد اجرای مناقصه ساخت ترمینال فرودگاه امام شده‌ است.

وی با بیان اینکه همایشی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶ با حضور سفرای تعدادی از کشورهای شرق آسیا، حاشیه خلیج‌فارس و اروپایی به منظور معرفی پروژه ترمینال ایران‌شهر برگزار شد، گفت: همچنین در چند روزنامه کثیرالانتشار داخلی نیز این طرح را به پیمانکاران ایرانی معرفی کرده و خواستار مشارکت آنها در ساخت ترمینال ایران شهر شدیم؛ اما در نهایت بیش از ۶۰ شرکت داخلی و خارجی در هتل نووی فرودگاه امام در این همایش حاضر شده و از اجرای طرح استقبال کردند. وی درخصوص روش‌های سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: در نهایت دو مکانیزم BLT و BOT برنامه‌ریزی شد و با توجه به اینکه واگذاری اپراتوری ترمینال فرودگاهی برخی ملاحظات امنیتی داشت، در نهایت روش BLT به تصویب رسید. تاجیک گفت: این شرکت در مدتی که شرکت ساختمانی فرانسوی در حال اجرای تفاهم‌نامه بود، اسناد طرح جامع ترمینال از جمله جانمایی و دیگر موارد تکنیکی آن را تعیین کرد؛ بنابراین ما در این مدت، زمان را از دست ندادیم تا بخواهیم از شرکت فرانسوی خسارت بگیریم؛ ضمن اینکه اگر می‌خواستیم در تفاهم‌نامه امضا شده با شرکت بویگوئس؛ ماده‌ای شامل پرداخت خسارت بگنجانیم، آنها نیز از لحاظ حقوقی می‌توانستند اعلام کنند که شرکت شهر فرودگاهی باید در پایان زمان تفاهم‌نامه اجرای پروژه، ایران‌شهر را به این شرکت واگذار کند.