بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی در گزارش خود افزود: بر اساس داده‌های روزانه شرکت پردازش کارت اعتباری اسرائیل، هزینه‌های اسرائیلی‌‌‌‌ها طی مدتی که از جنگ غزه می‌گذرد، برای آموزش، پروازها، هتل‌‌‌‌ها، اجاره خودرو، سوخت، حمل‌ونقل و رستوران‌‌‌‌ها کاهش یافته‌است، اما در فروشگاه‌‌‌‌های خرده‌‌‌‌فروشی به دلیل نگرانی‌های اولیه عمومی در مورد کمبود کالاها و درخواست‌های مسوولان از مردم در ذخیره‌کردن مواد غذایی برای ۷۲ساعت (به‌منظور استفاده از آن در پناهگاه‌‌‌‌ها در حین شلیک موشک‌‌‌‌های مقاومت) افزایش نشان ‌داده‌است. بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صدور داده‌ها درخصوص میزان استفاده اسرائیلی‌‌‌‌ها از کارت اعتباری برای سیاست‌های پولی ضروری است، زیرا بسیاری از داده‌های مورد‌نیاز برای تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های اقتصادی فورا در دسترس نیستند و گاهی اوقات با تاخیر از چند هفته تا چند ماه همراه است. این بانک افزود: مخارج کارت اعتباری یک شاخص فوری از میزان فعالیت تجاری و مصرف است و استفاده از آنها در شرایط بحرانی که عدم‌اطمینان روزافزون (نسبت به وضعیت اقتصادی) وجود دارد، بسیار مهم است.

بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که استفاده از داده‌های هزینه‌های کارت اعتباری همچنین این بانک را قادر می‌سازد تا سطح فعالیت‌های تجاری در دوران جنگ را نسبت به گذشته ارزیابی کند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد که در مقطع کنونی میزان استفاده از کارت‌های اعتباری به اندازه زمان قرنطینه دوم به دلیل ویروس‌کرونا در سپتامبر۲۰۲۰ در اسرائیل است، اما بالاتر از اولین قرنطینه در آغاز همه‌‌‌‌گیری کرونا در مارس۲۰۲۰ است. با فرض اینکه جنگ غزه در امتداد مرزهای جنوبی اسرائیل با نوار غزه متمرکز باقی‌بماند و تا پایان سال‌ادامه یابد، بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی انتظار دارد که رشد تولید ناخالص داخلی در اسرائیل در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ حدود یک‌درصد کاهش یابد که به‌معنای رشد ۲.۳‌درصدی در سال‌جاری و ۲.۸‌درصدی در سال‌آینده است.

البته انتظارات بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی نسبت به آژانس رتبه‌‌‌‌بندی اعتباری استاندارد‌اند پورز خوش‌‌‌‌بینانه‌‌‌‌تر است که روز دوشنبه تخمین زد، اسرائیل به رشد ۱.۵‌درصدی در سال‌۲۰۲۳ و ۰.۵‌درصدی در سال‌۲۰۲۴ دست خواهد یافت. بانک‌مرکزی رژیم صهیونیستی گفته است که ورود سایر طرف‌‌‌‌های منطقه به جنگ غزه پیامدهای منفی بیشتری بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت. داده‌های وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ۱۹‌درصد از نیروی کار فعال در اسرائیل به دلیل جنگ خارج از بازار کار هستند، زیرا گروه زیادی از افراد در سن کار برای خدمت سربازی فراخوانده شدند./فارس