دلیل اصلی افزایش سوددهی شرکت‌های دولتی

او درخصوص شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و انتشار صورت‌های مالی آنها تصریح کرد: سال گذشته و اواخر سال۱۴۰۰ و وقتی وزیر اقتصاد برای اقدام در زمینه‌ انتشار صورت‌های مالی دستور دادند، هنوز این امر تبدیل به قانون نشده بود؛ اما با پیگیری وزارت اقتصاد به قانون بدل شد. مدیر کل شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: فایده‌ انتشار این صورت‌های مالی این است که از یک طرف امکان نظارت ۸۵میلیون ایرانی بر شرکت‌های دولتی فراهم‌ می‌شود و از طرف دیگر، تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر انضباط‌بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی و پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی در دستور کار قرار‌ می‌گیرد. او ادامه داد: در ابتدا صورت‌های مالی ۱۵شرکت دولتی را منتشر کردیم و به این خاطر شکایاتی را از سوی شرکت‌های دولتی داشتیم. دلیلش این بود که صورت‌های مالی، تمام اطلاعات شرکت‌ها را به‌صورت تجمیعی به انضمام گزارش حسابرس و بازرس قانونی منتشر‌ می‌کند.

عنبری با بیان اینکه روند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از سال۱۴۰۰ تاکنون ادامه یافته است، گفت: سال گذشته سرجمع شناسایی ما به ۱۱۰۰مورد رسیده بود؛ اما در حال حاضر ۱۰۰۰مورد فقط در ۷ماه‌ اول سال۱۴۰۲ از مجامعی که برگزار شده و صورت‌های مالی که حسابرسی شده است، شناسایی داشته‌ایم. تا آخر سال این عدد به ۲هزار مورد‌ می‌رسد. او ادامه داد: از هزار شرکتی که از ابتدای امسال تا الان شناسایی کرده‌ایم، ۲۸۹مورد شرکت‌های دولتی هستند. از این شرکت‌های دولتی ۶مورد بانک دولتی و ۲مورد شرکت بیمه دولتی هستند. شرکت‌های زیرمجموعه‌ بانک‌ها و بیمه‌ها نیز ۲۷۳مورد باقی‌مانده هستند.

مدیر کل شرکت‌های دولتی اظهار کرد: ۴۸شرکت که پارسال زیان‌ده بودند و در سال۱۴۰۱ سودده‌ شده‌اند، حداقل ۱۲۳شرکتی که زیان انباشته آنها کم شده یا سود انباشته آنها افزایش داشته است. عنبری افزود: روند شناسایی شرکت‌های دولتی و انتشار صورت‌های مالی آنها با همکاری تمام و کمال این شرکت‌ها صورت نگرفته است و برخی مقاومت‌ها هم در مقابل انتشار صورت‌های مالی داشته‌ایم. اما وزارت اقتصاد در این زمینه اصرار دارد و شناسایی‌ها انجام‌ می‌شود.

مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به نظر برخی شرکت‌های دولتی مانند شرکت ملی نفت مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات صورت‌های مالی و عدم امکان انتشار آن، گفت: ما فکر‌ می‌کنیم فقط اطلاعات مربوط به وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی از جنبه‌ محرمانگی برخوردار است و بقیه‌ شرکت‌ها، از جمله شرکت ملی نفت باید اطلاعاتش منتشر شود. او تاکید کرد: برخی جنبه‌های صورت‌های مالی این شرکت‌ها که جبنه‌ محرمانگی دارد، می‌تواند مشخص و از انتشار معاف شود./ فارس