رئیسی در بریکس، داخلی یا خارجی، وجود ندارد. همه اعضای این گروه برابر هستند. می‌توانید همین را درباره نهادهای غربی بگویید؟ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در مقایسه‌‌ای مشابه گفت تفاوت بریکس و گروه هفت یا سایر ائتلاف‌‌های غرب‌محور این است که در آنها همه به ایالات‌متحده نگاه می‌‌کنند. دیپلمات ارشد روسیه همچنین به شبکه «روسیا-۱» گفت رهبران بریکس به مسائل واقعی می‌‌پردازند، در حالی که سیاستمداران و خبرنگاران غربی بیشتر به تکان دادن زبان تمایل دارند. او در اشاره به سیاستمداران و خبرنگاران غربی که با تحقیر درباره بریکس حرف زدند، گفت: این نشان می‌دهد آنها زبان خود را تکان می‌دهند، در حالی که ما از مغز خود استفاده می‌‌کنیم و در مسائل واقعی درگیر می‌‌شویم. بریکس نام جمعی از کشورها با اقتصادهای نوظهور و رو به رشد است.

این نام از حروف نخست اسامی انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گرفته شده است. در اجلاس اخیر که به میزبانی آفریقای جنوبی و در سایه تقابل شدید روسیه و چین با آمریکا و اروپا برگزار شد، درخواست عضویت شش کشور پذیرفته شد. قرار است که تا سال ۲۰۲۴، شش کشور ایران، آرژانتین، اتیوپی و سه کشور عربی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و مصر به جمع این گروه اضافه شوند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در ژوهانسبورگ در خصوص پذیرفتن اعضای جدید گفت احتمال عضویت کشورهای غربی در گروه بریکس وجود ندارد. این مقام ارشد روسیه تاکید کرد تا زمانی که کشورهای غربی سیاست‌های خصمانه علیه یکی از اعضای بریکس داشته باشند، هیچ شانسی برای پیوستن به بریکس ندارند.

بریکس به مقابله با نظام سلطه دلار می‌‌رود

وزیر تجارت مصر با بیان اینکه ائتلاف بریکس به دنبال ایجاد تعادل در اقتصاد جهانی است، تاکید کرد که مصر با عضویت در بریکس ارزش پول‌ محلی خود را بالا برده و به مقابله با نظام سلطه دلار می‌‌رود. علی المصیلحی، وزیر تدارکات و تجارت داخلی مصر، گفت که پیوستن کشورش به گروه «بریکس» به اجرای تعدادی از ابتکاراتی که مصر به دنبال آن است کمک خواهد کرد و ارزش پول محلی را افزایش خواهد داد. المصیلحی روز یکشنبه در اظهاراتی تاکید کرد: الحاق مصر به بریکس به اجرای بسیاری از ابتکارات مصر کمک خواهد کرد، مانند همکاری تجاری با طرف روسی با استفاده از ارزهای محلی روبل و پوند و همچنین ابتکاراتی که با چین و هند خواهد داشت.

وزیر بازرگانی مصر با تاکید بر بازتاب مثبت عضویت در برکس بر مصر گفت: این امر فشار بر دلار را کاهش می‌دهد و ارزش پوند مصر را افزایش می‌دهد. وی افزود: کشورهای عضو بریکس به دنبال ایجاد یک ائتلاف جدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای مقابله با سلطه برخی کشورهای سلطه‌‌گر از طریق دلار و ایجاد قوانین تجارت بین‌المللی هستند. المصیلحی بر لزوم همبستگی و همکاری همه طرف‌‌های عضو بریکس تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم ثمره چنین بلوک اقتصادی جدیدی را برای دستیابی به تعادل در اقتصاد جهانی بگیریم. شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی از ۲۲تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور ۱۴۰۲) میزبان پانزدهمین اجلاس سران بریکس بود که در آن اجلاس موضوع پذیرش اعضای جدید و تدوین یک برنامه اقتصادی، تجاری و مالی برای این بلوک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گروه بریکس در اجلاس خود از ۶ کشور برای پیوستن به آن دعوت کرد که در این فهرست، ایران و همچنین ۳کشور عربی یعنی عربستان سعودی، امارات و مصر حضور داشتند.