p12 copy

انتظارات تورمی

پس از آنکه بسیاری پیش‌بینی کرده بودند در اواسط سال در پاسخ به سیاست فدرال‌رزرو، رکود آغاز شود، اکنون اقتصاددانان در حال کاهش انتظارات خود برای رکود هستند. فدرال‌رزرو روز چهارشنبه برای افزایش نرخ بهره معیار خود به بالاترین حد در 22سال اخیر اقدام کرد. (جزئیات این سیاست در گزارش صفحه 13 امروز منتشر شده است) جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا امکان بروز افزایش دیگری در نرخ بهره را رد نکرد؛ اما بر طولانی بودن مدت زمان احتمالی را که نرخ‌های بهره بالاتر به کاهش تورم ختم شود،  تاکید کرد. ایمی کروس کاتز، اقتصاددان ارشد در AC Cutts & Associatesپیش از انتشار داده‌ها گفت: «ما اکنون شیوه مدیریت ریسک خود را تغییر داده‌ایم و به جای اینکه فرض خود بر رکود بگذاریم، ریسک خود را مابین رکود و عدم رکود توزیع کرده‌ایم.»

اقتصاددانانی که توسط وال‌استریت ژورنال مورد نظرسنجی قرار گرفتند تخمین می‌زنند که فروش خرده‌فروشی در ماه مه 2/ 0 درصد کاهش یافته است. چنین کاهشی پس از افزایش 4/ 0 درصدی فروش در ماه آوریل رخ داد. تورم در ماه مه به حدود نیمی از میزان تورم در اوج سال گذشته کاهش یافت. وزارت کار ایالات متحده نیز گزارش داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال قبل 4درصد افزایش یافته است که روند کاهشی این شاخص نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. کاهش قیمت بنزین عامل اصلی این تغییر بود. هزینه‌های سوخت پایین‌تر می‌تواند به خریداران آزادی عمل بیشتری برای خرج کردن در جاهای دیگر بدهد؛ اما آنها با قیمت‌های بالاتر برای محصولات دیگر مواجه هستند. بدون احتساب هزینه‌های اغلب بی‌ثبات غذا و انرژی، قیمت‌ها در ماه مه 3/ 5درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از خرده‌فروشان گفتند که خریداران هزینه‌های خود را برای اقلام دلخواه مانند کالاهای خانگی کاهش می‌دهند؛ اما همچنان برای کالاهای اصلی هزینه می‌کنند. هزینه‌ها نیز به سمت خدماتی مانند سفر تغییر می‌کند. شاخص خرده‌فروشی ‌از منظر تورم تعدیل نمی‌شود و منعکس‌کننده تغییرات قیمت و همچنین حجم خرید است. داده‌های خرده‌فروشی تا حد زیادی مخارج کالاها، از جمله خواربار، لوازم الکترونیکی و بنزین را نشان می‌دهد. اکثر خدمات، مانند اجاره و ویزیت پزشک را که بخش عمده‌ای از هزینه‌های مصرف‌کننده هستند، اندازه‌گیری نمی‌کند.

هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان؛ عامل رشد

مصرف‌کنندگان در حال افزایش هزینه‌های خود برای چیزهایی مانند سفر و همچنین اقلامی با قیمت‌های بزرگ هستند. آمریکایی‌ها از یک بازار کار قوی سود می‌برند که در آن افزایش دستمزدها اخیرا از تورم رو به کاهش پیشی گرفته است. در ابتدای سال جاری مصرف‌کنندگان به خرید روزافزون وسایل نقلیه از نمایندگی‌ها روی آوردند و در این میان اتفاق دیگر این بود که اختلالات زنجیره تامین که پیش از این وجود داشت، کاهش یافته است. آنها همچنین بیشتر به‌صورت آنلاین و در رستوران‌ها بیشتر خرج کرده‌اند. اینکه آیا مصرف‌کنندگان در اواخر امسال با همان سرعت خرج خواهند کرد یا نه هنوز مشخص نیست با این حال افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت و این باعث می‌شود که وام‌های خرید وسایل نقلیه، لوازم خانگی و سایر محصولات آمریکایی‌ها اغلب گران‌تر از قبل خواهد شد.

بازپرداخت وام‌های دانشجویی قرار است اواخر امسال از سر گرفته شود. آمریکایی‌ها در حال پشت سر گذاشتن ذخایر پس‌اندازهایی هستند که در اوایل این بیماری همه‌گیر در خانه بودند. برت رایان، اقتصاددان ارشد آمریکایی در شرکت سهامی دویچه بانک می‌گوید: «نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ما در انتظار کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده هستیم.» ارقام سرمایه‌گذاری نیز تاثیر نرخ بهره را نشان می‌دهد. شرکت‌ها در آغاز سال سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات را کاهش دادند.

سرمایه‌گذاری در مسکن نیز کاهش یافت؛ هر دو سرمایه‌گذاری تجاری و مسکونی به نرخ بهره بسیار حساس هستند. برخی از نیروهای بلندمدت نیز بر روند سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند، برای مثال، افزایش هزینه‌های فدرال‌ در کارخانه‌های تولید تراشه و کارخانه‌های خودروهای الکتریکی، برخی کاهش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را جبران می‌کند و کمبود طولانی‌مدت خانه‌های قبلی به حمایت از ساخت‌وسازهای جدید، با وجود افزایش نرخ وام مسکن کمک می‌کند. بدترین رکود بازار مسکن می‌تواند در پیش باشد. با ساخت‌و‌ساز بیشتر در خطوط لوله، سرمایه‌گذاری‌های مسکونی می‌تواند در ماه‌های آینده رشد کند.

چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تر

در حال حاضر مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و اقتصاددانان نسبت به چشم‌انداز خوش‌بین‌تر هستند. ازآنجاکه تورم از اوج‌های تاریخی کاهش می‌یابد و بازار کار همچنان در تنگنا قرار دارد، دورنمای فرود نرم نرخ تورم به نحوی که تورم بدون رکود به هدف 2درصدی فدرال‌رزرو نزدیک می‌شود، محتمل‌تر به نظر می‌رسد. گروه کنفرانس، یک سازمان غیرانتفاعی که بسیاری از کسب‌وکارها در آن عضویت دارند این هفته اعلام کرد که اعتماد مصرف‌کنندگان ایالات متحده در ماه ژوئیه به بهبود ادامه داد و بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به آینده ابراز خوش‌بینی بیشتری کردند. مصرف‌کنندگان کمتر نگران رکود اقتصادی بودند. کسب‌وکارهای کوچک نسبت به اقتصاد کمتر احساس ضعف می‌کنند.

بر اساس گزارش Vistage Worldwide، یک شرکت مشاوره کسب‌وکار و مشاوره همتا، در ماه ژوئیه 37درصد از مشاغل کوچک گفتند که معتقدند اقتصاد در 12ماه آینده بدتر خواهد شد که بهترین رکورد از فوریه2022 تاکنون است. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که رشد اقتصادی در ایالات متحده و در سطح جهان در سال جاری احتمالا بالاتر از تخمین‌های قبلی خواهد بود. چشم‌انداز بهبودیافته منعکس‌کننده قدرت بازار کار، هزینه‌های زیادی برای خدماتی مانند گردشگری و کاهش خطرات ثبات مالی است.